Δευτέρα 1 Μαρτίου 2010

Οδηγός αποσπάσεων σε σχολεία του εξωτερικού



Κάθε δυο έτη το Υπουργείο Παιδείας αποσπά εκατοντάδες εκπαιδευτικούς, δάσκαλους και καθηγητές σε ελληνικά σχολεία του εξωτερικού σε δεκάδες χώρες σε όλες τις ηπείρους. «ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν ένα χρήσιμο οδηγό με όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν όσοι ενδιαφέρονται να διδάξουν τα ελληνόπουλα σε σχολικές μονάδες του εξωτερικού.

Όσοι από τους δημόσιους εκπαιδευτικούς Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης επιθυμούν να αποσπαστούν σε σχολικές μονάδες και σε γραφεία Σ.Ε. του εξωτερικού πρέπει να υποβάλουν αίτηση και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, μέσω των διευθύνσεων και γραφείων εκπαίδευσης όπου ανήκουν οργανικά, μέσα στην προθεσμία που ορίζεται κάθε φορά από το Υπουργείο Παιδείας.

Οι αιτήσεις των ενδιαφερομένων, οι οποίες έχουν την έννοια εκδήλωσης ενδιαφέροντος για απόσπαση προκειμένου να συνταχθούν οι σχετικοί πίνακες, ικανοποιούνται μόνον εφόσον υπάρχουν ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό στις σχολικές μονάδες και στα γραφεία Σ.Ε. που εδρεύουν στις ελληνικές διπλωματικές και προξενικές αρχές του εξωτερικού.



ΠΡΟΣΟΝΤΑ – ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ ΟΡΟΙ ΑΠΟΣΠΑΣΗΣ 

Υποψήφιοι για απόσπαση στο εξωτερικό είναι δημόσιοι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης οι οποίοι:

α) έχουν διετήεκπαιδευτική υπηρεσία σε σχολεία Π/θμιας ή Δ/θμιας Εκπαίδευσης.

β) έχουν επαρκή γνώση της γλώσσας της χώρας στην οποία αποσπώνται ή μιας από τις γλώσσες αγγλική, γαλλική ή γερμανική.

γ) έχουν παρακολουθήσει επιτυχώς ειδικό πρόγραμμα επιμόρφωσης.

Η απόσπαση των εκπαιδευτικών γίνεται για τρία (3) συνεχή σχολικά έτη, με δυνατότητα παράτασης δύο (2) ακόμη ετών.

ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΑΙΤΗΣΗΣ - ΥΠΟΒΟΛΗ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΩΝ

Στην αίτηση δηλώνονται από τον εκπαιδευτικό οι χώρες κατά σειρά προτίμησης. Οι υποψήφιοι μπορούν να δηλώσουν μέχρι 10 προτιμήσεις. Με την αίτηση υποβάλλονται από τον υποψήφιο επικυρωμένα αντίγραφα των τίτλων, οι οποίοι αποδεικνύουν επάρκεια γνώσης της ξένης γλώσσας, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Για τους τίτλους και τα δικαιολογητικά που προέρχονται από Ιδρύματα της αλλοδαπής απαιτείται επίσημη μετάφραση.

ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑ ΤΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ

Οι υποψήφιοι που επιθυμούν να αποσπαστούν στο εξωτερικό υποχρεούνται να εξετασθούν για τη διαπίστωση της επαρκούς γνώσης της γλώσσας της χώρας στην οποία ζητούν απόσπαση ή σε μία από τις γλώσσες αγγλική, γαλλική ή γερμανική. Επιτυχής θεωρείται η εξέταση κατά την οποία ο υποψήφιος έχει συγκεντρώσει 25 τουλάχιστον μονάδες σε εκατοντάβαθμη κλίμακα. Δεν υποχρεούνται στην προηγούμενη εξέταση όσοι εκπαιδευτικοί κατέχουν τίτλο, ο οποίος αποδεικνύει επάρκεια γνώσης της ξένης γλώσσας

Για την κατάρτιση των πινάκων οι εκπαιδευτικοί κατατάσσονται σε πίνακες επιλογής κατά χώρα, γλώσσα, βαθμίδα εκπαίδευσης και κλάδο, με βάση το συνολικό αριθμό μορίων που συγκεντρώνουν.

Η μοριοδότηση λόγω της γνώσης ξένης γλώσσας γίνεται ως εξής:

Ξένη γλώσσα: μονάδες 25-100 (βαθμολογία κάτω του 25 δεν λαμβάνεται υπόψη)

Όσοι από τους εκπαιδευτικούς κατέχουν τίτλο, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην προηγούμενη ενότητα (γλωσσομάθεια των υποψηφίων), λαμβάνουν 100 μονάδες.

Μετά την εξέταση των υποψηφίων στην ξένη γλώσσα, με βάση τα μοριοδοτούμενα στοιχεία, καταρτίζονται, με αξιολογική σειρά, πίνακες επιλογής κατά χώρα, γλώσσα, βαθμίδα εκπαίδευσης και κλάδο. Η ένταξη σε ένα πίνακα δεν αποκλείει την ένταξη και σε άλλο πίνακα. Οι πίνακες ισχύουν για ένα σχολικό έτος.

Οι υποψήφιοι, που υποχρεούνται στην εξέταση της ξένης γλώσσας και δεν προσέρχονται, καθώς και όσοι προσέρχονται αλλά δε συγκεντρώνουν 25 τουλάχιστον μονάδες, αποκλείονται από την επιλογή.

Για κάθε χώρα συντάσσεται:

I. Πίνακας εκπαιδευτικών που έχουν εξετασθεί στην επίσημη γλώσσα της χώρας και
II. Πίνακας εκπαιδευτικών που έχουν εξετασθεί σε εναλλακτική/ές γλώσσα/ες. (για τους εκπαιδευτικούς που θα εξετασθούν σε περισσότερες από μία εναλλακτικές γλώσσες, θα ληφθεί υπόψη η γλώσσα στην οποία έλαβαν το μεγαλύτερο βαθμό).

Οι πίνακες των εκπαιδευτικών που εξετάζονται σε εναλλακτική γλώσσα χρησιμοποιούνται μόνο εφόσον έχουν εξαντληθεί οι πίνακες των εκπαιδευτικών που έχουν εξετασθεί στην επίσημη γλώσσα της χώρας απόσπασης.

ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΗ ΓΝΩΣΗΣ ΞΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

Για τη διαπίστωση της επαρκούς γνώσης των ξένων γλωσσών που θα δηλώσουν οι υποψήφιοι διενεργούνται γραπτές εξετάσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ανάλογα με την περιοχή οργανικής θέσης του υποψηφίου. Στη Θεσσαλονίκη οι εξετάσεις διενεργούνται μόνο στις γλώσσες αγγλική, γαλλική ή γερμανική.

Οι εξετάσεις στις υπόλοιπες γλώσσες (αραβική, ιταλική, ισπανική, σουηδική κ.λ.π.) ανεξαρτήτως της περιοχής που ανήκουν οργανικά οι υποψήφιοι, διεξάγονται στην Αθήνα.

Επίσης οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι ανήκουν οργανικά στις περιοχές ευθύνης της Θεσ/νίκης και έχουν δηλώσει εξέταση σε μια ή περισσότερες από τις γλώσσες αγγλική, γαλλική ή γερμανική, καθώς επίσης και σε μία από τις λοιπές ξένες γλώσσες, εξετάζονται στην Αθήνα για όλες τις γλώσσες που έχουν δηλώσει.

Σε εξαιρετικές περιπτώσεις που σοβαροί λόγοι επιβάλλουν στον εκπαιδευτικό την περίοδο των εξετάσεων να βρίσκεται σ’ άλλο εξεταστικό κέντρο απ’ αυτό που ανήκει σύμφωνα με τα ανωτέρω, μπορεί με αίτησή του προς τη ΔΙ.Π.Ο.Δ.Ε., την οποία θα υποβάλει το αργότερο μέχρι δεκαπέντε (15) ημέρες πριν από την έναρξη των εξετάσεων, να ζητήσει την εξέτασή του στο εξεταστικό κέντρο της περιοχής που βρίσκεται (και μόνο βέβαια για τις γλώσσες γαλλική, αγγλική ή γερμανική).

ΤΡΟΠΟΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ

Η εξέταση στην ξένη γλώσσα γίνεται ως εξής:

α) Δίνεται στους εξεταζόμενους απόσπασμα γραπτού λόγου 300 – 350 λέξεων από σύγχρονο έντυπο υλικό και τους ζητείται να απαντήσουν σε έξι (6) ερωτήσεις κατανόησης του κειμένου. Η κάθε απάντηση για να θεωρείται ολοκληρωμένη, πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον 20 λέξεις και βαθμολογείται με 10 μονάδες.

β) Ζητείται από τους εξεταζόμενους να συνθέσουν ένα γραπτό κείμενο στην ξένη γλώσσα περίπου 200 λέξεων. Το θέμα διατυπώνεται έτσι ώστε να δηλώνεται με σαφήνεια ποιος, σε ποιόν, για ποιο πράγμα και με ποιο σκοπό γράφει. Η παραγωγή του κειμένου βαθμολογείται με 40 μονάδες.

γ) Στους ανωτέρω αναφερόμενους αριθμούς λέξεων προσμετρώνται όλες οι λέξεις συμπεριλαμβανομένων των άρθρων, των προθέσεων, των συνδέσμων κλπ.

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΚΑΤΑΤΑΞΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΑΠΟΣΠΑΣΗ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ

Η μοριοδότηση γίνεται ως εξής:

Α. Ξένη γλώσσα: μονάδες 25-100 (βαθμολογία κάτω της βάσης του 25 δεν λαμβάνεται υπόψη)
Όσοι από τους εκπαιδευτικούς κατέχουν τίτλο, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο κεφάλαιο 5 (γλωσσομάθεια των υποψηφίων), λαμβάνουν 100 μονάδες.

Β. Έτη υπηρεσίας: 2 μονάδες για κάθε έτος υπηρεσίας και μέχρι 15 χρόνια υπηρεσίας. (Δεν υπολογίζονται στη μοριοδότηση τα αναγνωρισμένα χρόνια υπηρεσίας, που έχουν διανυθεί εκτός εκπαίδευσης).

Σε περίπτωση ισοβαθμίας στην συνολική βαθμολογία λαμβάνεται υπόψη για την απόσπαση η σειρά προτίμησης της συγκεκριμένης χώρας. Μεταξύ εκπαιδευτικών που έχουν δηλώσει τη συγκεκριμένη χώρα με την ίδια σειρά προτίμησης η απόσπαση γίνεται με τη συνεκτίμηση των παρακάτω κατά σειρά στοιχείων:

α. Μόρια στην ξένη γλώσσα

β. Οικογενειακή κατάσταση ( π.χ. συνυπηρέτηση, αριθμός παιδιών)

γ. Μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών με την παρακάτω σειρά:

i) Διδακτορική διατριβή

ii) Μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης (master), D.E.A., Magister.

δ. Μετεκπαίδευση Μ.Δ.Δ.Ε., Δ.Μ.Ε.

ε. Β΄ πτυχίο Α.Ε.Ι.

στ. Γνώση δεύτερης ξένης γλώσσας

ζ. Πτυχίο ΣΕΛΔΕ, ΣΕΛΜΕ, ΠΑΤΕΣ-ΣΕΛΕΤΕ, ΠΕΚ, εφόσον δεν απαιτείται ως προσόν διορισμού στην εκπαίδευση

Μετά την εξέταση των υποψηφίων στην ξένη γλώσσα, με βάση τα μοριοδοτούμενα στοιχεία, καταρτίζονται, με αξιολογική σειρά, πίνακες επιλογής κατά χώρα, γλώσσα, βαθμίδα εκπαίδευσης και κλάδο. Η ένταξη σε ένα πίνακα δεν αποκλείει την ένταξη και σε άλλο πίνακα. Οι πίνακες ισχύουν για ένα σχολικό έτος. Οι υποψήφιοι, που υποχρεούνται στην εξέταση της ξένης γλώσσας και δεν προσέρχονται, καθώς και όσοι προσέρχονται αλλά δε συγκεντρώνουν 25 τουλάχιστον μονάδες, αποκλείονται από την επιλογή.

Για κάθε χώρα συντάσσεται:

I. Πίνακας εκπαιδευτικών που έχουν εξετασθεί στην επίσημη γλώσσα της χώρας και

II. Πίνακας εκπαιδευτικών που έχουν εξετασθεί σε εναλλακτική/ές γλώσσα/ες.(για τους εκπαιδευτικούς που θα εξετασθούν σε περισσότερες από μία εναλλακτικές γλώσσες, θα ληφθεί υπόψη η γλώσσα στην οποία έλαβαν το μεγαλύτερο βαθμό).

Οι πίνακες των εκπαιδευτικών που έχουν εξετασθεί σε εναλλακτική γλώσσα θα χρησιμοποιηθούν μόνο εφόσον έχουν εξαντληθεί οι πίνακες των εκπαιδευτικών που έχουν εξετασθεί στην επίσημη γλώσσα της χώρας απόσπασης.

Σε περίπτωση κατά την οποία παρουσιαστούν άμεσες ανάγκες κάλυψης κενών θέσεων σε χώρες, οι οποίες δε συμπεριλαμβάνονται στον πίνακα των χωρών που συνοδεύει την προκήρυξη, είναι δυνατόν να γίνει απόσπαση εκπαιδευτικών, καθώς και εκπαιδευτικών-ιερέων, εφόσον το επιθυμούν, από πίνακες άλλων χωρών.

Σε περίπτωση που ζεύγη εκπαιδευτικών με διαφορετική βαθμολογία επιθυμούν ταυτόχρονη απόσπαση, η απόσπασή τους γίνεται με τη σειρά του εκπαιδευτικού που έχει τη μικρότερη βαθμολογία. Γι΄ αυτό η σχετική αίτηση θα πρέπει να συμπληρώνεται στο σημείο (18) μόνον από τους εκπαιδευτικούς που ζητούν ταυτόχρονη απόσπαση, επισυνάπτοντας και το σχετικό πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης.

Μετά τη σύνταξη των αξιολογικών πινάκων δεν θα γίνει δεκτή καμιά άρση συναπόσπασης. Και αυτό γιατί, όσοι εκπαιδευτικοί έχουν υποβάλει, στις προθεσμίες που ορίζουμε άρση της συναπόσπασης, εάν τυχόν ο ένας εκ των δύο συζύγων λάβει βαθμολογία κάτω από τη βάση (25) τίθεται εκτός πινάκων και ο έτερος σύζυγος, έστω και αν έχει λάβει βαθμολογία πάνω από τη βάση.

ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΑΠΟΣΠΩΜΕΝΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ

Οι αποσπώμενοι εκπαιδευτικοί:

α) Όσοι αποσπώνται μετά την έναρξη του σχολικού έτους οφείλουν να παρουσιαστούν εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος και πάντως όχι πέραν των δεκαπέντε (15) ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης. Εάν αδικαιολόγητα δεν αναλάβουν υπηρεσία μέσα στα χρονικά αυτά διαστήματα, η Υπηρεσία προβαίνει, χωρίς άλλη ειδοποίηση, στην αντικατάστασή τους με την απόσπαση των αμέσως επομένων εκπαιδευτικών από τον αξιολογικό πίνακα επιλογής.

β) Υποχρεούνται να παρακολουθήσουν ανελλιπώς ταχύρρυθμο επιμορφωτικό σεμινάριο, σύμφωνα με πρόγραμμα που θα ανακοινωθεί από το Υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων.

γ) Εκπαιδευτικοί που αποσπώνται στο εξωτερικό για χρονικό διάστημα τουλάχιστον τριών (3) ετών, υποχρεούνται να παραμείνουν στο εξωτερικό για όλη τη διάρκεια της απόσπασής τους. Αίτηση ανάκλησης της απόσπασης επιτρέπεται να υποβληθεί μόνο για ιδιαίτερα σοβαρούς λόγους, που αιτιολογούνται ειδικώς. Η ανάκληση της απόσπασης στην περίπτωση αυτή εγκρίνεται με απόφαση της Υπουργού Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη της Επιτροπής Επιλογής Εκπαιδευτικών για απόσπαση στο εξωτερικό. Σε περίπτωση διακοπής ή ανάκλησης της απόσπασης του εκπαιδευτικού κατά τη διάρκεια των τριών (3) πρώτων ετών της απόσπασής του, ο εκπαιδευτικός επιστρέφει τα έξοδα πρώτης μετάβασης και δεν λαμβάνει τα έξοδα επιστροφής στην Ελλάδα.

Εκπαιδευτικοί που αποσπώνται στο εξωτερικό για χρονικό διάστημα τουλάχιστον τριών (3) ετών και διακόπτουν ή ανακαλούν την απόσπασή τους πριν τη λήξη της τριετίας, δεν μπορούν να υποβάλουν αίτηση απόσπασης για το επόμενο της διακοπής ή της ανάκλησης σχολικό έτος. Στην περίπτωση υποβολής αίτησης διακοπής της απόσπασης του εκπαιδευτικού, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, το έτος αυτό υπολογίζεται ως έτος απόσπασης και αφαιρείται από το συνολικό χρονικό διάστημα των πέντε (05) ετών. Όσοι αποχωρούν από τη θέση τους, χωρίς να τους έχει κοινοποιηθεί η απόφαση διακοπής της απόσπασής τους, υπόκεινται σε πειθαρχικές κυρώσεις για εγκατάλειψη της θέσης τους.


ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ

Οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί για απόσπαση σε κάποια από τις παρακάτω χώρες θα πρέπει να έχουν υπόψη τους τα εξής κατά τη δήλωση των προτιμήσεών τους:

α) για το Ισραήλ απαραίτητη προϋπόθεση είναι ο εκπαιδευτικός να είναι χριστιανός του Ανατολικού Ορθόδοξου Δόγματος και να μπορεί να εγκλιματιστεί στις ιδιαίτερες συνθήκες του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων και Αλεξανδρείας, καθότι διδάσκει σεεκκλησιαστικά σχολεία.

β) για τη Συρία εκπαιδευτικοί χωρίς Ελληνική Υπηκοότητα δεν μπορούν να λάβουν άδεια εργασίας και παραμονής μέσω της Πρεσβείας της Ελλάδας στη Δαμασκό, γιατί το ΥΠ.ΕΞ. δεν μπορεί να τους εκδόσει Υπηρεσιακό Διαβατήριο.

γ) για τη Σαουδική Αραβία πολλές φορές, λόγω καθυστέρησης έκδοσης άδειας εργασίας και παραμονής, ο εκπαιδευτικός ενδέχεται να αναλάβει υπηρεσία ακόμα και την επόμενη σχολική χρονιά.

δ) για τον Καναδά, λόγω καθυστέρησης έκδοσης VISA, ο εκπαιδευτικός ενδέχεται να αναλάβει υπηρεσία και μετά την έναρξη του τρέχοντος σχολ. έτους.

ε) για την κάλυψη κενών θέσεων εκπαιδευτικών κλ. ΠΕ01 στα Θεολογικά Κολέγια του Πατριαρχείου της Αιθιοπικής Ορθοδόξου Εκκλησίας στην Αιθιοπία, ο αποσπαζόμενος εκπαιδευτικός θα πρέπει να είναι καθηγητής Θεολόγος και όχι καθηγήτρια Θεολόγος.

στ) στις νέες χώρες απόσπασης (Καμερούν, Ισημερινός, Κολομβία, Κόστα Ρίκα και Κούβα) οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στον πίνακα χωρών απόσπασης από το σχολικό έτος 2010-2011, αποσπάσεις θα γίνουν, μόνον και εφόσον, κατά το χρονικό διάστημα αποσπάσεων, έχει ορισθεί από την αρμόδια υπηρεσία το ύψος του επιμισθίου.

ΕΡΕΥΝΑ του Χρήστου Κάτσικα
tanea

Δεν υπάρχουν σχόλια: