Τετάρτη 2 Ιουνίου 2021

Παράταση σχολικής χρονιάς δίχως νόημα

Παράταση δίχως νόημαΕκπαιδευτικοί φορείς καλούν το υπουργείο Παιδείας να αναθεωρήσει την απόφαση για παράταση του σχολικού έτους, καθώς επισημαίνουν πως ελάχιστα προσφέρει στο γνωστικό επίπεδο, την ώρα που οι μαθητές μετά τον πολύμηνο εγκλεισμό εμφανίζουν έλλειμμα προσοχής, πειθαρχίας και ενδιαφέροντος.

● Προβληματισμός για τα μαθησιακά κενά που προκάλεσε η τηλεκπαίδευση.

Ολο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί φορείς καλούν την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να επανεξετάσει και να αναθεωρήσει την απόφασή της για παράταση του διδακτικού έτους στα Δημοτικά και στα Γυμνάσια λαμβάνοντας υπόψη ότι τα παιδιά προέρχονται από έναν μακροχρόνιο και αφύσικο για την ηλικία τους περιορισμό και «εγκλεισμό» που επέβαλε η καραντίνα, με εμφανή τα σημάδια στη διάθεση και τη συμπεριφορά τους.

Όπως υποστηρίζουν οι εκπαιδευτικοί, με τις παρούσες συνθήκες, η παράταση του σχολικού έτους ελάχιστα συνεισφέρει στο γνωστικό και κοινωνικοποιητικό επίπεδο.

Αντίθετα, προβληματίζει και αναστατώνει τους μαθητές, οι οποίοι αμέσως μετά την καραντίνα καλούνται να προσέλθουν στο σχολικό πλαίσιο όπου οι περιορισμοί και οι απαγορεύσεις όχι μόνο δεν διευκολύνουν τα παιδιά αλλά, απεναντίας, καταπονούν ακόμη περισσότερο τον επιβαρημένο ψυχισμό τους.

Χαοτική εικόνα

Ο εκπαιδευτικός Δημήτρης Τσιριγώτης σημειώνει ότι θα περίμενε κανείς πως με το άνοιγμα των σχολείων και την επανέναρξη της διά ζώσης διδασκαλίας θα υπήρχε και η αντίστοιχη θετική ανταπόκριση από την πλευρά των μαθητών. Και όμως, κάτι τέτοιο δεν συνέβη. Και υπάρχουν συγκεκριμένοι λόγοι.

Η μέση εικόνα που επικρατεί αυτήν την περίοδο στα σχολεία είναι ιδιαζόντως χαοτική. Μαθητές με φανερό έλλειμμα συγκέντρωσης, αυτοπειθαρχίας και ενδιαφέροντος για τη μάθηση και εκπαιδευτικοί που στη συντριπτική τους πλειονότητα προσπαθούν να σώσουν οτιδήποτε αν σώζεται, αλλά νιώθουν αδύναμοι να προβάλουν αποτελεσματική αντίσταση στην ορμητικότητα του χάους. Είναι εμφανές πως αυτά που «χτυπούν» αυτή τη στιγμή την εκπαιδευτική κοινότητα δεν είναι τίποτε άλλο από τα απόνερα της καραντίνας, της τηλεκπαίδευσης και όλων εκείνων των αναγκαίων κακών που βίωσαν μαθητές και εκπαιδευτικοί από τον περυσινό Μάρτη και μετά.

Και αν ο ισχυρισμός πως «η τηλεκπαίδευση δεν είναι κανονική εκπαίδευση» ήταν μέχρι τώρα σε θεωρητικό επίπεδο, πλέον υπάρχει και η ατράνταχτη απόδειξη. Γνωστικά, πιθανόν, δεν είναι εύκολο να εκτιμήσει κανείς τη ζημιά που έχει γίνει, αλλά συμπεριφορικά πρόκειται για ξεκάθαρη οπισθοδρόμηση. Ακόμα και οι βασικές κοινωνικές δεξιότητες των μαθητών έχουν ατροφήσει.

Η Ανεξάρτητη Αγωνιστική Κίνηση του Συλλόγου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Ο Αριστοτέλης» παρατηρεί ότι η παράταση του σχολικού έτους μέχρι τις 25 Ιουνίου για τα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά Σχολεία δεν έχει κανένα απολύτως εκπαιδευτικό, παιδαγωγικό και μορφωτικό περιεχόμενο, παρά μόνο να εμπεδωθεί για δεύτερη χρονιά και διαμέσου αυτού να καθιερωθεί οριστικά η παράταση του σχολικού έτους. Η κυβέρνηση χρησιμοποιεί για μία ακόμα φορά την πανδημία ως αφορμή, επιδιώκοντας να φορτώσει στην πλάτη μαθητών και εκπαιδευτικών την άρνησή της να πάρει μέτρα ώστε να μην κλείσουν επί πέντε μήνες τα σχολεία!

Είναι φανερό ότι η κατάσταση στα σχολεία είναι ήδη εξαιρετικά δύσκολη τόσο από την άρνηση της κυβέρνησης να ικανοποιήσει τα αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος όσο και από την έλλειψη ουσιαστικών μέτρων για την επιστροφή σε αυτά. Οπως άλλωστε τονίζει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. «Αλέξανδρος Δελμούζος», η κατάσταση στα σχολεία χειροτερεύει μέρα με τη μέρα λόγω της αύξησης της θερμοκρασίας, σε κτίρια ακατάλληλα, με αίθουσες χωρίς καλό αερισμό και κλιματισμό, με προαύλια χωρίς στέγαστρα και όλα αυτά με τη χρήση μάσκας να είναι υποχρεωτική σε περιβάλλοντα συγχρωτισμού.

Ριζικά μέτρα

Η δασκάλα Ντίνα Ρέππα, δημοτική σύμβουλος Αθήνας και πρώην μέλος του Δ.Σ. της ΔΟΕ, επισημαίνει ότι για τα μορφωτικά ελλείμματα δεν είναι λύση η παράταση του σχολικού έτους. Απαιτούνται ριζικά μέτρα, όπως η μείωση και αναπροσαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων και της σχολικής ύλης, ο εντοπισμός των μαθησιακών κενών που έχουν προκύψει τα δύο τελευταία χρόνια και επιστημονικός- παιδαγωγικός σχεδιασμός για την αντιμετώπισή τους, προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας και ΠΔΣ με προσλήψεις εκπαιδευτικών, τμήματα ενισχυτικής διδασκαλίας, μείωση των μαθητών στα τμήματα, προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών και ένα σύνολο αιτημάτων που έχουν διατυπωθεί από το εκπαιδευτικό και γονεϊκό κίνημα.

Χρήστος Κάτσικας

Δεν υπάρχουν σχόλια: