Τρίτη 20 Ιανουαρίου 2015

Άλλα εισηγήθηκε το ΙΕΠ και άλλα υπέγραψε ο υπουργός για τη μελέτη στην πρωινή ζώνη του Δημοτικού

Απόφαση για την πιλοτική εφαρμογή, από τον Μάρτιο του 2015 και έως τη λήξη των μαθημάτων, μελέτης /εμπέδωσης στο ωρολόγιο πρόγραμμα της υποχρεωτικής ζώνης των Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων που εφαρμόζουν το Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ), υπέγραψε σήμερα ο υπουργός Παιδείας Α. Λοβέρδος.

Ειδικότερα , σύμφωνα με την απόφαση:

Α. Για το σχολικό έτος 2014-2015 και για το χρονικό διάστημα από 2 Μαρτίου 2015 έως και την λήξη των μαθημάτων του διδακτικού έτος 2014-2015 θα εφαρμοστεί πιλοτικά η μελέτη και εμπέδωση των μαθημάτων Γλώσσα, Μαθηματικά και Φυσικά στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα της Υποχρεωτικής Πρωινής Ζώνης των 35 ωρών των Δημοτικών Σχολείων που εφαρμόζουν το Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα(ΕΑΕΠ) με την κατά τη δυνατή ολοκλήρωση στο σχολείο των εργασιών ώστε να απαλλάσσονται οι μαθητές από τις «κατ΄ οίκον» εργασίες.

Β. Σκοπός της ρύθμισης είναι η ενίσχυση της αντισταθμιστικής λειτουργίας του Ολοήμερου Σχολείου με ΕΑΕΠ και η αντιμετώπιση της σχολικής αποτυχίας και σχολικής διαρροής.

Γ. Η μελέτη και εμπέδωση θα εφαρμοστεί στις τάξεις Α΄,Β΄,Γ΄,Δ’,Ε΄,ΣΤ’ στα μαθήματα Γλώσσα, Μαθηματικά και στις τάξεις Ε΄, ΣΤ’ και στο μάθημα της Φυσικής.

Δ. Για την μελέτη και εμπέδωση των ανωτέρω μαθημάτων θα διατίθεται είτε μέρος της διδακτικής ώρας των ανωτέρω γνωστικών αντικειμένων είτε ολόκληρη διδακτική ώρα ημερησίως και μέχρι 5 ώρες την εβδομάδα συνολικά. Η μελέτη και εμπέδωση υλοποιείται από τον δάσκαλο της τάξης ή από άλλον εκπαιδευτικό ΠΕ 70.

Ε. Η κατανομή των ωρών της μελέτης και εμπέδωσης και η διαμόρφωση του Εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος θα γίνεται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων και έγκριση του οικείου σχολικού Συμβούλου με βάση της ανάγκες, τις δυνατότητες, τη σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού, τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας της σχολικής μονάδας κ.λ.π. Ζ. Με την ολοκλήρωση της πιλοτικής εφαρμογής θα ακολουθήσει σχετική αξιολόγηση.

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΤΗΝ ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ

Το esos αποκαλύπτει σήμερα τα πρακτικά της συνεδρίασης του ΔΣ του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, της 15ης Ιανουαρίου του 2015, από τα οποία προκύπτει ότι:

Α. Τo ΙΕΠ εισηγήθηκε άλλα από αυτά που υπέγραψε ο υπουργός Παιδείας Α. Λοβέρδος, για την πιλοτική εφαρμογή της μελέτης στην πρωινή ζώνη του Δημοτικού Σχολείου.

Β. Η εισήγηση έγινε κατόπιν σχετικού ερωτήματος από το υπουργείο Παιδείας.

Το esos μόλις παρέλαβε τα πρακτικά της συνεδρίασης του ΙΕΠ, επικοινώνησε με τον Αντιπρόεδρο του ΙΕΠ Γιάννη Κουμέντο στον οποίο επισημάναμε:

Esos: κε Κουμέντο η εισήγηση του ΙΕΠ είναι διαφορετική από την απόφαση που υπέγραψε ο υπουργός, την οποία μάλιστα επικαλείται στην απόφαση, για την εισαγωγή της μελέτης στο δημοτικό με ΕΑΕΠ. Ποια είναι η θέση σας:

ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ ΙΕΠ: Την ευθύνη για το περιεχόμενο της Υπουργικής Απόφασης και για την πιλοτική εισαγωγή της Μελέτης στο πρωινό πρόγραμμα για τα ΕΑΕΠ, την φέρει η Διεύθυνση Σπουδών Πρωτοβάθμιας και προσωπικά ο Διευθυντής της κ.Κ.Παπαχρήστος. Το ΙΕΠ έχει κάνει διαφορετική εισήγηση με αναλυτική τεκμηρίωση, την οποία η Διεύθυνση σπουδών δεν έλαβε υπόψη της".

Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΠ

Η εισήγηση του ΙΕΠ προς το υπουργείο Παιδείας έχει ως εξής:

ΙΙ. Εφαρμογή της μελέτης στα μαθήματα της γλώσσας, των μαθηματικών και της φυσικής του Δημοτικού Σχολείου. Το Ι.Ε.Π. έχει ήδη λάβει θέση στο ζήτημα της εφαρμογής της μελέτης στην πρωινή υποχρεωτική ζώνη

. Σε κάθε περίπτωση η υλοποίηση της μελέτης «στο πλαίσιο ‘διδακτικής περιόδου’ εντός της πρωινής υποχρεωτικής ζώνης από τον ίδιο τον διδάσκοντα» μεταξύ άλλων απαιτεί:

(α) ανακατανομή των ωρών των διδασκόντων (και πιθανότατα του ωραρίου εργασίας) και αναδιοργάνωση του σχολικού προγράμματος σε ημερήσια και εβδομαδιαία βάση,

(β) σημαντική μείωση (με βάση και της πρόσφατης έρευνας του Ι.Ε.Π.) της διδακτέας ύλης των μαθημάτων, ώστε η εφαρμογή της μελέτης να μην γίνεται με ταυτόχρονη πίεση «να βγει» η ύλη,

(γ) επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στη διαχείριση του διδακτικού χρόνου και στις πρόσφορες διδακτικές προσεγγίσεις ενσωμάτωσης της μελέτης στη διδακτική περίοδο, ώστε να μεγιστοποιούνται τα οφέλη για τους μαθητές,

(δ) Απαιτεί μελέτη εφαρμογής στο σύνολο των τύπων του Δημοτικού Σχολείου (Κλασικά, ΕΑΕΠ, ολιγοθέσια, Ειδικής Αγωγής),

(ε) συγκεκριμένη μελέτη από το Ι.Ε.Π. για ουσιαστική πιλοτική εφαρμογή για μια σχολική χρονιά σε ικανό αριθμό σχολείων καθώς και παιδαγωγική και ερευνητική παρακολούθηση της εφαρμογής από Σχολικούς Συμβούλους και ειδικούς εμπειρογνώμονες, ώστε να διερευνηθεί η αποτελεσματικότητα αλλά και τα πιθανά προβλήματα που παρουσιάζονται, ώστε να αναζητηθούν κατάλληλες λύσεις.

Τα στοιχεία αυτής της πιλοτικής εφαρμογής θα αποτελούσαν πολύτιμο εργαλείο για τη γενίκευση και την αποτελεσματική ένταξη της μελέτης στο σχολικό πρόγραμμα, ώστε να μη ματαιωθεί μια ακόμη καινοτομία.

Επομένως, μπορεί να εκδοθεί σχετική Υ.Α. η οποία να καθορίζει ως χρόνο πιλοτικής εφαρμογής της ως άνω καινοτομίας το σχολικό έτος 2015-2016 και τον αριθμό των σχολείων που θα συμμετάσχουν, να αναθέτει στο Ι.Ε.Π. τη μελέτη και πρόταση για την ανακατανομή των ωρών, για τη μείωση της ύλης ανά τάξη και μάθημα, την παραγωγή του απαραίτητου υλικού για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και την επιμόρφωσή τους με δαπάνες συγχρηματοδοτούμενου έργου που θα αναπτυχθεί γι΄ αυτόν τον σκοπό.

ΙΙΙ. Τον περιορισμό στο ελάχιστο και μόνο στα βασικά μαθήματα των εργασιών που ανατίθενται στους μαθητές για το σπίτι.

Στόχος να ολοκληρώνονται στο σχολείο όλες οι μαθησιακές διαδικασίες, ώστε να απαλλάσσονται μαθητές και γονείς από τις «κατ’ οίκον» εργασίες.

Ο περιορισμός των εργασιών που ανατίθενται στο σπίτι σχετίζεται αφενός με την υλοποίηση προγράμματος μελέτης στο σχολείο και αφετέρου με τον περιορισμό της ύλης, ώστε η εμπέδωση να μη γίνεται εις βάρος της ποιότητας της διδασκαλίας και της συνολικής εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Ιδιαίτερα στα μαθήματα που δεν θα προβλέπονται ώρες μελέτης στο σχολείο θα πρέπει η μείωση της ύλης να είναι τέτοια ώστε να επιτυγχάνεται ουσιαστική εμβάθυνση στο σχολείο.

Οι εργασίες για το σπίτι είναι πολύ περιορισμένες και αφορούν μόνο εκείνες τις ενότητες μαθήματος που ο εκπαιδευτικός τις κρίνει απολύτως αναγκαίες για την επίτευξη συγκεκριμένων κάθε φορά γνωστικών ή άλλων στόχων.

Η διαδικασία αυτή θα πρέπει να συμπληρωθεί από δράσεις ενημέρωσης των γονέων ώστε η ελαχιστοποίηση των κατ’ οίκον εργασιών να συνοδεύεται από άλλες μορφές ενίσχυσης της μάθησης των παιδιών, αδιάλειπτης ενημέρωσης για την παιδαγωγική πρόοδο που σημειώνουν και παρέμβασης, όπου είναι αναγκαίο. ΙV. Δυνατότητα διαμόρφωσης μέρους του Ωρολογίου Προγράμματος από τη σχολική μονάδα, (ποσοστό περίπου 10%) με βάση τις ανάγκες, τις δυνατότητες, τη σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού, τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας της κ.λπ..

Η ευελιξία στη διαμόρφωση του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι μια σύγχρονη πρακτική η οποία θα πρέπει να σχεδιαστεί προσεκτικά ώστε να μην αποβαίνει σε βάρος της συνεκτικότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας και να δίδει πρόσθετη αξία στη μάθηση και την εκπαίδευσης των μαθητών.

Η εμπειρία της εφαρμογής της «Ευέλικτης Ζώνης» είναι πολύτιμη προς την κατεύθυνση αυτή.

Μια συστηματική μελέτη θα έδινε απαντήσεις στον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσε η κάθε σχολική μονάδα να έχει τη δυνατότητα διαμόρφωσης του ωρολογίου προγράμματος σύμφωνα με τις ανάγκες και τη σύνθεση του πληθυσμού της.

Μια τέτοια προοπτική θα οδηγούσε στην αύξηση της αυτονομίας και τη χειραφέτηση της σχολικής μονάδας με υλοποίηση: (α) σε επίπεδο τάξης, με σχεδιασμό και πρόταση από τον εκπαιδευτικό σε συνεργασία με τον Σχολικό Σύμβουλο και (β) σε επίπεδο σχολικής μονάδας για την ενίσχυση κοινών στόχων και δράσεων, πάλι σε συνεργασία με τον Σχολικό Σύμβουλο και πάντα υπό την έγκριση του Τμήματος Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης.

V. Η απελευθέρωση από τα υποχρεωτικά μαθήματα του ολοήμερου προγράμματος των 10 ωρών στα Δημοτικά με ΕΑΕΠ και των 20 ωρών στα Δημοτικά του «κλασικού» ολοήμερου προγράμματος δίνει τη δυνατότητα διαμόρφωσης εξειδικευμένων και στοχευόμενων προγραμμάτων ανά σχολική μονάδα.

Ο σύλλογος διδασκόντων όλων των τύπων των δημοτικών σχολείων διαμορφώνει το ολοήμερο πρόγραμμα επιλέγοντας μαθήματα, κύκλους μαθημάτων, αντικείμενα και δραστηριότητες με απόφαση – πρότασή του, η οποία εγκρίνεται από τον αρμόδιο Σχολικό Σύμβουλο και την αντίστοιχη Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Κάθε μάθημα, κάθε κύκλος, αντικείμενο ή δραστηριότητα δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 5 ώρες την εβδομάδα

. Με τον τρόπο αυτό αυξάνεται σταδιακά η αυτονομία της σχολικής μονάδας στη διαμόρφωση μέρους του συνολικού ωρολογίου προγράμματος».

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΠΙΞΕΤΕ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΠΟΥ ΥΠΕΓΡΑΨΕ ΧΘΕΣ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΕΠΙΚΑΛΕΙΤΑΙ ΣΤ Α « Εχοντας υπόψιν…» την εισήγηση του ΙΕΠ

ΠΑΡΟΝΤΕΣ ΣΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ

Στη συνεδρίαση του ΔΣ του ΙΕΠ παρευρίσκονταν ο πρόεδρος Σωτήρης Γκλαβάς,    ο Αντιπρόεδρος του Ι.Ε.Π.   Ιωάννης Κουμέντος και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου   Ηλίας Ματσαγγούρας, Παρασκευάς Γιαλούρης, Ιωάννης Αντωνίου και Γεώργιος Τύπας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: