Χωρίς να χρειασθεί αναθεώρηση του Συντάγματος.
Οι τρεις «εφεδρείες» των απολύσεων του 2015.
Βασικός παρανομαστής τους θα είναι η αξιολόγηση των ουσιαστικών και όχι των τυπικών προσόντων.
Μπορεί το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης να κατάφερε να αποφύγει να δεσμευτεί πάνω σε συγκεκριμένο αριθμό απολύσεων και σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα μέσα στο οποίο πρέπει να γίνουν αυτές οι απολύσεις στο Δημόσιο για μετά το 2015, αλλά η τρόικα έχει ήδη επισημάνει τρεις «νέες εφεδρείες» για την περαιτέρω μείωση του προσωπικού στον εν λόγω τομέα.
Σύμφωνα με κοινοτικές πηγές του «Κ», αυτές οι «εφεδρείες» θα μπορούσαν να προέλθουν -και μάλιστα με βάση την ισχύουσα νομοθεσία- από τους δημοσίους υπαλλήλους οι οποίοι:
Δεν θα αξιολογηθούν θετικά από τα αρμόδια υπηρεσιακά συμβούλια μετά το πέρας της διετούς δοκιμαστικής περιόδου την οποία περνούν μετά την πρόσληψή τους.
Θα «περισσέψουν» (και δεν θα «μεταταχθούν») από τις μονάδες του Δημοσίου οι οποίες θα καταργηθούν, αφού πρώτα αξιολογηθούν με βαθμό κάτω από τη βάση.
Δεν θα προαχθούν σε ανώτερη θέση έπειτα από δύο συναπτές ετήσιες αξιολογήσεις, ξεκινώντας από τη φετινή.
Να σημειωθεί πως μέχρι σήμερα στις βασικές κατηγορίες των «απολύσιμων» δημοσίων υπαλλήλων ανήκαν όσοι προσελήφθησαν ή αναβαθμίστηκαν με πλαστά δικαιολογητικά, όσοι έμειναν χωρίς οργανική θέση (π.χ., λόγω κατάργηση φορέων του Δημοσίου) και όσοι διέπραξαν αξιόποινες πράξεις. Χωρίς να σταματήσουν οι απολύσεις για τους παραπάνω λόγους, ένα νέο κριτήριο αναδύεται για την αύξηση τους από το 2015 και έπειτα, που θα είναι αυτό της αξιολόγησης της εργασιακής απόδοσης.
Αυτή θα κρίνεται, μάλιστα, κυρίως με τα ουσιαστικά προσόντα του (επίτευξη στόχων) κάθε υπαλλήλου και όχι τα τυπικά (π.χ., πλήθος πτυχίων, μεταπτυχιακό κ.λπ.).
Πιο αναλυτικά, οι νέες «εφεδρείες» των απολύσεων μπορούν να προκύψουν από τις ακόλουθες διαδικασίες, οι οποίες προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία και δεν απαιτείται καμία αναθέωρηση του Συντάγματος: Απόρριψη ύστερα από διετή δοκιμαστική περίοδο Ο ισχύον Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας (2007) προβλέπει πως, όταν προσλαμβάνεται κάποιος υπάλληλος στο Δημόσιο, περνά υποχρεωτικά από μια διετή δοκιμαστική περίοδο, στο τέλος της οποίας αξιολογείται.
Εξαιρούνται οι απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης.
Αν κατά την αξιολόγηση το αρμόδιο υπηρεσιακό συμβούλιο κρίνει πως ο εν λόγω υπάλληλος αυτός δεν έχει τα ουσιαστικά προσόντα, τότε είτε δεν μονιμοποιείται είτε απολύεται, όπως ρητά αναφέρεται.
Ως ουσιαστικά προσόντα θεωρούνται, σύμφωνα με τον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα, τα εξής στοιχεία: η «αμεροληψία», η «επαγγελματική ικανότητα» και η «αποδοτικότητα».
Τη διάταξη αυτή (άρθρο 40 του νόμου 3528/2007) υπενθύμισε για πρώτη φορά δημοσίως την περασμένη εβδομάδα ο υπ. Διοικητικής Μεταρρύθμισης, κ. Κυριάκος Μητσοτάκης. Στενοί συνεργάτες του κ. Μητσοτάκη, ανέφεραν στο «Κ» πως την ουσιαστική ενεργοποίηση της εν λόγω διάταξης ζήτησε από τον ίδιο η τρόικα πέρυσι, ενώ εκείνος απάντησε πως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να το κάνει ο ίδιος, αλλά τα ίδια τα μέλη των υπηρεσιακών συμβουλίων.
Κατάργηση μονάδων έπειτα από αξιολόγηση
Με βάση τον νέο νόμο που διέπει την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων (Ν. 4250/2014) προβλέπεται επιμερισμός ποσοστών, σύμφωνα με τον οποίο το 15% των δημοσίων υπαλλήλων θα πάρει βαθμό κάτω από τη βάση (1 έως 6,9). Η νέα αυτή διαδικασία θα ξεκινήσει κατ’ εξαίρεση φέτος στις 28 Απριλίου και θα ολοκληρωθεί έως τις 30 Ιουνίου 2014.
Σύμφωνα με τη σχετική εγκύκλιο του υπ. Διοικητικής Μεταρρύθμισης (7 Απριλίου 2014), για τον επιμερισμό αυτόν λαμβάνονται «ιδίως» υπόψη κριτήρια όπως «η αποτελεσματικότητα και η αποδοτικότητα των μονάδων, οι αρμοδιότητες των οργανικών μονάδων σε σχέση με τις προτεραιότητες της ασκούμενης πολιτικής και η κατανομή των υπαλλήλων ανά οργανική μονάδα».
Αυτό, απλώς, σημαίνει, όπως παραδέχονται υπηρεσιακά στελέχη του υπ. Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ότι μονάδες -στις οποίες μπορεί να εργάζεται το 15% μιας συγκεκριμένης διεύθυνσης- μπορεί να κριθούν ολόκληρες, μαζί με τους υπαλλήλους τους, «μεταξεταστέες» και με βάση την προαναφερθείσα εγκύκλιο το προσωπικό τους να «μεταταχθεί», στην καλύτερη περίπτωση, εφόσον αυτές πρώτα καταργηθούν. Στη χειρότερη περίπτωση, όπως προβλέπει ο ισχύον Δημοσιοϋπαλληλικος Κώδικος, μπορεί και να απολυθεί ο υπάλληλος που εργάζεται σε αυτήν (άρθρο 154, Ν. 3528/2007).
«Μη προαγωγή», λόγω «ακαταλληλότητας
Ο ισχύον Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας προβλέπει πως όποιος υπάλληλος είναι «ακατάλληλος» (άρθρο 95), είτε απολύεται είτε χάνει ένα βαθμό και συνεπώς και μέρος των αποδοχών του. Συγκεκριμένα, το εν λόγω άρθρο προβλέπει ότι όποιος υπάλληλος «εγγράφεται σε δύο διαδοχικούς πίνακες μη προακτέων στον ίδιο βαθμό παραπέμπεται (…) στο υπηρεσιακό συμβούλιο, το οποίο (…) μπορεί να τον απολύσει ή να τον υποβιβάσει». Αυτό σημαίνει, εξηγούν υπηρεσιακά στελέχη του υπ. Διοικητικής Μεταρρύθμισης στο «Κ», πως, αν κάποιος υπάλληλος δεν προαχθεί για δύο συνεχόμενες φορές μετά το πέρας αντίστοιχων ετήσιων αξιολογήσεων, μπορεί να κριθεί «ακατάλληλος» και, έτσι, να απολυθεί ή να χάσει τον βαθμό του.
Δύο στοιχεία εμπόδιζαν αυτήν τη διαδικασία. Το ένα ήταν το γεγονός ότι μέχρι πρότινος «όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι έπαιρναν άριστα και, έτσι, προαγόταν κανονικά στον προβλεπόμενο χρόνο». Το άλλο ήταν πως, λόγω Μνημονίου, έχουν «παγώσει» οι προαγωγές μαζί και οι μισθολογικές αυξήσεις και, συνεπώς, έχει μείνει εντελώς ανενεργή αυτή η διάταξη. Με τον νέο τρόπο αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων, όμως, δεν θα παίρνουν πλέον όλοι άριστα (σ.σ.: το 15% θα παίρνει κάτω από τη βάση), ενώ θα «ξεπαγώσουν» και οι προαγωγές, μιας και το υπ. Διοικητικής Μεταρρύθμισης σχεδιάζει την εφαρμογή ενός νέου μισθολογίου από τις αρχές του 2015.
Συνεπώς, όποιος υπάλληλος έπαιρνε κατά την αξιολόγηση για δύο συνεχόμενες χρονιές βαθμό κάτω από τη βάση θα μπορούσε να μπει τον προθάλαμο είτε υποβάθμισης είτε ακόμα και της απόλυσης.
*Αναδημοσίευση από το “Κεφάλαιο” που κυκλοφορεί
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου