Δευτέρα 21 Ιουνίου 2021

Την Τρίτη το ΥΠΑΙΘ καλεί ΟΛΜΕ - ΔΟΕ για το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και τις κρίσεις των στελεχών

Υπουργείο ΠαιδείαςΣΤΙΣ 23 ΙΟΥΝΙΟΥ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΙΟΥΛΙΟ Η ΨΗΦΙΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ

Το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και τις κρίσεις των στελεχών ante portas

Την Τρίτη 22 Ιουνίου η Νίκη Κεραμέως καλεί σε συνάντηση στο Υπουργείο Παιδείας τα ΔΣ της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ. Το Δ.Σ της ΔΟΕ καλείται 12-2μμ και το ΔΣ της ΟΛΜΕ 3-5 μμ.

Αν και μέχρι τώρα το ΥΠΑΙΘ δεν έχει γνωστοποιήσει την ατζέντα της συνάντησης είναι σίγουρο ότι το βασικό θέμα θα είναι το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, την επιλογή και κρίση των στελεχών της εκπαίδευσης και την αυτονομία των σχολικών μονάδων καθώς σύμφωνα με πληροφορίες την Τετάρτη 23 Ιουνίου παρουσιάζεται στο υπουργικό Συμβούλιο το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας.

Βεβαίως η ΟΛΜΕ έχει ζητήσει εδώ και μέρες συνάντηση με το ΥΠΑΙΘ για το σοβαρό θέμα του εξοστρακισμού των Κοινωνικών Επιστημών και των Τεχνών από το Λύκειο με σημαντικές συνέπειες τόσο στη μορφωτική διαδικασία και το χαρακτήρα του σχολείου όσο και στις εργασιακές σχέσεις εκατοντάδων εκπαιδευτικών αφού εξαφανίζονται από το εκπαιδευτικό τοπίο εκατοντάδες οργανικές θέσεις.

Είναι φανερό ότι το ΥΠΑΙΘ έχει στόχο αρχές Ιουλίου να κατατεθεί στη Βουλή και να ψηφιστεί εντός του Ιουλίου το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση, μεσοκαλόκαιρα δηλαδή, την περίοδο που τα σχολεία είναι κλειστά και οι δυνατότητες αντίδρασης των εκπαιδευτικών είναι μικρές.

Τέτοια εποχή εξάλλου, με τον νόμο 4692/2020 που ψηφίστηκε πέρυσι τον Ιούνιο, θεσμοθετήθηκε και η διττή «αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό έργο τους».

Στο σημείο αυτό πρέπει να υπενθυμίσουμε ορισμένες παραμέτρους της κυρίαρχης εκπαιδευτικής πολιτικής: Να Θυμίσουμε, λοιπόν, ότι σύμφωνα με τον προγραμματισμό για το 2021 που περιλαμβανόταν στο λεγόμενο «Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής 2021» το νομοσχέδιο για την «Αυτονομία σχολικών μονάδων, αξιολόγηση εκπαιδευτικών και νέο σύστημα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης» είχε προγραμματιστεί να έρθει στη Βουλή και να ψηφιστεί στο Α΄ τρίμηνο του 2021.

Οι τραγικές εξελίξεις με την πανδημία και τη διαχείρισή της (δραματική αύξηση των κρουσμάτων, απογείωση των διασωληνωμένων και των νεκρών την περίοδο Ιανουάριος – Απρίλιος 2021), το φούντωμα των φοιτητικών αντιδράσεων και τα μεγάλα πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια, οι απανωτές αποδοκιμασίες των παρεμβάσεων της Νίκης Κεραμέως από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας (ηλεκτρονική ψηφοφορία, αυτοαξιολόγηση, πρότυπα-πειραματικά), η υπόθεση Λιγνάδη με την εμπλοκή της κυβέρνησης, η «φούρια» να περάσει το αντεργατικό νομοσχέδιο, αλλά και η αρνητική αποτίμηση της κοινής γνώμης στο πρόσωπο της υπουργού Παιδείας  (δημοσκόπηση της GPO για λογαριασμό του The Power Game όπου η υπουργός Παιδείας βρίσκεται στην τελευταία θέση μεταξύ των υπουργών της ΝΔ καθώς λαμβάνει 62,6% αρνητικές γνώμες), προφανώς έπαιξαν ρόλο στις καθυστερήσεις και τις αναβολές κατάθεσης του νομοσχεδίου.

Τώρα, καθώς το σχολικό έτος έχει ουσιαστικά τελειώσει και σε μικρό χρονικό διάστημα ολοκληρώνονται και οι πανελλαδικές εξετάσεις, το ΥΠΑΙΘ ετοιμάζεται να φέρει το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση. Μόνο το ενδεχόμενο εκλογών το Φθινόπωρο μπορεί πιθανόν να το καθυστερήσει, στα πλαίσια της γνωστής επιχείρησης καθησυχασμού των 130.000 εκπαιδευτικών.

Διαρροές και στοχεύσεις

Κατά την πάγια τακτική της, η υπουργός Παιδείας έχει επιλέξει τη μέθοδο των “διαρροών” σε συγκεκριμένα ΜΜΕ για να γνωστοποιήσει τις προθέσεις της και να «μετρήσει» αντιδράσεις.

Σύμφωνα, λοιπόν με τα δημοσιεύματα τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου είναι η διπλή αξιολόγηση των εκπαιδευτικών από τον διευθυντή του σχολείου και τον σύμβουλο εκπαίδευσης (ή όπως αλλιώς θα λέγεται), «μπόνους» για τους «αρίστους» είτε σε οικονομική μορφή είτε σε μόρια (για τις κρίσεις στελεχών κ.ά.) και εμπλοκή των μαθητών στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών τους.

Συγκεκριμένα, όπως μας διαβεβαιώνει με τη γνωστή αντικειμενικότητα που τους διακρίνει ο φιλοκυβερνητικός τύπος «κάθε διδάσκων θα αξιολογείται από τουλάχιστον δύο αξιολογητές, ενώ η διαδικασία θα οργανώνεται σε δύο διαφορετικά πλαίσια, τα οποία έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά και κριτήρια. Η συνολική αξιολόγηση για τα στελέχη εκπαίδευσης θα συνδέεται με την έρευνα για τη μέτρηση της αποτελεσματικότητας. Κάθε εκπαιδευτικός και στέλεχος εκπαίδευσης θα έχει τον προσωπικό του ηλεκτρονικό φάκελο, στον οποίο θα περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, στοιχεία άσκησης του εκπαιδευτικού ή διοικητικού έργου, αλλά και τα μέσα που χρησιμοποιεί στη διδασκαλία, όπως οι νέες τεχνολογίες. Παράλληλα, θα προβλέπεται συνέντευξη μεταξύ αξιολογούμενου και αξιολογητή».

Παράλληλα «η διαδικασία αξιολόγησης είναι προφανές πως δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα, θα προβλέπονται κίνητρα προς την αντίθετη κατεύθυνση: η επιβράβευση, δηλαδή, όσων αριστεύουν, κάτι που θα μεταφράζεται, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, σε ειδικά μπόνους (οικονομικά ή και άλλα)». Επίσης «θα γίνεται και ετήσια καταγραφή επιδόσεων στα σχολεία και “φάκελοι” εκπαιδευτικών, με στόχο την επιβράβευση της προσπάθειάς τους και τη σκιαγράφηση δυνατοτήτων και αδυναμιών».

Όπως είναι γνωστό η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και του εκπαιδευτικού έργου (1ο στάδιο) νομοθετήθηκε τον περασμένο Ιούνιο. Τώρα η υπουργός Παιδείας ετοιμάζεται να περάσει στο 2ο λεγόμενο στάδιο, στο «ψητό» για να είμαστε ακριβείς με την σημασία των λέξεων στην ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Το γεγονός ότι πάνω από το 90% των σχολικών μονάδων και η συντριπτική πλειονότητα δασκάλων και καθηγητών «έκαψαν» την επιχείρηση υλοποίησης του 1ου σταδίου (αξιολόγηση σχολικών μονάδων), δεν φαίνεται να προβληματίζει την ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, η οποία, σε μια προσπάθεια υφαρπαγής της συναίνεσης των εκπαιδευτικών διαρρέει «μπόνους»  ενώ την ίδια ώρα ετοιμάζεται να περάσει το νομοσχέδιο το κατακαλόκαιρο, όταν τα σχολεία θα είναι κλειστά για ευνόητους λόγους.

Η ατομική αξιολόγηση είναι συνδεδεμένη με ένα νήμα και με την αλλαγή φρουράς των στελεχών της εκπαίδευσης. Έτσι το ΥΠΑΙΘ στο νομοσχέδιο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών περιλαμβάνει και τους όρους και τις προϋποθέσεις κρίσης – επιλογής νέων στελεχών εκπαίδευσης. Για το «σιδερένιο» πέρασμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών η διοίκηση χρειάζεται να έχει συγκροτημένο «σώμα» και «πνεύμα» αξιολογητών που θα αρχίζει από το Διευθυντή της σχολικής μονάδας στο νέο του ρόλο και με τα νέα του καθήκοντα και θα συνεχίζεται με τους Συντονιστές – επιθεωρητές και τους Διευθυντές Εκπαίδευσης ως ταξίαρχους του επιθεωρητισμού.

Παράλληλα το ΥΠΑΙΘ, με βάση την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ), ετοιμάζει “έξυπνη” πλατφόρμα  με ενσωματωμένο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα με το οποίο θα γίνεται η συστηματική καταχώρηση και ανάλυση των δεδομένων της αξιολόγησης εκπαιδευτικών και μαθητών που πρόκειται να αποτελέσει ένα από τα βασικά εργαλεία του νέου “οικοδομήματος” αξιολόγησης των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών  («Βίβλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020 – 2025»).

Η κίνηση αυτή εναρμονίζεται με τις κατευθύνσεις του προγράμματος της Ν.Δ. για την Παιδεία, στο οποίο προβλέπεται «αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μονάδων από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές με χρήση ηλεκτρονικών ερωτηματολογίων και δημιουργία δεικτών με βάση τα αποτελέσματα».

Τη συμμετοχή των γονέων στην αξιολόγηση των σχολικών μονάδων (και των εκπαιδευτικών) υπηρετούν και οι «Ψηφιακές Υπηρεσίες για κηδεμόνες μαθητών (e-Parents)», που αναφέρονται στη λεγόμενη «Ψηφιακή Βίβλο» και «αφορούν μια νέα πλατφόρμα που στόχο έχει να δώσει στον πολίτη-κηδεμόνα ένα ζωντανό “παράθυρο” στα σχολικά δρώμενα». Σύμφωνα με την «Ψηφιακή Βίβλο», ψηφιοποιούνται οι διοικητικές λειτουργίες, η επικοινωνία με τους γονείς, η επιμόρφωση, αλλά επίσης η αποτύπωση της αξιολόγησης σχολικών μονάδων για την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού προσωπικού.

Χρήστος Κάτσικας

Δεν υπάρχουν σχόλια: