Την παραμονή της Νίκης Κεραμέως στη θέση της υπουργού Παιδείας επισφράγισε ο ανασχηματισμός της κυβέρνησης, αποτελώντας ουσιαστική επιβράβευση για τη δύσκολη αποστολή που έχει αναλάβει: τη διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης.
Οι αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, αλλά και της κοινωνίας συνολικά, απέναντι στην πολιτική που υλοποιεί η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι δεδομένες και διαρκείς. Η πρόσφατη ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ και ο αποκλεισμός χιλιάδων υποψηφίων λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής δυναμίτισαν περαιτέρω το τοπίο, ενώ το επικείμενο άνοιγμα των σχολείων, χωρίς επιπρόσθετα μέτρα και δίχως προετοιμασία, έχει χαρακτηριστεί ως εγκληματικό δεδομένων των συνθηκών της πανδημίας.
Ωστόσο, η πλήρης στήριξη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη προς τη Νίκη Κεραμέως και την πολιτική που εφαρμόζει επαληθεύτηκε για μια ακόμη φορά, αδιαφορώντας για το αίτημα απομάκρυνσής της από τα κυβερνητικά έδρανα. Ένα αίτημα που κοχλάζει στην κοινωνία μέρα με τη μέρα.
1. Εκπαίδευση και πανδημία
Τα σχολεία αφέθηκαν απροστάτευτα δίχως μέτρα υγειονομικής θωράκισης, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να σημειώσει αρνητικό ρεκόρ στην Ευρώπη αναφορικά με τη μακρά και παρατεταμένη αναστολή λειτουργίας. Παρόμοια, τα ΑΕΙ παρέμειναν ολοκληρωτικά κλειστά για δύο συνεχή χρόνια.
Για την άρνηση του υπουργείου Παιδείας να δαπανήσει επιπλέον πόρους και να εξασφαλίσει περισσότερους χώρους ώστε να επιτευχθεί η αραίωση των μαθητών ανά τάξη, επιστρατεύτηκε ο περίφημος «μέσος όρος των 15 μαθητών». Λίγο νωρίτερα το υπουργείο είχε νομοθετήσει την αύξηση του αριθμού των μαθητών στα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά, προσπαθώντας να εξοικονομήσει πόρους και προσωπικό. Μια απόφαση κόντρα σε κάθε επιστημονική οδηγία και λογική για την αναγκαία τήρηση των αποστάσεων.
Η τηλεκπαίδευση, η οποία στηρίχθηκε αποκλειστικά στις προσπάθειες των εκπαιδευτικών και των οικογενειών, λειτούργησε με σοβαρά τεχνικά και παιδαγωγικά προβλήματα, με τον πολυδιαφημισμένο τεχνολογικό εξοπλισμό να μην έχει ακόμα παραληφθεί από το σύνολο των μαθητών που τον έχει ανάγκη.
Ευάλωτες ομάδες του μαθητικού πληθυσμού (οικονομικά ασθενείς μαθητές, μαθητές σε απομακρυσμένες περιοχές, προσφυγόπουλα, ρομά) αποκλείστηκαν από την εκπαιδευτική διαδικασία. Το πρόσφατο πόρισμα-καταπέλτης του Συνηγόρου του Πολίτη είναι ενδεικτικό, κάνοντας λόγο για σοβαρή παραβίαση του στοιχειώδους δικαιώματος των παιδιών προσφύγων και μεταναστών στην εκπαίδευση.
Παράλληλα, η Νίκη Κεραμέως απέκρυπτε συστηματικά από τη Βουλή και τη δημοσιότητα τη σύμβαση που είχε υπογράψει με τη Cisco για την πλατφόρμα της τηλεκπαίδευσης. Όταν αναγκάστηκε να τη δημοσιοποιήσει, προέκυψε επιβάρυνση 2 εκατ. ευρώ για το ελληνικό δημόσιο και «μπαζάρ» προσωπικών δεδομένων 1,5 εκατ. μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών.
Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας προσπάθησε να εγκαθιδρύσει τη ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος μέσα από τη σχολική τάξη (live-streaming), τοποθετώντας κάμερες και καταγράφοντας τη σχολική καθημερινότητα. Μια απόφαση που ακυρώθηκε στην πράξη από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, που ωστόσο συνεχίζει να υπάρχει στο νομικό «οπλοστάσιο» του υπουργείου και της κυβέρνησης.
Όλο αυτό το διάστημα, η Νίκη Κεραμέως προχώρησε απευθείας αναθέσεις εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ σε εταιρίες επικοινωνίας για τη δημιουργία προπαγανδιστικού διαδικτυακού υλικού.
Σήμερα, δύο χρόνια μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, τα σχολεία πρόκειται να ανοίξουν ξανά όπως έκλεισαν. Παρότι όλα τα δεδομένα συγκλίνουν στο ότι η νέα μετάλλαξη του Covid-19 θα θέσει και πάλι το ζήτημα της αναστολής της δια ζώσης εκπαίδευσης, το υπουργείο Παιδείας αδιαφορεί. Όπως αδιαφορεί και για τις ψυχοκοινωνικές και παιδαγωγικές συνέπειες των παιδιών στους μαθητές.
2. Πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Η θητεία της Νίκης Κεραμέως στο υπουργείο Παιδείας έχει σημαδευτεί από μια σειρά αρνητικών νομοθετικών «πρωτοβουλιών» και δράσεων. Μεταξύ αυτών, η μείωση του τακτικού προϋπολογισμού για την Παιδεία, οι τρίμηνες συμβάσεις αναπληρωτών, η κατάργηση της Θεματικής Εβδομάδας, η επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων και η περιφρόνηση των δημοκρατικών διαδικασιών με την κατάργηση του θεσμού των αιρετών από τα υπηρεσιακά συμβούλια των εκπαιδευτικών και τοποθέτηση αρεστών του υπουργικού γραφείου.
Επίσης, η αύξηση των εξετάσεων, η σχολειοποίηση του Νηπιαγωγείου, η μείωση των σχολικών γευμάτων κατά 40%, η αναχρονιστική επαναφορά του χαρακτηρισμού της διαγωγής των μαθητών στα απολυτήρια, η κατάργηση των νέων προγραμμάτων σπουδών της Ιστορίας, η κατάργηση της Κοινωνιολογίας και των καλλιτεχνικών μαθημάτων.
Στο ίδιο μήκος κύματος, η άρον-άρον δημιουργία πρότυπων σχολείων για την παγίωση των διαφορετικών ταχυτήτων στη δημόσια εκπαίδευση, όπως και η τιμωρητική αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών, η πρόβλεψη για αναζήτηση πόρων από την αγορά στο όνομα της «αυτονομίας της σχολικής μονάδας».
3. Τριτοβάθμια εκπαίδευση
«Πλούσιο» είναι το έργο της Νίκης Κεραμέως και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με τη θέσπιση πανεπιστημιακής αστυνομίας αντί προσλήψεων καθηγητών, την κατάργηση 37 νέων πανεπιστημιακών τμημάτων και 67 διετών προγραμμάτων για αποφοίτους των ΕΠΑΛ, την επαναφορά του ν+2 στη φοίτηση, τη σύνδεση της χρηματοδότησης των ιδρυμάτων με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και περικοπή των πόρων κατά 20%.
Πρόσφατη «επιτυχία» αποτελεί ο σχεδιασμός και υλοποίηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, αποκλείοντας 18.000 υποψήφιους περισσότερους από πέρυσι, αναδρομολογώντας σημαντικό μέρος των νέων στα ιδιωτικά κολέγια, στα πανεπιστήμια του εξωτερικού ή στη φτηνή κατάρτιση. Παράλληλα, 168 πανεπιστημιακά τμήματα μετρούν άδεια έδρανα πρωτοετών, ενώ απώλειες καταγράφουν 21 από τα 24 ΑΕΙ, προοικονομώντας αλλαγές στο χάρτη των ΑΕΙ με κλείσιμο και συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολών.
4. Ιδιωτική εκπαίδευση
Η έντονη προθυμία και ο ζήλος που έχει επιδείξει η Νίκη Κεραμέως για την τακτοποίηση σχολαρχών και κολεγιαρχών συνιστά μια πρωτοφανή περίπτωση εξυπηρέτησης ιδιωτικών συμφερόντων στο χώρο της εκπαίδευσης, ενώ ευθύνονται για το χαρακτηρισμό της ως «υπουργός Ιδιωτικής Παιδείας».
Θέσπισε fast-track διαδικασίες αναγνώρισης τίτλων σπουδών των ιδιωτικών κολεγίων, αναγνώρισε πλήρως τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων και τους συμπεριέλαβε στις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ για μόνιμο διορισμό στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα.
Επίσης, με νυχτερινή τροπολογία στη Βουλή εξανάγκασε τα επαγγελματικά επιμελητήρια να εγγράφουν τους αποφοίτους στα μητρώα τους, ενώ με τη θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής κατηγορήθηκε για εξασφάλιση «πελατείας» στα ιδιωτικά κολέγια.
Δραστικές αλλαγές έγιναν και στο θεσμικό πλαίσιο των ιδιωτικών σχολείων, διευκολύνοντας τις αναίτιες απολύσεις εκπαιδευτικών, πριμοδοτώντας την ασυδοσία της εργοδοσίας, ελαστικοποιώντας το ωράριο και διευκολύνοντας τη «μαύρη» εργασία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου