Χρειάστηκαν μόλις 11 σοφές κινήσεις για να ανατραπούν τα αδιέξοδα στα οποία είχε οδηγηθεί η Παιδεία τα τελευταία χρόνια. Μυαλά φωτισμένα, χέρια στιβαρά, καρδιές με πάθος βγήκαν μπροστά και κατάφεραν με υπεράνθρωπες προσπάθειες να τη σώσουν.
ΚΙΝΗΣΗ 1: Τελικά βρέθηκε τρόπος για να απαλλαγούμε μια και για πάντα από αυτούς που τόσα χρόνια ροκάνιζαν τον κρατικό προϋπολογισμό ή το ΕΣΠΑ. Που ενώ συνδυάζανε τη δουλειά με διακοπές στις εσχατιές της χώρας ,στα διάφορα νησιά και χωριά που ήταν τοποθετημένοι παρόλα αυτά δεν ήταν ποτέ
ευχαριστημένοι. Αυτοί δεν είναι άλλοι από τους λεγόμενους «αναπληρωτές». Στη θέση τους το υπουργείο δημιούργησε ένα νέο είδος ευέλικτης μορφής εργασίας που θα προσφέρει εθελοντικά τις υπηρεσίες του, τους «απληρωτές» (με α στερητικό παρακαλώ). Βέβαια υπάρχει και μια ακόμη καλύτερη κατηγορία από τους «απληρωτές» και απορούμε πως έχει διαφύγει της προσοχής του υπουργείου κάτι τέτοιο. Είναι οι «πληρωτές» δηλαδή αυτοί που είναι πρόθυμοι να πληρώνουν και από την τσέπη τους για να έχουν εργασία.
ΚΙΝΗΣΗ 2 : Ήδη έχουμε πάρει μια πρώτη γεύση από την αξιολόγηση που προαλείφεται για το κλάδο μας. Μας έχει πιάσει όλους μια ανυπομονησία που δεν περιγράφεται .Είμαστε όλοι πεινασμένοι για αξιολόγηση. Έχουν φανεί οι αλλαγές και τα μηνύματα είναι θετικά. Εκεί που οι συνάδελφοι μαλώναμε γιατί θεωρούσαμε ότι έχουμε πάρει περισσότερες δουλειές από τους άλλους ,τώρα μαλώνουμε ποιος θα πάρει τις πιο πολλές. Και επειδή οι δουλειές δεν φτάνουν για να έχουμε όλοι από πολλές σκεφτήκαμε το εξής απλό. Εφηύραμε νέες δουλειές: (Υπεύθυνος αναχαίτισης εξαγριωμένου γονιού λόγω χαμηλού βαθμού στο παιδί του. Υπεύθυνος προσφοράς πρώτων βοηθειών σε συναδέλφους που είχαν την ένδοξη τιμή να πέσουν από υπερβάλλοντα ζήλο μέσα στη τάξη. Υπεύθυνος ειδοποίησης ότι εθεάθη αξιολογητής στο σχολείο. Υπεύθυνος ανακοίνωσης (με ειδικό τρόπο) νέων περικοπών μισθού. Υπεύθυνος διαχείρισης θυμού εκπαιδευτικού. Υπεύθυνος ψυχολογικής στήριξης σε συναδέλφους που δεν πήγαν καλά στην αξιολόγηση τους. Υπεύθυνος των υπεύθυνων).
ΚΙΝΗΣΗ 3: Μετά από σχετική δήλωση του πρωθυπουργού ετοιμάζεται να ψηφιστεί νομοσχέδιο που θα συνδέει την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών με βάση τις επιδόσεις των μαθητών τους. Πολύ σωστά σκέφτηκε ο πρωθυπουργός ότι στην οικονομία της αγοράς η απόδοση των υπαλλήλων πρέπει να κρίνεται με βάση τα κέρδη των πελατών. Δηλαδή αν τα παν καλά οι μαθητές σου παίρνεις και εσύ καλό βαθμό αλλιώς… Αυτό ήταν κάτι που θα έπρεπε να έχει γίνει από καιρό. Όλοι εμείς οι εκπαιδευτικοί ψάχναμε μια αφορμή να φροντιστηριοποιήσουμε το μάθημά μας. Τώρα μπορούμε και εμείς να προσανατολιστούμε και όχι να γινόμαστε χίλια κομμάτια. Θα ασχολούμαστε μόνο με τις επιδόσεις, τους βαθμούς και τις εξετάσεις των μαθητών. Έτσι μετατρέποντας το σχολείο σε ένα μεγάλο φροντιστήριο ,θα κάνουμε και οικονομία και στους γονείς αφού θα κτυπηθεί η ιδιωτική παραπαιδεία. Ζήτω η δημόσια παραπαιδεία!
ΚΙΝΗΣΗ 4: Τα θεμέλια του νέου σχολείου έχουν μπει πολύ βαθιά. Παρόλο που σε πολλά σχολεία υπήρχαν κενά εκπαιδευτικών ακόμα και σε βασικές ειδικότητες , αυτά κατάφεραν να μείνουν όρθια σε πείσμα των «Κασσάνδρων» συνδικαλιστών που φώναζαν για τα χιλιάδες αυτά κενά. Στο φινάλε αυτές οι μικρές ατέλειες είναι που προσθέτουν λίγη γοητεία παραπάνω στα σχολεία. Το αξιοθαύμαστο είναι ο υπουργός είναι και λαοφιλής και κατάφερε να μην έχει καμία αντίδραση από τους γονείς. Εκτιμήθηκε και το γεγονός ότι μιλάει τη γλώσσα της αλήθειας όταν έλεγε ότι ο στόχος εξαρχής ήταν η επάρκεια και όχι η πληρότητα. Και τήρησε το λόγο του αφού μέχρι και σήμερα έχει καταφέρει να μην έχει πληρότητα εκπαιδευτικών στα σχολεία. Εξάλλου, και σχεδόν χωρίς καθόλου διδασκαλία σε κάποια μαθήματα ,οι βαθμοί μπήκαν. Και ήταν καλοί. Οπότε ήταν όλοι ευχαριστημένοι εκτός από αυτούς τους μιρμίριδες τους συνδικαλιστές της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ που κολλάνε σε κάτι πράγματα. Το μόνο που μπορείς να πεις σε αυτούς τους τύπους είναι «get a life».
ΚΙΝΗΣΗ 5: Ελάχιστες ήταν φέτος οι προσλήψεις σε καθηγητές ειδικής αγωγής για τα παιδιά που έχουν αρκετά μεγάλα μαθησιακά προβλήματα και χρειάζονται παράλληλη στήριξη (δηλαδή εκπαιδευτικό που κάθεται δίπλα στο μαθητή μέσα στην τάξη). Και δεν θα το πιστέψετε αυτό που θα σας πω: οι μαθητές αυτοί ξεπέρασαν, ως δια μαγείας, μόνοι τους τις μαθησιακές δυσκολίες τους. Άλλη μια αυτοεκπληρούμενη προφητεία της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας. Μήπως τόσα χρόνια τα κακομαθαίναμε τα παιδιά αυτά; Μήπως η πολύ στήριξη δεν τα άφηνε να προχωρήσουν μόνα τους ; Πόσα ξέρουν, πόσα ξέρουν εκεί στη Νερατζιώτισσα.
ΚΙΝΗΣΗ 6: Οι θεσμοί της Ενισχυτικής διδασκαλίας και της ΠΔΣ (πρόσθετης διδακτικής στήριξης) καταργήθηκαν. Σε ένα σχολείο που λειτουργεί σαν καλοκουρδισμένη μηχανή και που προσφέρει εξατομικευμένη διδασκαλία μέσα στην τάξη ακόμα και στα παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες, αυτοί οι θεσμοί θεωρήθηκαν από όλους μη αναγκαίοι, ατόνησαν και τελικά αυτοκαταργήθηκαν.
ΚΙΝΗΣΗ 7: Εντός των ημερών προωθείται μεταρρύθμιση στα δημοτικά με βασικό άξονα: «Να ολοκληρώνεται η μαθητική διαδικασία στο σχολείο και να ελαχιστοποιηθεί ο φόρτος εργασίας των μαθητών στο σπίτι ». Μόνο που το υπουργείο Παιδείας αναγκάστηκε να αλλάξει το σύνθημα της καμπάνιας για τη νέα μεταρρύθμιση που ήταν «τα βιβλία μένουν στο σχολείο» μετά την έντονη διαμαρτυρία της πανελλήνιας ένωσης τσαντοβιοτεχνών. Το νέο σύνθημα που αποφασίστηκε ήταν «η τσάντα μένει στο σχολείο».
ΚΙΝΗΣΗ 8: Το σχολείο απέκτησε έναν ακόμη τίτλο αλλά αυτή τη φορά τον πιο σημαντικό: «κοινωνικό σχολείο». Δηλαδή από εκεί που το σχολείο ήταν συνεσταλμένο, απομονωμένο και έπασχε από ιδρυματισμό τώρα έγινε πιο κοινωνικό, έκανε άνοιγμα στην ευρύτερη κοινωνία και έτσι απέκτησε και νέους πραγματικούς φίλους και έξω από την εκπαιδευτική κοινότητα: τους χορηγούς, τις εταιρείες, τους σχολάρχες ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων ,τους ιδιοκτήτες φροντιστηρίων, τους εκδότες σχολικών βοηθημάτων, τις εταιρείες με εκπαιδευτικό λογισμικό κ.α. Στα άμεσα σχέδια είναι και οι μεγαλοξενοδόχοι, ξέρετε με την λευκή εβδομάδα, αλλά αυτοί οι μιρμίριδες οι εκπαιδευτικοί έχουν αντιδράσει γιατί θέλουν λέει, άκουσον-άκουσον, κανονικό σχολείο και όχι κοινωνικό.
ΚΙΝΗΣΗ 9: Επιτέλους μπήκε μια τάξη και κόπηκε η φόρα κάποιων εκπαιδευτικών που είναι διασπαστικά στοιχεία, που είναι ανήσυχοι και δεν αρκούνται να κάνουν τη δουλειά τους. Πως επιτεύχθηκε αυτό; Ενεργοποιώντας ένα πειθαρχικό νόμο («περί αναξιοπρεπούς συμπεριφοράς εντός και εκτός υπηρεσίας») που λέει ότι έτσι και γίνει εις βάρος κάποιου μια καταγγελία, έστω και ανώνυμα, αυτός περνάει από ΕΔΕ και μέχρι να γίνει η ΕΔΕ τίθεται σε αργία. Δηλαδή είσαι ένοχος μέχρι αποδείξεως του εναντίον. Περνάς με συνοπτικές διαδικασίες από την καταγγελία στην αναγγελία (της αργίας) και καπάκι στην αγγελία: (ζητείται εργασία).
ΚΙΝΗΣΗ 10: Ένα από τα πιο σημαντικά επιτεύγματα είναι η Τράπεζα θεμάτων. Ποιά άλλη τράπεζα στον κόσμο σου επιτρέπει να κάνεις απεριόριστη ανάληψη και μάλιστα εντελώς άτοκα; Έτσι οι καθηγητές και μαθητές γεμίζουν σιγά σιγά το σακούλι της γνώσης και όλοι γίνονται πλουσιότεροι, άλλοι με γνώση και κάποιοι άλλοι με χρήμα.
ΚΙΝΗΣΗ 11: Τι υπέροχη που είναι και η αυτοαξιολόγηση (αξιολόγηση σχολικής μονάδας). Ξέρετε γιατί; Γιατί καθιστώντας εσένα αποκλειστικό υπεύθυνο για ότι συμβαίνει στο σχολείο σου, σου δίνει αυτοπεποίθηση και σε ενεργοποιεί να ασχοληθείς παραπάνω μαζί του. Σοφά σκέφτηκε το υπουργείο να μην μας κακομαθαίνει άλλο και άφησε την ευθύνη των σχολείων σε εμάς. Τα πρώτα θετικά αποτελέσματα έχουν ήδη φανεί. Φέτος περάσαμε από τις θεωρίες στις δράσεις. Δεν θα το πιστέψετε αλλά μερικά σχολεία κατάφεραν να φτιάξουν ακόμα και ιστοσελίδα και κρατηθείτε …κάποια άλλα μέχρι και κανονισμό του σχολείου. Μιλάμε για επιτεύγματα ολκής δηλαδή. Είναι συγκινητικό να βλέπεις καμιά εικοσαριά άτομα σε κάθε σύλλογο να εργάζονται ανιδιοτελώς (σσσστ … τα μόρια δεν είναι χρήματα) για να φτιάξουν μια ιστοσελίδα. Με συγχωρείτε, κάπου εδώ θα σταματήσω γιατί συγκινούμαι.
Ευτυχώς που όταν η Παιδεία κινδυνεύει ξυπνάνε οι φύλακες της και επεμβαίνουν αποφασιστικά και έτσι μπορούμε, για άλλη μια φορά, όλοι οι υπόλοιποι να είμαστε ήσυχοι ότι η Παιδεία σώθηκε (μας τελείωσε δηλαδή).
Δημήτρης Τσιριγώτης
Φυσικός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου