Χωρίς υποδομές, χωρίς εξοπλισμό, χωρίς τον απαραίτητο διάλογο με την ίδια την κοινότητα της επαγγελματικής εκπαίδευσης, η κυβέρνηση προχωρά ακάθεκτη στις αλλαγές ● Η αρχή θα γίνει με συγχωνεύσεις και συνεπώς κλείσιμο πολλών ΕΠΑΛ, που θα διευκολύνουν την κατάργηση ειδικοτήτων και μαζί θέσεων εκπαιδευτικών. Την ίδια στιγμή τα ΙΕΚ απλώς αναβαθμίζονται ως προς τον τίτλο και θα λέγονται Ανώτερες Σχολές ● Τι άλλο προβλέπει το σχέδιο νόμου
Με ταχείς ρυθμούς προχωρά το σχέδιο της κυβέρνησης για τον σφιχτό εναγκαλισμό της ελληνικής εκπαίδευσης με την αγορά, ή αλλιώς η υποβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με σκοπό την εύκολη χειραγώγησή της από τις επιχειρήσεις. Χωρίς φιλοδοξίες για γενικές, εγκύκλιες γνώσεις, αλλά ούτε και υψηλή κατάρτιση των νέων, το σχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση κατατέθηκε, χθες, στη Βουλή για ν' αποδείξει πόσο εύκολα ένας τόσο σημαντικός κλάδος της εκπαίδευσης για χιλιάδες νέους μπορεί να συρρικνωθεί, να κατακερματιστεί και ακολούθως να χρησιμοποιηθεί από κλειστά επιχειρηματικά συμφέροντα και όχι να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο μιας σοβαρά και μακρόπνοα σχεδιασμένης εθνικής οικονομίας.
Σημαντικό εργαλείο στο εγχείρημα, η υποβάθμιση της εκπαίδευσης προς όφελος της κατάρτισης. Αλλιώς: φτηνοί εργάτες, πριν ακόμα ενηλικιωθούν, με στενή μόρφωση και εξειδίκευση. Οποιος θέλει να μαθαίνει περισσότερα (γράμματα ή τέχνες) θα πληρώνει. Θα μπορούσε να είναι και βασικό διαφημιστικό μήνυμα της Ν.Δ. για τις εκπαιδευτικές της μεταρρυθμίσεις. Αλλωστε, δεν το κρύβει.
Χωρίς, λοιπόν, υποδομές, χωρίς εξοπλισμό, χωρίς αναβαθμισμένα βιβλία, χωρίς τον απόλυτα απαραίτητο διάλογο με την ίδια την κοινότητα της επαγγελματικής εκπαίδευσης, η κυβέρνηση προχωρά ακάθεκτη τα παράλληλα με τις άλλες βαθμίδες (ΑΕΙ, Πρωτοβάθμια και γενική Δευτεροβάθμια) σχέδιά της για το μέλλον της Παιδείας στη χώρα. Η αρχή θα γίνει με συγχωνεύσεις και συνεπώς κλείσιμο πολλών ΕΠΑΛ (υπάρχουν 40 συστεγαζόμενα) που θα διευκολύνουν την κατάργηση ειδικοτήτων και μαζί θέσεων εκπαιδευτικών. Την ίδια στιγμή τα ΙΕΚ απλώς αναβαθμίζονται ως προς τον τίτλο. Θα λέγονται Ανώτερες Σχολές. Ακολουθούν όλα τα φανερά και κρυφά κόλπα για την εξυπηρέτηση του μεγάλου σκοπού.
Μεταξύ άλλων, το σχέδιο νόμου, προβλέπει:
● Δημιουργία των Κέντρων ΕΕΚ, δηλαδή των περιβόητων 60 campus, που, φυσικά, δεν θα ανοικοδομηθούν σε διαστημικούς χρόνους. Τα ίδια θα παραμείνουν αλλά θα μανατζάρονται πιο εύκολα από τον μάνατζερ ή αλλιώς «οργανωτικό συντονιστή» που (όπως ήδη ισχύει στα ΙΕΚ με τους διευθυντές) δεν είναι καθόλου απαραίτητο να είναι εκπαιδευτικός. Και θα παίρνει ακόμη μεγαλύτερη αμοιβή από τη μέχρι τώρα προβλεπόμενη. Βέβαια, αυτό αφορά το ¼ των δομών, καθώς πρόκειται για 97 ΕΠΑΛ συστεγαζόμενα με ΙΕΚ και Εργαστηριακά Κέντρα. Εξ ου και το γεωγραφικό μοίρασμα: 13 στην Κεντρική Μακεδονία, 12 στην Αττική και 6 στην Περιφέρεια Δυτικής Αττικής. Η τύχη των υπολοίπων θα φανεί προσεχώς.
● Θεσμοθετούνται: 1) Το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΣΕΕΚ), με τριετή θητεία, με συμμετοχή όχι μόνο των διευθυντών των μονάδων αλλά και εκπροσώπων δήμων και επαγγελματικών επιμελητηρίων της περιοχής. 2) Τα Συμβούλια Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (ΣΣΠΑΕ) σε περιφερειακό επίπεδο τα οποία θα καθορίζουν, θα προτείνουν ή θα καταργούν ειδικότητες, και 3) Οι Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ) διετούς φοίτησης για αποφοίτους Γυμνασίου (υποχρεωτικής εκπαίδευσης). Ητοι, πρόωρη και φτωχή κατάρτιση ανηλίκων που θα μένουν στο «επίπεδο του τεχνίτη» (επισήμως, επίπεδο προσόντων 3). Σχολείο δεν το λέει ούτε και η κυβέρνηση. «Σχολή» χαμηλής κατάρτισης, άνετα. Για δε την κυβέρνηση, πρόκειται για σχολές-ευκαιρία και μάλιστα «με πολλές επιπτώσεις και στην οικονομία και στα φυσικά πρόσωπα». Οι επιπτώσεις είναι, πράγματι, σίγουρες.
● Θεσμοθετείται για τους μαθητές της Γ’ τάξης των ΕΠΑΛ και Πρότυπων ΕΠΑΛ η πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις της περιοχής, αλλά αφ' ενός ως αντικατάσταση του σχολικού εργαστηριακού προγράμματος και αφ' ετέρου ως εργασία 22 ημερών χωρίς αμοιβή και ασφάλιση (μόνο σε ατύχημα). Επανέρχεται, εν ολίγοις, η ανήλικη εργασία.
● Προβλέπονται στοχευμένες παρεμβάσεις σε μαθήματα, προγράμματα σπουδών, συνθήκες λειτουργίας των μονάδων και αρμοδιότητες διδασκόντων. Δηλαδή, θα μπορεί να ζητείται από ένα ΕΠΑΛ διαφοροποίηση από τα εγκεκριμένα προγράμματα σπουδών, ενώ θα καθιερώνονται και ειδικά μαθήματα τοπικού οικονομικού χαρακτήρα. Παράλληλα, περιορίζεται ο ρόλος του Συλλόγου Διδασκόντων με τη δημιουργία της «Επιτροπής Συντονισμού» από διευθυντή, υποδιευθυντές και τομεάρχες. Αυτό θα είναι και το όργανο διοίκησης του σχολείου. Τι να τον κάνουν τον Σύλλογο; Αξιοσημείωτο: Το ίδιο ανεπιθύμητοι είναι και οι εκλεγμένοι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών στα διάφορα όργανα και στις επιτροπές. Δεν προβλέπεται σε κανένα επίπεδο, είτε κεντρικά είτε περιφερειακά, η συμμετοχή εκπαιδευτικών ή και εργαζομένων στο Δημόσιο. Μόνο από τη ΓΣΕΕ δέχονται. Οσο λιγότεροι τόσο καλύτερα.
● Καθιερώνεται ένα Εθνικό Σύστημα ΕΕΚ (ΕΣΕΕΚ), το οποίο αναπτύσσεται στα επίπεδα 3, 4 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, κατ' αντιστοιχία με εκείνα του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων. Στο επίπεδο 3 εντάσσονται οι Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ) και οι Επαγγελματικές Σχολές Μαθητείας (ΕΠΑΣ) του ΟΑΕΔ, στο επίπεδο 4 τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) και στο επίπεδο 5 τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) και το Μεταλυκειακό Ετος-Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑΛ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου