Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου 2019

Για τον προϋπολογισμό 2020 του υπουργείου Παιδείας

Αποτέλεσμα εικόνας για Για τον προϋπολογισμό 2020 του υπουργείου Παιδείας"«Η "Μνημονιακή φαγούρα" στα οικονομικά μεγέθη της εκπαίδευσης κατ’ ουσίαν συνεχίζεται»

Κατατέθηκε στη Βουλή πριν από λίγες μέρες ο Προϋπολογισμός για το 2020 (Υπουργείο Οικονομικών, 2019)[1]. Σε αυτό το άρθρο θα δούμε συγκεκριμένες πλευρές που αφορούν το Υπουργείο Παιδείας. Πριν μπούμε σε αυτές, είναι απαραίτητες κάποιες διευκρινίσεις:
  • Ο προϋπολογισμός αφορά συνολικά το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, επομένως και όλες τις υπηρεσίες που υπάγονται σε αυτό πχ εκπαίδευση, έρευνα, θρησκευτικοί λειτουργοί, κ.ά.
  • Ένα επιπλέον και σοβαρό κομμάτι των χρημάτων για την Εκπαίδευση στην Ελλάδα δίνονται μέσω των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Υπουργείο Εσωτερικών). Αυτά τα ποσά είναι δύσκολο να υπολογιστούν και χρειάζονται ξεχωριστή μελέτη.
Με βάση τις δύο προηγούμενες παρατηρήσεις, λοιπόν, ΔΕΝ μιλάμε για τα χρήματα που δίνονται γενικά για την «Παιδεία» στην Ελλάδα αλλά αυστηρά και μόνο για τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Με βάση, λοιπόν, όλα τα έγγραφα που κατατέθηκαν στη Βουλή για το 2020 (Υπουργείο Οικονομικών, 2019) και κυρίως την Εισηγητική Έκθεση (Υπουργείο Οικονομικών, 2019)[2] και τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2019 (Υπουργείο Οικονομικών, 2019)[3], οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού (Τακτικός + Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) ανέρχονται στα 5,5 δις ευρώ.

Προϋπολογισμός 2009-2020

Ο Προϋπολογισμός του 2020 συνολικά είναι 5,471 δις ευρώ, αυξημένος κατά τι σε απόλυτο νούμερο από το προηγούμενο έτος, το 2018 (5,401 δις), όπως φαίνεται στο παρακάτω Διάγραμμα:

1

Ποσοστό επί του ΑΕΠ

Σε ποσοστό του ΑΕΠ, ο Προϋπολογισμός ανέρχεται σε 2,82%, όπως φαίνεται στον Πίνακα. Ενώ δηλαδή ο Προϋπολογισμός είναι αυξημένος σε απόλυτο αριθμό (ποσό ευρώ), είναι κατά τι μειωμένος σε ποσοστό επί του ΑΕΠ, όπως φαίνεται στον Πίνακα και στο Διάγραμμα:

2
3

Τακτικός -ΠΔΕ

Από τα 5,5 δις, περίπου το 91% είναι του Τακτικού Προϋπολογισμού (4,95 δις) και το 9% είναι από το ΠΔΕ (518 εκατομμύρια), όπως φαίνεται στο Διάγραμμα:

4

Ποσό και ποσοστό ΠΔΕ

Με αρκετές αυξομειώσεις, το ποσοστό του ΠΔΕ επί των συνολικών δαπανών του Υπουργείου Παιδείας φαίνεται να έχει σταθεροποιηθεί τα τελευταία χρόνια περίπου στο 10%, όπως φαίνεται στο Διάγραμμα:
5

Συγκεκριμένες αναφορές

Η Υπουργός Παιδείας στη σχετική ομιλία της στη Βουλή στις 16/12/2019 (Υπουργείο Παιδείας, 2019)[4] μίλησε για 5.250 διορισμούς στη Γενική Αγωγή - πέραν των ήδη 4.500 διορισμών στην Ειδική. Το απόσπασμα από την επίσημη ομιλία της έχει ως εξής:

«….Και επειδή άλλοι εξαγγέλλουν και άλλοι πραγματικά υλοποιούν, τονίζω ότι ο προϋπολογισμός του 2020 περιλαμβάνει τους διορισμούς 4.500 μόνιμων εκπαιδευτικών, ΕΕΠ και ΕΒΠ στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, καθώς και τους διορισμούς 5.250 μόνιμων εκπαιδευτικών, υπό τη Μείζονα Κατηγορία 21 «Παροχές σε εργαζόμενους» (του Ειδικού Φορέα 1019-206-0000000 «Γενική Γραμματεία Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής»)……

Ωστόσο, στο κείμενο του προϋπολογισμού (Υπουργείο Οικονομικών, 2019, σ. 149) δεν αναφέρεται κάτι πιο συγκεκριμένο:
6

Στη δε Εισηγητική Έκθεση (Υπουργείο Οικονομικών, 2019) επίσης δεν αναφέρεται κάτι για διορισμούς μονίμων, ιδίως στη Γενική Αγωγή.

Από κει και πέρα, στην Εισηγητική Έκθεση (Υπουργείο Οικονομικών, 2019) αναφέρονται διάφορα άλλα για την Εκπαίδευση:

Σελ. 21, «Γενική Επισκόπηση της ελληνικής οικονομίας»:

7

Σελ. 39., «Προυπολογισμός επιδόσεων»:

8

Σελ. 81, «Δαπάνες Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων»:

9
Σελ. 82, «Δαπάνες Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων»:

10
Σελ. 84, «Δαπάνες Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων»:

11

Σελ. 86, «Χρηματοροές μεταξύ Ελλάδας και ΕΕ 2018-2020»:

12

Σελ. 91, «Δαπάνες κατά Υπουργείο»:

13

Σελ. 93, «Δαπάνες κατά Υπουργείο»:

14

Σελ. 97, «Δαπάνες κατά Υπουργείο - Εργασίας»:

15
Επίλογος

Ο γράφων, ως εκπαιδευτικός και συνδικαλιστής, είχε την κρυφή ελπίδα ότι με την έλευση της μεταμνημονιακής εποχής στην οποίαν υποτίθεται ότι μπήκαμε, θα βελτιώνονταν κάποιοι δείκτες στην εκπαίδευση. Το 2,82% επί του ΑΕΠ, μειωμένο κιόλας από πέρσι και πολύ μακριά από τον στόχο για 5%, δεν αφήνει τέτοια περιθώρια: η «Μνημονιακή φαγούρα» στα οικονομικά μεγέθη της εκπαίδευσης κατ’ ουσίαν συνεχίζεται. Ας προβληματιστούμε, λοιπόν, κι ας βγάλουμε τα αναγκαία συμπεράσματα. Για να γυρίσει ο ήλιος, θέλει δουλειά πολλή

Βιβλιογραφία-Αναφορές

Υπουργείο Οικονομικών. (2019, 11 21). Εισηγητική Έκθεση Προϋπολογισμού 2020. Ανάκτηση από https://tinyurl.com/t9b25zc
Υπουργείο Οικονομικών. (2019, 11 21). Κρατικός Προϋπολογισμός 2020. Ανάκτηση από Βουλή των Ελλήνων: https://tinyurl.com/srd5fo6
Υπουργείο Οικονομικών. (2019, 11 21). Κύρωση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2020. Ανάκτηση από https://tinyurl.com/tl96b64
Υπουργείο Παιδείας. (2019, 12 16). 16-12-19 Ομιλία Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκης Κεραμέως, στη συζήτηση για τον Προϋπολογισμό 2020. Ανάκτηση από Υπουργείο Παιδείας: https://tinyurl.com/s22mckw

[1]https://tinyurl.com/tl96b64
[2] https://tinyurl.com/t9b25zc
[3] https://tinyurl.com/srd5fo6
[4] Η ομιλία σε ηλεκτρονική και γραπτή μορφή εδώ: https://tinyurl.com/s22mckw .
Πάνος Ντούλας
Καθηγητής Αγγλικής στο Εσπερινό ΕΠΑΛ Κορίνθου,
Οργ. Γραμματέας Α’ ΕΛΜΕ Κορινθίας,
Αιρετός ΑΠΥΣΔΕ Πελοποννήσου

Δεν υπάρχουν σχόλια: