Έρευνα της Ανεξάρτητης Ριζοσπαστικής Παρέμβασης αποτυπώνει το μέγεθος του προβλήματος
Η διασπορά του ιού στη σχολική κοινότητα και η αύξηση του πλήθους των σχολικών μονάδων που οδηγούνταν σε αναστολή της δια ζώσης λειτουργίας τους λόγω της εμφάνισης κρουσμάτων κορωνοϊού ήταν που οδήγησε την κυβέρνηση να πάρει την απόφαση μαζί με το lockdown να επιβάλει για δεύτερη φορά μέσα στο έτος και την εξ αποστάσεως λειτουργία σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Η τηλεκπαίδευση όμως, όπως αποδείχθηκε, δεν ήταν εύκολη υπόθεση, με πολλές από τις παθογένειες της πρώτης εφαρμογής να εμφανίζονται και στην δεύτερη, έστω κι αν το υπουργείο Παιδείας διατεινόταν ότι όλα βαίνουν καλώς.
Οι συνδικαλιστικοί φορείς στον χώρο της εκπαίδευσης είχαν από νωρίς εκφράσει τις εντάσεις και τους φόβους τους για το εγχείρημα. Ταυτόχρονα με την ανακοίνωση του σχεδίου του υπουργείου για τον τρόπο που θα ανοίξουν τα σχολεία εξέφρασαν τις αντιρρήσεις τους και κατέθεσαν τις δικές τους προτάσεις για ένα ασφαλές άνοιγμα των σχολείων. Οι εν λόγω προτάσεις όμως συνάντησαν την απροθυμία εφαρμογής από το υπουργείο που επέμεινε στο δικό του σχεδιασμό. Έτσι δύο μήνες μετά ήρθε η ανακοίνωση για τη μετάβαση σε εξ αποστάσεως διδασκαλία, αρχικά στη δευτεροβάθμια και έπειτα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Η τηλεκπαίδευση δημιούργησε ένα νέα τοπίο στον εκπαιδευτικό χάρτη, με την εμφάνιση προβλημάτων είτε οριζόντιων, με τη μη λειτουργία της σύγχρονης πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης, είτε κάθετων με την έλλειψη μέσων σύνδεσης ή διαδικτύου ειδικά στα πιο αδύναμα στρώματα της κοινωνίας.
Σε αυτόν τον αποκλεισμό από την εκπαιδευτική διαδικασία υπό τις παρούσες συνθήκες επικεντρώνεται έρευνα της Ανεξάρτητης Ριζοσπαστικής Παρέμβασης. Έχοντας περάσει ικανό διάστημα προκειμένου να αποκρυσταλλωθούν οι ανάγκες και να αντιμετωπιστούν οι ελλείψεις η έρευνα της πλειοψηφούσας παράταξης στον Συλλόγου Εκπαιδευτικών ΠΕ Ροδόπης «Οι Τρεις Ιεράρχες», που διεξήχθη με αποκλειστικό πεδίο αναφοράς τη Ροδόπη, έρχεται να δείξει πως ακόμα παιδιά της περιοχής μένουν εκτός της «τηλεαίθουσας» διδασκαλίας.
«Βαθιά αγωνία μας να μην αποκλειστεί κανένα παιδί»
Γνωστοποιώντας λοιπόν τα αποτελέσματα της έρευνας της η Ανεξάρτητη Ριζοσπαστική Παρέμβαση σε ανακοίνωσή της σημειώνει μεταξύ άλλων:
«Ορμώμενοι από την καθημερινή απογοητευτική εμπειρία του “τηλεμαθήματος” ως εκπαιδευτικοί και εμείς της τάξης και της πράξης, αλλά και ως εκπαιδευτικοί του ανεξάρτητου ταξικού ρεύματος ζούμε όλα τα
Καθόλου τεχνοφοβικοί δηλώνουμε πως η τεχνολογία παρέχει πλήθος εργαλεία και μέσα, εξαιρετικά χρήσιμα τα οποία και εμείς χρησιμοποιούμε. Τα ερωτήματα πάντα όπως και στο παρελθόν είναι το ίδια: πώς, από ποιον και προς όφελος ποιου; Είναι κατάλληλα για τις ηλικίες της Α βάθμιας εκπαίδευσης; Βαθιά αγωνία μας να μην αποκλειστεί κανένα παιδί. Και ο αποκλεισμός έχει πολλά πρόσωπα.
Έτσι λοιπόν ξεκινήσαμε μια σύντομη έρευνα για τον αποκλεισμό της τηλεκπαίδευσης στη Ροδόπη. Αφορά 147 τμήματα Α βάθμιας εκπαίδευσης κάθε είδους στα οποία διδάσκουν 138 εκπαιδευτικοί και φοιτούν 2083 μαθητές μαθήτριες. Είναι το ¼ των τμημάτων, το 1/6 των εκπαιδευτικών, το ¼ των μαθητών της Α βάθμιας εκπαίδευσης Ροδόπης. Ικανό δείγμα για γενίκευση σε όλο τον τοπικό μαθητικό πληθυσμό».
Τα αποτελέσματα
Όσο για τα αποτελέσματα της έρευνας η συνδικαλιστική συλλογικότητα επισημαίνει πως, «τα ερευνητικά δεδομένα κατέδειξαν μεγάλο και πολυποίκιλο αποκλεισμό μαθητών μαθητριών λόγω της τηλεκπαίδευσης. Συνοπτικά καταγράφηκε πως:- Το 12, 9% των μαθητών δεν έχει συνδεθεί ποτέ σε ψηφιακή τάξη!
- Το 15,7% των μαθητών συνδέεται μόνο περιστασιακά για λόγους που έχουν να κάνουν με οικονομικές ή άλλες δυσκολίες των οικογενειών.
- Το 34,2% των μαθητών αντιμετωπίζει ποικίλα προβλήματα ποιότητας σύνδεσης και λειτουργίας του μέσου σύνδεσης (της ψηφιακής πλατφόρμας).
Αθροιστικά τα παραπάνω κατέδειξαν πως μεσοσταθμικά εδώ και ένα μήνα δε συνδέεται καθημερινά το 26,4% των μαθητών-τριών δηλαδή οι ψηφιακές τάξεις έχουν μόνιμα απόντες κάτι παραπάνω από το ¼ του μαθητικού πληθυσμού.
Επιπλέον των παραπάνω καταμετρήθηκε πως από το πλήθος των μαθητών που συμμετέχουν ένα σημαντικό ποσοστό 34,2% συνδέονται μέσω κινητού τηλεφώνου δηλαδή με μέσο που δεν επιτρέπει την πλήρη συμμετοχή και διάδρασή τους. Την ίδια στιγμή τις περίφημες και διαφημισμένες συσκευές (tablet) έχει λάβει μόνο το 2,7% των μαθητών.
Επιπρόσθετα το 49,5% των μαθητών-τριών χρειάζονται επίβλεψη γονέα ώστε να μπορέσουν να συνδεθούν και να συμμετέχουν γιατί απαιτούνται γνώσεις χειρισμού λογισμικών και συστημάτων που δεν έχουν τα παιδιά ειδικά οι ηλικίες του νηπιαγωγείου και των τριών πρώτων τάξεων του δημοτικού.
Τελικό και σημαντικό δεδομένο είναι πως μόλις το 62,2% των μαθητών που συνδέονται πραγματικά παρακολουθούν και συμμετέχουν στο μάθημα. Οι υπόλοιποι/ες είναι εικονικά παρόντες.
Από αυτό το σημείο και πέρα είναι που ξεκινά η παιδαγωγική συζήτηση που είναι επίσης συντριπτική κατά της τηλεκπαίδευσης στις ηλικίες αυτές: για τη μεθοδολογία, τις μορφές, τα στυλ διδασκαλίας, την ύλη που δε βγαίνει. Αλλά αποτελεί περιεχόμενο άλλης έρευνας.
Σε αυτή ερευνούμε μόνο το δικαίωμα ουσιαστικής πρόσβασης και συμμετοχής σε ένα έτσι κι αλλιώς υποδεέστερο περιβάλλον».
«Η τηλεκπαίδευση εντείνει τις ταξικές ανισότητες»
Συμπερασματικά η Ανεξάρτητη Ριζοσπαστική Παρέμβαση τονίζει πως «η τηλεκπαίδευση δεν μπορεί δομικά να αντικαταστήσει τη δια ζώσης εκπαίδευση και σε καμιά περίπτωση δεν ανταποκρίνεται στις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών. Αντίθετα καλλιεργεί ένα τεχνοκρατικό μηχανιστικό μοντέλο που αναπαράγει και εντείνει τις ταξικές ανισότητες δεν είναι καν δημόσια δωρεάν εκπαίδευση και δεν αντιστοιχεί στις ανάγκες των ηλικιών 4-12 ετών.
Η διαδικασία της τηλεκπαίδευσης οδηγεί σε πολλαπλά είδη αποκλεισμών των μαθητών από την ίδια τη διαδικασία χωρίς καν να εκκινήσει η συζήτηση για το πώς πραγματοποιείται το “τηλεμάθημα”»
Info
Κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να δει αναλυτικά την έρευνα στην ιστοσελίδα της συλλογικότητας (https://aneksartiti.com/).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου