Την περασμένη Δευτέρα 25/09/2017 ομάδα 25 περίπου ατόμων επιτίθεται βίαια
κατά ενός εργαζόμενου σε ΜΚΟ στο χωριό Παλαιόκαστρο στη Σάμο. Το βίαιο επεισόδιο
λαμβάνει χώρα αμέσως μετά την ολοκλήρωση του τοπικού συμβουλίου του
Παλαιοκάστρου, το οποίο αποφασίζει, μετά από εισήγηση του προέδρου, τη
μη-αποδοχή προσφύγων στο χωριό μέσα σε ατμόσφαιρα ακροδεξιού λόγου και
αντιδημοκρατικών διαδικασιών. Έχουν προηγηθεί δημόσιες απειλές κατά της
συγκεκριμένης ΜΚΟ και των εργαζόμενών της ώστε να μην προχωρήσει η ενοικίαση
σπιτιών για πρόσφυγες. Οι απειλές εντάσσονται σε ένα γενικότερο εχθρικό κλίμα
κατά του προσφυγικού με σαφείς ακροδεξιές αφετηρίες.
Τη σημασία του επεισοδίου ανέδειξε με άρθρο της η Άντα Ψαρρά για την ΕφΣυν. Όμως, χρειάζεται ακόμα μία προσέγγιση για να μην χαθούν σημαντικά συμπεράσματα. Το όλο σκηνικό είναι ενδεικτικό του πώς η δημιουργία ακροδεξιού κλίματος και η ανοχή του πολιτικού κόσμου και της κοινωνίας σε αυτό καταλήγει στη γέννηση ομάδων κρούσης. Απώτερος σκοπός του κειμένου είναι να αναδείξει τη σημασία της δικαστικής καταδίκης της εγκληματικής οργάνωσης Χρυσή Αυγή και των πρακτικών που νομιμοποίησε αλλά και της πολιτικής και κοινωνικής καταδίκης κάθε ακροδεξιάς πρωτοβουλίας.
Μια μικρή αναδρομή στις συνθήκες που οδήγησαν στο ξέσπασμα της βίας στη Σάμο, στα πρόσωπα και στα συμφέροντα που το ευνόησαν και το προκάλεσαν έχει μεγάλη σημασία.
Το Σεπτέμβριο του 2016 η κίνηση Σάμος ΣΟΣ επανεμφανίζεται στο προσκήνιο καλώντας τον κόσμο της Σάμου σε «επαγρύπνηση» για «μια Σάμο Καθαρή από πρόσφυγες» και ζητάει «οι πρόσφυγες να φύγουν από τη Σάμο για εθνικούς λόγους». Αν και προσπαθεί να πείσει ότι δεν κινείται εναντίον των προσφύγων (παρότι αντιτίθεται μέχρι και σε βασικά τους δικαιώματα) αλλά εναντίον της κυβέρνησης, εντούτοις αναφέρει τα εξής:
«ΔΕΝ θα δεχθούμε στη Σάμο να γίνει ΤΖΑΜΙ, ΟΎΤΕ ΕΠΙΣΗΜΟ Μουσουλμανικό νεκροταφείο, ΔΕΝ ΘΑ ΔΕΧΘΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΣΑΜΟ, σε συνδυασμό με την ύπαρξη Αλβανικού Μουσουλμανικού στοιχείου, ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΗ ΜΕΙΩΝΟΤΗΤΑ [sic]».
Στη συγκέντρωση που διοργανώνει το Σάμος ΣΟΣ στις 30/10/2016 καλεί τους ξενοδόχους να μην δεχτούν να βάλουν στα ξενοδοχεία τους πρόσφυγες ενώ κεντρική ομιλήτρια αναφέρεται στο «ΌΧΙ» που είπε ο δικτάτορας Μεταξάς. Στη συνέχεια συνυπογράφεται ψήφισμα με την Παγχιακή Επιτροπή Αγώνα της Χίου, μέλη της οποίας έχουν διαγραφεί από τη ΝΔ επειδή δήλωσαν «Τούρκος καλός μόνο νεκρός» και στης οποίας τις εκδηλώσεις παρίστανται, εννοείται, χρυσαυγίτες.i
Οι περισσότεροι δημοτικοί και τοπικοί παράγοντες αν και φαινομενικά σιωπούν μπροστά στο Σάμος ΣΟΣ, εντούτοις καλλιεργούν σκληρή ρητορική ενάντια στους μετανάστες. Ταυτόχρονα, μπροστά στην παρουσία κάποιων φωνών αλληλεγγύης η τοπική κοινωνία εγκλωβίζεται και αναπαράγει τη θεωρία των δύο άκρων με αποτέλεσμα να μην ανακόπτει την κυριαρχία του ακροδεξιού λόγου.
Κάποιοι από τους σημαντικότερους πολιτικούς παράγοντες (με προεξέχοντα τον αντιπεριφερειάρχη κ. Κατρακάζο), οικονομικούς φορείς του τόπου (πχ. εμπορικός σύλλογος και ξενοδόχοι) και μεγάλη μερίδα των ΜΜΕ συμμετέχουν και χαιρετίζουν τις εκδηλώσεις του Σάμος ΣΟΣ.
Λίγους μήνες αργότερα, τον Μάρτιο του 2017 μια πρωτοβουλία της «Επιτροπής Κατοίκων Σάμου» κατά των «λαθρομεταναστών» χαιρετίζεται από την ΧΑ, η οποία αναφέρει ότι βρίσκεται «δίπλα σε όποιον εναντιώνεται στην ισλαμοποίηση της πατρίδας μας».ii Τον Ιούνιο του 2017 η ίδια «Επιτροπή Κατοίκων» καλεί σε συγκέντρωση κατά της «Ισλαμοποίησης» χρησιμοποιώντας αυτή τη φορά σωσίβια, αρχαιοελληνικές περικεφαλαίες και συνθήματα όπως το «Υπεράνω Όλων η Πατρίς» για να προπαγανδίσει την εκδήλωσή της. Σε όλο το διάστημα ο Χρήστος Παππάς της ΧΑ βγαίνει σε ακροδεξιό ραδιοφωνικό σταθμό με μεγάλη ακροαματικότητα στο νησί για να μιλήσει για τις «απόψεις» του για το μεταναστευτικό.
Παράλληλα με τα παραπάνω, καλλιεργείται εχθρικό κλίμα ενάντια σε όσους τάσσονται με οποιοδήποτε τρόπο αλληλέγγυοι στους μετανάστες, κατά της ακροδεξιάς και του ρατσισμού. Συγκεκριμένα ΜΜΕ, διάφορα προσκείμενα μπλογκ και γκρουπ στο φέισμπουκ στοχοποιούν ανθρώπους καλώντας ανοιχτά σε πράξεις βίας όχι μόνο κατά αλληλέγγυων αλλά και κατά εργαζόμενων σε ΜΚΟ (πολλοί από τους οποίους Σαμιώτες).
Άλλωστε, ο αντιπεριφερειάρχης έχει καταφερθεί πολλές φορές εναντίον των ΜΚΟ, όπως για παράδειγμα στην ομιλία που έδωσε στην εκδήλωση του Σάμος ΣΟΣ που προαναφέρθηκε και αμέσως μετά τη βία στο Παλαιόκαστρο όπου αντί να καταδικάσει, κατηγόρησε τις ΜΚΟ ότι «διαταράσσουν την ομαλή ζωή των κατοίκων».iii
Όπως τα προηγούμενα χρόνια σε εθνικό επίπεδο, έτσι και τώρα στα ακριτικά νησιά, η πολιτική ατζέντα διαμορφώνεται από τον ακροδεξιό και ρατσιστικό λόγο.
Όπως τότε έτσι και σήμερα υψηλοί πολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες όχι μόνο ανέχονται αλλά και ευνοούν την ακροδεξιά. Ακόμα και μετά την επίθεση της ομάδας τραμπούκων στον εργαζόμενο στο Παλαιόκαστρο η κοινωνία εμφανίστηκε μουδιασμένη και χρειάστηκε να περάσουν μέρες για να ακουστούν οι πρώτες σπασμωδικές φωνές καταδίκης. Στα κείμενα του αντιπεριφερειάρχη, των εργαζόμενων στην Αστυνομία και στις ανακοινώσεις για παράδειγμα του ΚΚΕ που ακολουθούν μετά την επίθεση δεν γίνεται όχι μόνο καταγγελία αλλά ούτε καν αναφορά στα γεγονότα του Παλαιοκάστρου.iv
Όπως παλιότερα σε πόλεις της Ελλάδας, έτσι και τώρα στη Σάμο, με παρόμοιες μεθοδεύσεις και ευθύνες, στήνονται ομάδες έτοιμες να εγκληματήσουν. Όμως τώρα πια η άγνοια δεν αποτελεί δικαιολογία. Κανείς και καμία δεν έχει δικαίωμα να μην γνωρίζει, κανείς και καμία δεν έχει δικαίωμα να μην βγαίνει μπροστά όχι απλά στο αποκορύφωμα των μεθοδεύσεων αυτών αλλά κυρίως στη γέννησή τους. Οι υπαίτιοι για τη δημιουργία, την ανάπτυξη και την άσκηση της ακροδεξιάς και ναζιστικής βίας πρέπει να καταδικάζονται απερίφραστα όχι μόνο από τα δικαστήρια αλλά και από όλο τον δημοκρατικό κόσμο. Η αρχή να γίνει από την ολοκληρωτική και αδιάλλακτη καταδίκη των χρυσαυγιτών και το τέλος τους να έρθει από κάθε προοδευτικό μέτωπο σε κάθε πόλη, χωριό και γειτονιά.
Τη σημασία του επεισοδίου ανέδειξε με άρθρο της η Άντα Ψαρρά για την ΕφΣυν. Όμως, χρειάζεται ακόμα μία προσέγγιση για να μην χαθούν σημαντικά συμπεράσματα. Το όλο σκηνικό είναι ενδεικτικό του πώς η δημιουργία ακροδεξιού κλίματος και η ανοχή του πολιτικού κόσμου και της κοινωνίας σε αυτό καταλήγει στη γέννηση ομάδων κρούσης. Απώτερος σκοπός του κειμένου είναι να αναδείξει τη σημασία της δικαστικής καταδίκης της εγκληματικής οργάνωσης Χρυσή Αυγή και των πρακτικών που νομιμοποίησε αλλά και της πολιτικής και κοινωνικής καταδίκης κάθε ακροδεξιάς πρωτοβουλίας.
Μια μικρή αναδρομή στις συνθήκες που οδήγησαν στο ξέσπασμα της βίας στη Σάμο, στα πρόσωπα και στα συμφέροντα που το ευνόησαν και το προκάλεσαν έχει μεγάλη σημασία.
Το Σεπτέμβριο του 2016 η κίνηση Σάμος ΣΟΣ επανεμφανίζεται στο προσκήνιο καλώντας τον κόσμο της Σάμου σε «επαγρύπνηση» για «μια Σάμο Καθαρή από πρόσφυγες» και ζητάει «οι πρόσφυγες να φύγουν από τη Σάμο για εθνικούς λόγους». Αν και προσπαθεί να πείσει ότι δεν κινείται εναντίον των προσφύγων (παρότι αντιτίθεται μέχρι και σε βασικά τους δικαιώματα) αλλά εναντίον της κυβέρνησης, εντούτοις αναφέρει τα εξής:
«ΔΕΝ θα δεχθούμε στη Σάμο να γίνει ΤΖΑΜΙ, ΟΎΤΕ ΕΠΙΣΗΜΟ Μουσουλμανικό νεκροταφείο, ΔΕΝ ΘΑ ΔΕΧΘΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΣΑΜΟ, σε συνδυασμό με την ύπαρξη Αλβανικού Μουσουλμανικού στοιχείου, ΝΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΗ ΜΕΙΩΝΟΤΗΤΑ [sic]».
Στη συγκέντρωση που διοργανώνει το Σάμος ΣΟΣ στις 30/10/2016 καλεί τους ξενοδόχους να μην δεχτούν να βάλουν στα ξενοδοχεία τους πρόσφυγες ενώ κεντρική ομιλήτρια αναφέρεται στο «ΌΧΙ» που είπε ο δικτάτορας Μεταξάς. Στη συνέχεια συνυπογράφεται ψήφισμα με την Παγχιακή Επιτροπή Αγώνα της Χίου, μέλη της οποίας έχουν διαγραφεί από τη ΝΔ επειδή δήλωσαν «Τούρκος καλός μόνο νεκρός» και στης οποίας τις εκδηλώσεις παρίστανται, εννοείται, χρυσαυγίτες.i
Οι περισσότεροι δημοτικοί και τοπικοί παράγοντες αν και φαινομενικά σιωπούν μπροστά στο Σάμος ΣΟΣ, εντούτοις καλλιεργούν σκληρή ρητορική ενάντια στους μετανάστες. Ταυτόχρονα, μπροστά στην παρουσία κάποιων φωνών αλληλεγγύης η τοπική κοινωνία εγκλωβίζεται και αναπαράγει τη θεωρία των δύο άκρων με αποτέλεσμα να μην ανακόπτει την κυριαρχία του ακροδεξιού λόγου.
Κάποιοι από τους σημαντικότερους πολιτικούς παράγοντες (με προεξέχοντα τον αντιπεριφερειάρχη κ. Κατρακάζο), οικονομικούς φορείς του τόπου (πχ. εμπορικός σύλλογος και ξενοδόχοι) και μεγάλη μερίδα των ΜΜΕ συμμετέχουν και χαιρετίζουν τις εκδηλώσεις του Σάμος ΣΟΣ.
Λίγους μήνες αργότερα, τον Μάρτιο του 2017 μια πρωτοβουλία της «Επιτροπής Κατοίκων Σάμου» κατά των «λαθρομεταναστών» χαιρετίζεται από την ΧΑ, η οποία αναφέρει ότι βρίσκεται «δίπλα σε όποιον εναντιώνεται στην ισλαμοποίηση της πατρίδας μας».ii Τον Ιούνιο του 2017 η ίδια «Επιτροπή Κατοίκων» καλεί σε συγκέντρωση κατά της «Ισλαμοποίησης» χρησιμοποιώντας αυτή τη φορά σωσίβια, αρχαιοελληνικές περικεφαλαίες και συνθήματα όπως το «Υπεράνω Όλων η Πατρίς» για να προπαγανδίσει την εκδήλωσή της. Σε όλο το διάστημα ο Χρήστος Παππάς της ΧΑ βγαίνει σε ακροδεξιό ραδιοφωνικό σταθμό με μεγάλη ακροαματικότητα στο νησί για να μιλήσει για τις «απόψεις» του για το μεταναστευτικό.
Παράλληλα με τα παραπάνω, καλλιεργείται εχθρικό κλίμα ενάντια σε όσους τάσσονται με οποιοδήποτε τρόπο αλληλέγγυοι στους μετανάστες, κατά της ακροδεξιάς και του ρατσισμού. Συγκεκριμένα ΜΜΕ, διάφορα προσκείμενα μπλογκ και γκρουπ στο φέισμπουκ στοχοποιούν ανθρώπους καλώντας ανοιχτά σε πράξεις βίας όχι μόνο κατά αλληλέγγυων αλλά και κατά εργαζόμενων σε ΜΚΟ (πολλοί από τους οποίους Σαμιώτες).
Άλλωστε, ο αντιπεριφερειάρχης έχει καταφερθεί πολλές φορές εναντίον των ΜΚΟ, όπως για παράδειγμα στην ομιλία που έδωσε στην εκδήλωση του Σάμος ΣΟΣ που προαναφέρθηκε και αμέσως μετά τη βία στο Παλαιόκαστρο όπου αντί να καταδικάσει, κατηγόρησε τις ΜΚΟ ότι «διαταράσσουν την ομαλή ζωή των κατοίκων».iii
Όπως τα προηγούμενα χρόνια σε εθνικό επίπεδο, έτσι και τώρα στα ακριτικά νησιά, η πολιτική ατζέντα διαμορφώνεται από τον ακροδεξιό και ρατσιστικό λόγο.
Όπως τότε έτσι και σήμερα υψηλοί πολιτικοί και οικονομικοί παράγοντες όχι μόνο ανέχονται αλλά και ευνοούν την ακροδεξιά. Ακόμα και μετά την επίθεση της ομάδας τραμπούκων στον εργαζόμενο στο Παλαιόκαστρο η κοινωνία εμφανίστηκε μουδιασμένη και χρειάστηκε να περάσουν μέρες για να ακουστούν οι πρώτες σπασμωδικές φωνές καταδίκης. Στα κείμενα του αντιπεριφερειάρχη, των εργαζόμενων στην Αστυνομία και στις ανακοινώσεις για παράδειγμα του ΚΚΕ που ακολουθούν μετά την επίθεση δεν γίνεται όχι μόνο καταγγελία αλλά ούτε καν αναφορά στα γεγονότα του Παλαιοκάστρου.iv
Όπως παλιότερα σε πόλεις της Ελλάδας, έτσι και τώρα στη Σάμο, με παρόμοιες μεθοδεύσεις και ευθύνες, στήνονται ομάδες έτοιμες να εγκληματήσουν. Όμως τώρα πια η άγνοια δεν αποτελεί δικαιολογία. Κανείς και καμία δεν έχει δικαίωμα να μην γνωρίζει, κανείς και καμία δεν έχει δικαίωμα να μην βγαίνει μπροστά όχι απλά στο αποκορύφωμα των μεθοδεύσεων αυτών αλλά κυρίως στη γέννησή τους. Οι υπαίτιοι για τη δημιουργία, την ανάπτυξη και την άσκηση της ακροδεξιάς και ναζιστικής βίας πρέπει να καταδικάζονται απερίφραστα όχι μόνο από τα δικαστήρια αλλά και από όλο τον δημοκρατικό κόσμο. Η αρχή να γίνει από την ολοκληρωτική και αδιάλλακτη καταδίκη των χρυσαυγιτών και το τέλος τους να έρθει από κάθε προοδευτικό μέτωπο σε κάθε πόλη, χωριό και γειτονιά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου