Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2017

Εξίσωση Δικαιωμάτων Αναπληρωτών – Ωρομίσθιων και Μονίμων Αναπληρωτών

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΦΟΥΡΝΩΝ – ΙΚΑΡΙΑΣ

Λειτουργικός σκοπός ενός αναπληρωτή εκπαιδευτικού, είναι να αναπληρώνει τις οργανικές θέσεις των μόνιμων συναδέλφων, όταν αυτοί εξαιτίας κάποιας άδειας, πρέπει να απέχουν από τη θέση και τα καθήκοντά τους, αν προκύψει το έκτακτο και περιστασιακό άνοιγμα κάποιας θέσης κλπ. Όλα αυτά βέβαια υπό κανονικές συνθήκες δικαιοσύνης και νομικής εγκυρότητας.

Δυστυχώς όμως, στην Ελλάδα του σήμερα, έχει καθιερωθεί ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα σχεδόν, να λειτουργεί με αναπληρωτές! Περίπου 25.000 εκπαιδευτικοί εργάζονται τα τελευταία χρόνια με επισφαλείς κι ελαστικές εργασιακές σχέσεις, καλύπτοντας πλέον επί σειρά ετών πάγιες θέσεις σε όλα τα μήκη και πλάτη αυτής της χώρας. Αυτοί οι εκπαιδευτικοί με μια βαλίτσα στο χέρι, ζουν κάθε χρόνο σε συνθήκες αβεβαιότητας και διαρκούς μετακίνησης  διεκδικώντας το αυτονόητο: σταθερή και μόνιμη εργασία.

Αυτή η πρακτική του Υπουργείου Παιδείας, τείνει να ταυτιστεί με την ορθή, στη σκέψη όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας, με τις ευλογίες και τη δικαιολογία των μνημονίων. Οι συνθήκες αυτές λοιπόν που θεωρούνται πλέον ως  μια "κανονικότητα", αποτελούν τροχοπέδη τόσο στην πραγμάτωση της παιδαγωγικής και εκπαιδευτικής διαδικασίας, όσο και στη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης του αναπληρωτή εκπαιδευτικού. Ο ελαστικά εργαζόμενος εκπαιδευτικός ζει και εργάζεται κάθε χρόνο σε όλη την επικράτεια προκειμένου να "μαζέψει" την απαραίτητη προϋπηρεσία για τον "υποσχόμενο" από την εκάστοτε κυβέρνηση διορισμό του. 

Επί της ουσίας όμως, ως προς τις εκπαιδευτικές ανάγκες που ο καθένας καλύπτει, δεν υπάρχει καμία διαφορά ανάμεσα σε έναν μόνιμο και σε έναν αναπληρωτή εκπαιδευτικό. Όσον όμως αφορά στις εργασιακές σχέσεις -με τον ίδιο εργοδότη-, έχουμε να κάνουμε όχι μόνο με διαφορά, αλλά με χάσμα.

Βελτίωση θέσης - Αμοιβαία Μετάθεση

Αρκετές Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ανά την Ελλάδα, μεταξύ άλλων και της Σάμου, έχουν αρνητική διάθεση στο να προβούν σε βελτιώσεις θέσεων προσληφθέντων αναπληρωτών, επικαλούμενες ζητήματα παιδαγωγικής ομαλότητας και νομικού κενού που διέπει τις υπηρεσιακές μεταβολές. Η αίτηση βελτίωσης θέσης δεν αποτελεί μόνο αναφαίρετο δικαίωμα κάθε εκπαιδευτικού, αλλά και ζήτημα ηθικό.

Είναι πασιφανές πως η ασταθής σύνθεση των συλλόγων διδασκόντων με αναπληρωτές των 9 μηνών (στην καλύτερη των περιπτώσεων) που απολύονται κάθε χρόνο, δεν προάγουν ούτε την παιδαγωγική ομαλότητα, ούτε διασφαλίζουν το παιδαγωγικό  κλίμα που χρειάζεται για την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων. Η ανάγκη για κάλυψη των κενών στην εκπαίδευση με μόνιμους διορισμούς είναι επιτακτική και διαχρονικό αίτημα αντί για ελαστικά εργαζόμενους εκπαιδευτικούς.

Οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί έχουν δικαίωμα σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα 50/96, όπως αυτό τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το άρθρο 9 του ΠΔ 100/97, βελτίωσης και οριστικής τοποθέτησης καθώς και αμοιβαίας μετάθεσης για να πάνε στον τόπο συμφερόντων τους.

Για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς όμως για άλλη μια φορά αυτό όχι μόνο δεν προβλέπεται αλλά απορρίπτεται η προοπτική έστω της βελτίωσης θέσης, η οποία υπάρχει η δυνατότητα να πραγματοποιηθεί μέσα σε εύλογο χρονικό περιθώριο ανάμεσα στις φάσεις πρόσληψης και δύναται να εξεταστεί πριν τη διαδικασία της επόμενης τοποθέτησης αναπληρωτών χωρίς να παρακωλύεται η εκπαιδευτική διαδικασία.

Άδειες (Αναρρωτική - Κύησης - Λοχείας - Ανατροφής)

Στην περίπτωση των αδειών, υφίστανται μεγάλη αδικία οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί σε σχέση με τους μόνιμους, με κορύφωση την άδεια διευκόλυνσης μητρότητας.

Μια μόνιμη εκπαιδευτικός όταν μείνει έγκυος, το σύνηθες είναι να αιτηθεί για αναρρωτική άδεια «επαπειλούμενης κύησης», προκειμένου να διασφαλίσει τις λιγότερο επικίνδυνες και ξεκούραστες συνθήκες κυοφορίας για την ίδια αλλά και για το έμβρυο. Μια αναπληρώτρια εκπαιδευτικός στερείται άδειας επαπειλούμενης κύησης με αποδοχές, ένσημα και αναγνώριση προϋπηρεσίας σύμφωνα με την Εγκύκλιο (Αρ.Πρωτ.155734/Δ1/10-12-2012/ΥΠΑΙΘΠΑ). Όπως όλοι οι αναπληρωτές, δικαιούται μόνο 15 ημέρες αναρρωτικής άδειας μέσα στο χρόνο, από τις οποίες καλείται να καλυφθεί όσο σοβαρός κι αν είναι ο ιατρικός λόγος. Αν είναι ιατρικά εντελώς απαραίτητο να απέχει από τα καθήκοντά της, μπορεί να αιτηθεί επιπλέον αναρρωτικής, αλλά χωρίς αποδοχές.

Λειψά δικαιώματα έχουν οι αναπληρώτριες και κατά την άδεια μητρότητας (κύησης και λοχείας). Η μόνιμη εκπαιδευτικός δικαιούται συνολικά 5 μήνες άδειας για «κύηση και λοχεία» βρέφους. Στη συνέχεια, δικαιούται άλλους 9 μήνες άδειας, με πλήρεις αποδοχές και ένσημα, για ανατροφή τέκνου. Βέβαια οι απολαβές είναι χαμηλότερες, αλλά δε χάνονται τα ένσημα και η προϋπηρεσία.

Η αναπληρώτρια εκπαιδευτικός, δικαιούνται μόλις 119 μέρες άδειας συνολικά, 8 εβδομάδες πριν από τον τοκετό και 9 εβδομάδες μετά. Είναι χαρακτηριστικό ότι καθ’ όλο το παραπάνω διάστημα ο εργοδότης καταβάλλει μισθό και ένσημα μόνο για τις 13 πρώτες μέρες. Όσες γυναίκες μάλιστα δεν έχουν συμπληρώσει 200 ένσημα την τελευταία διετία αποκλείονται από το επίδομα μητρότητας του ΙΚΑ, ενώ όσες δε δουλεύουν κατά την έναρξη της άδειας μητρότητας (δηλαδή κατά τα μακρά καλοκαίρια της ανεργίας των αναπληρωτών) αποκλείονται από τις συμπληρωματικές παροχές μητρότητας του ΟΑΕΔ. Επιπρόσθετα καμία προσαύξηση της άδειας κύησης δεν προβλέπεται σε περίπτωση πολύδυμης κύησης, καμία προσαύξηση της άδειας λοχείας σε περίπτωση πολυτεκνίας, όπως δίκαια ορίζεται για τις μόνιμες εκπαιδευτικούς.

Οι νέες μητέρες αναπληρώτριες εξαναγκάζονται να επιστρέψουν στην εργασία τους 63 μέρες μετά τον τοκετό παρά τις συνέπειες στη σωματική και ψυχική υγεία του μωρού. Βέβαια, υπάρχει και η δυνατότητα να ζητήσει και τετράμηνη «άδεια» ανατροφής χωρίς αποδοχές, ένσημα ή έστω μόρια προϋπηρεσίας (οι αναπληρωτές αναγκαστικά είναι «ζητιάνοι» μορίων, προκειμένου να έχουν δουλειά και την επόμενη χρονιά). Εν προκειμένω το Υπουργείο Παιδείας παραβιάζει ακόμα και τον Ν. 4075/2012, που προβλέπει ότι ο χρόνος της απουσίας των εργαζόμενων λόγω γονικής άδειας λογίζεται ως χρόνος πραγματικής προϋπηρεσίας για τον υπολογισμό των αποδοχών τους και την επαγγελματική τους εξέλιξη (άρθρο 52). 

Τοποθετήσεις στα Δημοτικά Σχολεία

Στις τοποθετήσεις των μόνιμων εκπαιδευτικών (μεταθέσεις - αποσπάσεις) σύμφωνα με το ΠΔ 50/96, στο σύνολο των μορίων υπολογίζονται: α) μόρια συνολικής υπηρεσίας (2,5 για κάθε χρόνο υπηρεσίας), β) μόρια γάμου (4) και παιδιών (4 για το πρώτο παιδί, 4 για το δεύτερο, 6 για το τρίτο και 7 για κάθε ένα από τα υπόλοιπα παιδιά), γ) μόρια δυσμενών συνθηκών στις έδρες των σχολείων όπου υπηρέτησαν ή υπηρετούν, δ) μόρια συνυπηρέτησης (4) και ε) μόρια εντοπιότητας (4).

Κατά τη διάρκεια των τοποθετήσεων στα σχολεία της περιοχής πρόσληψης ενός αναπληρωτή, στις διατάξεις του άρθρου 8 παρ 3 της αριθ. 35557/Δ2/9.4.2003 (ΦΕΚ.465/17.4.2003 τ.Β) Ρυθμιστικής Απόφασης ορίζεται ότι κατά την τοποθέτηση σε σχολεία της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης προτιμώνται κατά σειρά: α) οι γονείς τεσσάρων παιδιών, που είναι ανήλικα ή σπουδάζουν ή υπηρετούν τη στρατιωτική τους θητεία, β) οι πάσχοντες από ομόζυγη μεσογειακή αναιμία, γ) οι γονείς με τρία ή δύο ή ένα παιδί) οι έγγαμοι χωρίς παιδιά και ε) οι έχοντες τα περισσότερα μόρια (μεταξύ των ανηκόντων στην ίδια κατηγορία προτιμώνται οι έχοντες και εντοπιότητα).

Ενώ λοιπόν στις τοποθετήσεις των μόνιμων εκπαιδευτικών το πρώτο κριτήριο κατάταξης αποτελούν τα μόρια συνολικής προϋπηρεσίας και μετά ακολουθεί η επιπρόσθετη μοριοδότηση των κοινωνικών κριτηρίων όπως οι οικογενειακοί λόγοι, η συνυπηρέτηση και η εντοπιότητα (μόνο σε περίπτωση ισοβαθμίας τα κοινωνικά κριτήρια προηγούνται της προϋπηρεσίας) στις τοποθετήσεις των αναπληρωτών το κριτήριο της κατάταξης στον πίνακα προϋπηρεσίας είναι τελευταίο και προηγούνται οι εκπαιδευτικοί που έχουν κοινωνικά κριτήρια.

Με βάση αυτά τα κοινωνικά κριτήρια όμως καταστρατηγείται η σειρά στον πίνακα προϋπηρεσίας, για την οποία «αγωνίζονται» εδώ και πολλά χρόνια πλέον χιλιάδες αναπληρωτές.
Δυστυχώς, παρατηρείται επίσης το φαινόμενο, ότι λόγω έλλειψης διοικητικού ελέγχου της ορθής και θεμιτής χρήσης των κοινωνικών κριτηρίων, τα κοινωνικά κριτήρια χρησιμοποιούνται κατά το δοκούν. Όχι για να εξυπηρετούνται λόγοι υγείας (π.χ. πρόσβαση σε νοσοκομεία) ή συμβίωσης (σύμφωνο συμβίωσης) αλλά για την προτεραιότητα στην επιλογή σχολείων κυρίως δυσπρόσιτων, καθ’ ύβριν του ίδιου του νόμου.

Γνώμη μας είναι πως πρέπει να εξισωθούν τα κριτήρια προτεραιότητας στη τοποθέτηση των αναπληρωτών, με αυτά των μόνιμων εκπαιδευτικών.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Δεν νοείται να υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά.
Οι ανισότητες αυτές είναι αντισυνταγματικές.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι οι καιροί είναι τέτοιοι που δεν χωρούν μικροπολιτικές σκοπιμότητες και τακτικισμοί στις διεκδικήσεις μας. Οφείλουμε να λειτουργήσουμε ενωμένοι. Δεν πρέπει να αφήσουμε την ευκαιρία να πάει χαμένη. Όλοι μαζί να στηρίξουμε τα δίκαια αιτήματά μας και μέσω των σωματείων μας να πάρουμε αγωνιστικές πρωτοβουλίες.


ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ ΤΩΡΑ ΜΟΝΙΜΟΥΣ ΚΑΙ ΜΑΖΙΚΟΥΣ ΔΙΟΡΙΣΜΟΥΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΜΕΣΗ ΚΑΛΥΨΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ


ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ ΖΩΗ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΙΣΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: