Πραγματοποιήθηκε χθες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η δεύτερη
συζήτηση της τρέχουσας εβδομάδας στο πλαίσιο του Εθνικού Διαλόγου για την
Παιδεία. Στην προηγούμενη συζήτηση καλεσμένοι ήταν οι Μορφωτικοί Ακόλουθοι ενώ
στη χθεσινή συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε η συνάντηση με την πρώην Υπουργό
Παιδείας Μ. Γιαννάκου.
Στη διάρκεια της συζήτησης και αφού τοποθετήθηκε η κ. Γιαννάκου ακολούθησαν οι τοποθετήσεις και οι ερωτήσεις των βουλευτών. Ανάμεσα σε άλλους έκανε ερωτήσεις στην κ. Γιαννάκου και ο Βουλευτής Επικρατείας και τομέαρχης Παιδείας της Ν.Δ. ο κ. Φορτσάκης. Οι ερωτήσεις του είχαν ρητορικό χαρακτήρα και έχουν ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον γιατί ουσιαστικά φώτισαν τις κατευθύνσεις της ΝΔ.
Αντιγράφουμε, λοιπόν, από τα πρακτικά της συζήτησης
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΦΟΡΤΣΑΚΗΣ: "Εγώ δεν θα σας κουράσω, θα ήθελα να παρακαλέσω κυρία Υπουργό με δύο λόγια να τοποθετηθεί σε δύο τρία βασικά ζητήματα από απόψεως περισσότερο κατευθύνσεων και πρακτικής, τα οποία απασχολούν και ταλανίζουν το εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Το πρώτο είναι, πως βλέπει την προοπτική δραστικού περιορισμού των σχολικών μονάδων, σε τρόπο ώστε να έχουμε ένα πληθυσμό ανά σχολική μονάδα αντίστοιχων με αυτό που βλέπουμε στις ευρωπαϊκές χώρες, με διαφύλαξη φυσικά των νησιωτικών και ορεινών περιοχών. Θα ήθελα να τη ρωτήσω πώς βλέπει σε σχέση με αυτήν την αναδόμηση των σχολικών μονάδων, τη δυνατότητα παροχής μεγαλύτερου βαθμού αυτονομίας, περιλαμβανομένης και της δυνατότητας να επιλεγούν οι σχολικές μονάδες τα εγχειρίδια τα οποία διδάσκουν από την αγορά.
Θα ήθελα επίσης να την ρωτήσω πώς βλέπει την προοπτική ενοποίησης των σχολείων που έχουμε, να περάσουμε από τους τόσους τύπους, σε ένα ή δύο τύπους το πολύ και συγχρόνως τι γνώμη έχει για το δραστικό περιορισμό των ειδικοτήτων των καθηγητών..."
Όπως είναι γνωστό την περίοδο 2009 - 2014 οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ αφαίρεσαν με τη μέθοδο των συγχωνεύσεων και των καταργήσεων περίπου 2.000 σχολικές μονάδες από το χάρτη της σχολικής εκπαίδευσης, δημιουργώντας μεγάλα προβλήματα στους μαθητές, τους γονείς καιτους εκπαιδευτικούς τόσο των αστικών κέντρων όσο και της υπαίθρου.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Βουλευτής της ΝΔ βάζει στόχο τα σχολεία και προβάλλει το όραμά του για κλέισιμο και συγχώνευση σχολικών μονάδων αντίστοιχων όπως λέει "με αυτό που βλέπουμε στις ευρωπαϊκές χώρες".
Αυτή τη φορά ωστόσο ξεπέρασε και τον εαυτό του προτείνοντας, ουσιαστικά, και την δυνατότητα να επιλέγουν οι σχολικές μονάδες τα σχολικά βιβλία από την αγορά.
Πριν λίγους μήνες, στις 27/11/2015, όταν ο ΟΟΣΑ δίνει στη δημοσιότητα την πεντακοσίων εξήντα οκτώ (568) σελίδων έκθεση «Education at a Glance 2015», ο κ. Φορτσάκης βρίσκει πάλι την ευκαιρία να απευθύνει προς τον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη την εξής ερώτηση:
«Δημοσιεύτηκε πρόσφατα η ετήσια έκθεση του ΟΟΣΑ για τα εκπαιδευτικά συστήματα 46 κρατών. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν ορισμένα στοιχεία για τα σχολεία μας, αναφορικά με το σχολικό έτος 2012-2013. Σε σχέση με το μέγεθος της σχολικής τάξης (δείκτης Δ2 της έκθεσης), κατά τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ, αυτή περιλαμβάνει 21 μαθητές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και 24 μαθητές στις πρώτες τάξεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Στην Ελλάδα, η σχολική τάξη είναι μικρότερη, περιλαμβάνοντας 17 μαθητές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και 22 μαθητές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Σε σχέση με την αναλογία εκπαιδευτικών προς μαθητές (δείκτης Δ2 της έκθεσης), κατά τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ 1 εκπαιδευτικός αναλογεί σε 15 μαθητές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και 1 εκπαιδευτικός σε 13 μαθητές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Στην Ελλάδα, 1 εκπαιδευτικός αναλογεί σε 9 μαθητές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και 1 εκπαιδευτικός αναλογεί σε 8 μαθητές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δηλαδή η Ελλάδα είναι μεταξύ των χωρών που έχουν τους περισσότερους καθηγητές για τους λιγότερους μαθητές.
Σε σχέση με τις ώρες διδασκαλίας των εκπαιδευτικών (δείκτης Δ4 της έκθεσης), κατά τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ ο εκπαιδευτικός διδάσκει ετησίως 772 ώρες στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, 694 ώρες στις πρώτες τάξεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και 643 ώρες στις τελευταίες τάξεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Στην Ελλάδα, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ο εκπαιδευτικός διδάσκει ετησίως 569 ώρες και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση 415 ώρες. Ετσι, η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες με τις λιγότερες ώρες διδασκαλίας για τους διδάσκοντες.
Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες πρόκειται να προβεί το υπουργείο Παιδείας για την αξιοποίηση των δεδομένων της πρόσφατης έκθεσης του ΟΟΣΑ για την Παιδεία μας, με σκοπό την ανάταση του εκπαιδευτικού συστήματός μας, ιδίως ενόψει των χιλιάδων κενών που υπάρχουν ακόμη στα σχολεία;
Ο ερωτών βουλευτής Θεόδωρος Π. Φορτσάκης, βουλευτής Επικρατείας Ν.Δ.».
Ελληνική ιδιαιτερότητα
Ο κ. Φορτσάκης μέσω της ερώτησής του αυτής ελέγχει ουσιαστικά το υπουργείο Παιδείας, γιατί δεν αυξάνει το ωράριο των εκπαιδευτικών, γιατί δεν προχωρά σε συγχωνεύσεις σχολείων και γιατί δεν αυξάνει τους μαθητές ανά τμήμα έτσι ώστε να ευημερήσουν οι δείκτες και τα στατιστικά που παραθέτει η έκθεση του ΟΟΣΑ.
Ο κ. Φορτσάκης -εκτός από βουλευτής της Ν.Δ.- είναι και πανεπιστημιακός και πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Θα περίμενε, λοιπόν, κάποιος να έχει μεγαλύτερη ευαισθησία για την εκπαίδευση, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και λιγότερο για τους δείκτες.
Θα έπρεπε να γνωρίζει επίσης ότι η Ελλάδα, σε αντίθεση με άλλες χώρες του ΟΟΣΑ, έχει ένα αυξημένο νησιωτικό σύμπλεγμα που -ακόμη και όταν υπάρχουν λίγοι μαθητές- θα πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχουν σχολεία και εκπαιδευτικοί, για να μαθαίνουν τα παιδιά γράμματα.
Με λίγα λόγια, η έκθεση δεν λαμβάνει καθόλου υπόψη παράγοντες, όπως π.χ. το γεωγραφικό ανάγλυφο της χώρας (80% του εδάφους χαρακτηρίζεται ορεινό, ενώ παράλληλα υπάρχουν 165 κατοικούμενα νησιά) και η ύπαρξη ολιγοθέσιων σχολείων ανά την επικράτεια, που καλύπτουν τις μορφωτικές ανάγκες δυσπρόσιτων και παραμεθόριων περιοχών.
Ειδικά για την αναλογία μαθητών ανά εκπαιδευτικό με τη μέθοδο της άθροισης όλου του μαθητικού δυναμικού και της διαίρεσής του με το σύνολο των εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων, είναι λανθασμένη και ξένη προς τη στατιστική επιστήμη.
Ωστόσο, ως βουλευτής θα έπρεπε να γνωρίζει και κάτι άλλο. Η έκθεση του ΟΟΣΑ, ακόμη και αν πρέπει κάποιος να πάρει τοις μετρητοίς τις μεθόδους και τις σκοπιμότητές της, αναφέρεται σε στοιχεία του 2013.
Και το λέμε αυτό, γιατί ο ΟΟΣΑ χρησιμοποιεί τα στοιχεία με τον ίδιο τρόπο που χρησιμοποιούν οι μεθυσμένοι τους φανοστάτες. Οχι για να φωτιστούν, αλλά για να στηριχτούν.
Ωστόσο, οι σκοπιμότητες αναποδογυρίζουν την πραγματικότητα. Γιατί είναι γνωστό ότι από το 2013, μετά την εφαρμογή για άλλα δύο χρόνια των μνημονιακών πολιτικών των περικοπών και της συρρίκνωσης, η εικόνα έχει αλλάξει άρδην... προς το χειρότερο! Και οι εκπαιδευτικοί έχουν μειωθεί, καθώς -ενώ έχουμε συνταξιοδοτήσεις- δεν έχουμε διορισμούς, και οι μαθητές έχουν αυξηθεί ανά τμήμα.
Αν ο κ. βουλευτής έκανε τον κόπο να ανατρέξει στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ θα διαπίστωνε ότι η έκθεση του ΟΟΣΑ δεν έχει καμιά σχέση με την πραγματικότητα, καθώς για παράδειγμα:
● Η αναλογία νηπιαγωγών/νηπίων για τη σχολική χρονιά 2014-2015 είναι 1 νηπιαγωγός για 12,24 νήπια (στα δημόσια σχολεία).
● Η αναλογία εκπαιδευτικών των δημόσιων δημοτικών σχολείων/μαθητών είναι 1 εκπαιδευτικός για 9,75 μαθητές.
● Η δε συνολική αναλογία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ανέρχεται σε 1 εκπαιδευτικό για 10,17 μαθητές.
Αρα, η άποψη του κ. Φορτσάκη για αναλογία 1 εκπαιδευτικού ανά 9 μαθητές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση δεν ισχύει. Αντιθέτως, στην προσχολική εκπαίδευση η αναλογία είναι κατά πολύ μεγαλύτερη.Εμείς τι να πούμε;
Εμείς τι να πούμε; Απλά θα επαναλάβουμε: Μια λογιστικού τύπου διαχείριση–αντιμετώπιση του εκπαιδευτικού συστήματος και των εκπαιδευτικών που συνέβαλε στη ραγδαία απαξίωση της δημόσιας εκπαίδευσης. Μια αντιμετώπιση στρεβλή η οποία, ηθελημένα, αγνοεί την εκπαιδευτική πραγματικότητα και αποδεικνύει ότι, δυστυχώς, κάποιοι δεν μπορούν να καταλάβουν, γιατί ο λαός τούς απάλλαξε από την ευθύνη να κυβερνούν...
Στη διάρκεια της συζήτησης και αφού τοποθετήθηκε η κ. Γιαννάκου ακολούθησαν οι τοποθετήσεις και οι ερωτήσεις των βουλευτών. Ανάμεσα σε άλλους έκανε ερωτήσεις στην κ. Γιαννάκου και ο Βουλευτής Επικρατείας και τομέαρχης Παιδείας της Ν.Δ. ο κ. Φορτσάκης. Οι ερωτήσεις του είχαν ρητορικό χαρακτήρα και έχουν ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον γιατί ουσιαστικά φώτισαν τις κατευθύνσεις της ΝΔ.
Αντιγράφουμε, λοιπόν, από τα πρακτικά της συζήτησης
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΦΟΡΤΣΑΚΗΣ: "Εγώ δεν θα σας κουράσω, θα ήθελα να παρακαλέσω κυρία Υπουργό με δύο λόγια να τοποθετηθεί σε δύο τρία βασικά ζητήματα από απόψεως περισσότερο κατευθύνσεων και πρακτικής, τα οποία απασχολούν και ταλανίζουν το εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Το πρώτο είναι, πως βλέπει την προοπτική δραστικού περιορισμού των σχολικών μονάδων, σε τρόπο ώστε να έχουμε ένα πληθυσμό ανά σχολική μονάδα αντίστοιχων με αυτό που βλέπουμε στις ευρωπαϊκές χώρες, με διαφύλαξη φυσικά των νησιωτικών και ορεινών περιοχών. Θα ήθελα να τη ρωτήσω πώς βλέπει σε σχέση με αυτήν την αναδόμηση των σχολικών μονάδων, τη δυνατότητα παροχής μεγαλύτερου βαθμού αυτονομίας, περιλαμβανομένης και της δυνατότητας να επιλεγούν οι σχολικές μονάδες τα εγχειρίδια τα οποία διδάσκουν από την αγορά.
Θα ήθελα επίσης να την ρωτήσω πώς βλέπει την προοπτική ενοποίησης των σχολείων που έχουμε, να περάσουμε από τους τόσους τύπους, σε ένα ή δύο τύπους το πολύ και συγχρόνως τι γνώμη έχει για το δραστικό περιορισμό των ειδικοτήτων των καθηγητών..."
Όπως είναι γνωστό την περίοδο 2009 - 2014 οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ αφαίρεσαν με τη μέθοδο των συγχωνεύσεων και των καταργήσεων περίπου 2.000 σχολικές μονάδες από το χάρτη της σχολικής εκπαίδευσης, δημιουργώντας μεγάλα προβλήματα στους μαθητές, τους γονείς καιτους εκπαιδευτικούς τόσο των αστικών κέντρων όσο και της υπαίθρου.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Βουλευτής της ΝΔ βάζει στόχο τα σχολεία και προβάλλει το όραμά του για κλέισιμο και συγχώνευση σχολικών μονάδων αντίστοιχων όπως λέει "με αυτό που βλέπουμε στις ευρωπαϊκές χώρες".
Αυτή τη φορά ωστόσο ξεπέρασε και τον εαυτό του προτείνοντας, ουσιαστικά, και την δυνατότητα να επιλέγουν οι σχολικές μονάδες τα σχολικά βιβλία από την αγορά.
Πριν λίγους μήνες, στις 27/11/2015, όταν ο ΟΟΣΑ δίνει στη δημοσιότητα την πεντακοσίων εξήντα οκτώ (568) σελίδων έκθεση «Education at a Glance 2015», ο κ. Φορτσάκης βρίσκει πάλι την ευκαιρία να απευθύνει προς τον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη την εξής ερώτηση:
«Δημοσιεύτηκε πρόσφατα η ετήσια έκθεση του ΟΟΣΑ για τα εκπαιδευτικά συστήματα 46 κρατών. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν ορισμένα στοιχεία για τα σχολεία μας, αναφορικά με το σχολικό έτος 2012-2013. Σε σχέση με το μέγεθος της σχολικής τάξης (δείκτης Δ2 της έκθεσης), κατά τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ, αυτή περιλαμβάνει 21 μαθητές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και 24 μαθητές στις πρώτες τάξεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Στην Ελλάδα, η σχολική τάξη είναι μικρότερη, περιλαμβάνοντας 17 μαθητές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και 22 μαθητές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Σε σχέση με την αναλογία εκπαιδευτικών προς μαθητές (δείκτης Δ2 της έκθεσης), κατά τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ 1 εκπαιδευτικός αναλογεί σε 15 μαθητές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και 1 εκπαιδευτικός σε 13 μαθητές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Στην Ελλάδα, 1 εκπαιδευτικός αναλογεί σε 9 μαθητές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και 1 εκπαιδευτικός αναλογεί σε 8 μαθητές στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δηλαδή η Ελλάδα είναι μεταξύ των χωρών που έχουν τους περισσότερους καθηγητές για τους λιγότερους μαθητές.
Σε σχέση με τις ώρες διδασκαλίας των εκπαιδευτικών (δείκτης Δ4 της έκθεσης), κατά τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ ο εκπαιδευτικός διδάσκει ετησίως 772 ώρες στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, 694 ώρες στις πρώτες τάξεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και 643 ώρες στις τελευταίες τάξεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Στην Ελλάδα, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ο εκπαιδευτικός διδάσκει ετησίως 569 ώρες και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση 415 ώρες. Ετσι, η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες με τις λιγότερες ώρες διδασκαλίας για τους διδάσκοντες.
Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες πρόκειται να προβεί το υπουργείο Παιδείας για την αξιοποίηση των δεδομένων της πρόσφατης έκθεσης του ΟΟΣΑ για την Παιδεία μας, με σκοπό την ανάταση του εκπαιδευτικού συστήματός μας, ιδίως ενόψει των χιλιάδων κενών που υπάρχουν ακόμη στα σχολεία;
Ο ερωτών βουλευτής Θεόδωρος Π. Φορτσάκης, βουλευτής Επικρατείας Ν.Δ.».
Ελληνική ιδιαιτερότητα
Ο κ. Φορτσάκης μέσω της ερώτησής του αυτής ελέγχει ουσιαστικά το υπουργείο Παιδείας, γιατί δεν αυξάνει το ωράριο των εκπαιδευτικών, γιατί δεν προχωρά σε συγχωνεύσεις σχολείων και γιατί δεν αυξάνει τους μαθητές ανά τμήμα έτσι ώστε να ευημερήσουν οι δείκτες και τα στατιστικά που παραθέτει η έκθεση του ΟΟΣΑ.
Ο κ. Φορτσάκης -εκτός από βουλευτής της Ν.Δ.- είναι και πανεπιστημιακός και πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Θα περίμενε, λοιπόν, κάποιος να έχει μεγαλύτερη ευαισθησία για την εκπαίδευση, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και λιγότερο για τους δείκτες.
Θα έπρεπε να γνωρίζει επίσης ότι η Ελλάδα, σε αντίθεση με άλλες χώρες του ΟΟΣΑ, έχει ένα αυξημένο νησιωτικό σύμπλεγμα που -ακόμη και όταν υπάρχουν λίγοι μαθητές- θα πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχουν σχολεία και εκπαιδευτικοί, για να μαθαίνουν τα παιδιά γράμματα.
Με λίγα λόγια, η έκθεση δεν λαμβάνει καθόλου υπόψη παράγοντες, όπως π.χ. το γεωγραφικό ανάγλυφο της χώρας (80% του εδάφους χαρακτηρίζεται ορεινό, ενώ παράλληλα υπάρχουν 165 κατοικούμενα νησιά) και η ύπαρξη ολιγοθέσιων σχολείων ανά την επικράτεια, που καλύπτουν τις μορφωτικές ανάγκες δυσπρόσιτων και παραμεθόριων περιοχών.
Ειδικά για την αναλογία μαθητών ανά εκπαιδευτικό με τη μέθοδο της άθροισης όλου του μαθητικού δυναμικού και της διαίρεσής του με το σύνολο των εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων, είναι λανθασμένη και ξένη προς τη στατιστική επιστήμη.
Ωστόσο, ως βουλευτής θα έπρεπε να γνωρίζει και κάτι άλλο. Η έκθεση του ΟΟΣΑ, ακόμη και αν πρέπει κάποιος να πάρει τοις μετρητοίς τις μεθόδους και τις σκοπιμότητές της, αναφέρεται σε στοιχεία του 2013.
Και το λέμε αυτό, γιατί ο ΟΟΣΑ χρησιμοποιεί τα στοιχεία με τον ίδιο τρόπο που χρησιμοποιούν οι μεθυσμένοι τους φανοστάτες. Οχι για να φωτιστούν, αλλά για να στηριχτούν.
Ωστόσο, οι σκοπιμότητες αναποδογυρίζουν την πραγματικότητα. Γιατί είναι γνωστό ότι από το 2013, μετά την εφαρμογή για άλλα δύο χρόνια των μνημονιακών πολιτικών των περικοπών και της συρρίκνωσης, η εικόνα έχει αλλάξει άρδην... προς το χειρότερο! Και οι εκπαιδευτικοί έχουν μειωθεί, καθώς -ενώ έχουμε συνταξιοδοτήσεις- δεν έχουμε διορισμούς, και οι μαθητές έχουν αυξηθεί ανά τμήμα.
Αν ο κ. βουλευτής έκανε τον κόπο να ανατρέξει στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ θα διαπίστωνε ότι η έκθεση του ΟΟΣΑ δεν έχει καμιά σχέση με την πραγματικότητα, καθώς για παράδειγμα:
● Η αναλογία νηπιαγωγών/νηπίων για τη σχολική χρονιά 2014-2015 είναι 1 νηπιαγωγός για 12,24 νήπια (στα δημόσια σχολεία).
● Η αναλογία εκπαιδευτικών των δημόσιων δημοτικών σχολείων/μαθητών είναι 1 εκπαιδευτικός για 9,75 μαθητές.
● Η δε συνολική αναλογία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ανέρχεται σε 1 εκπαιδευτικό για 10,17 μαθητές.
Αρα, η άποψη του κ. Φορτσάκη για αναλογία 1 εκπαιδευτικού ανά 9 μαθητές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση δεν ισχύει. Αντιθέτως, στην προσχολική εκπαίδευση η αναλογία είναι κατά πολύ μεγαλύτερη.Εμείς τι να πούμε;
Εμείς τι να πούμε; Απλά θα επαναλάβουμε: Μια λογιστικού τύπου διαχείριση–αντιμετώπιση του εκπαιδευτικού συστήματος και των εκπαιδευτικών που συνέβαλε στη ραγδαία απαξίωση της δημόσιας εκπαίδευσης. Μια αντιμετώπιση στρεβλή η οποία, ηθελημένα, αγνοεί την εκπαιδευτική πραγματικότητα και αποδεικνύει ότι, δυστυχώς, κάποιοι δεν μπορούν να καταλάβουν, γιατί ο λαός τούς απάλλαξε από την ευθύνη να κυβερνούν...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου