Aλλη μια φιλόδοξη απόπειρα εξοστρακισμού της παπαγαλίας θα επιχειρηθεί στα σχολεία, την ώρα που ομάδες εργασίας δουλεύουν πυρετωδώς για αφαίρεση, σύμπτυξη (και βελτίωση...) κεφαλαίων της ύλης, ενώ ταυτόχρονα ζητείται βοήθεια γονέων και εκπαιδευτικών, ώστε να υιοθετηθούν χωρίς τριγμούς οι προωθούμενες ρυθμίσεις.
Συνολικά, μιλάμε για έξι σημαντικές αλλαγές που δρομολογεί το υπουργείο Παιδείας σε δημοτικά και γυμνάσια από την επόμενη σχολική χρονιά. Στο πλαίσιο του προγράμματος για το «Νέο Σχολείο», που περιλαμβάνει εκ βάθρων μεταρρύθμιση στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το υπ. Παιδείας θα αρχίσει να εφαρμόζει τις πρώτες αλλαγές από το 2010 - 2011, ενώ θα προετοιμάζονται τα επόμενα, μεγαλύτερα βήματα που θα γίνουν από το 2011 - 2012.
«Το σχέδιο είναι συνολικό. Δεν προχωράμε σε αποσπασματικές ρυθμίσεις», ανέφερε, μιλώντας στην «Κ» η αρμόδια υφυπουργός Παιδείας κ. Εύη Χριστοφιλοπούλου. Βασικός στόχος είναι το σχολείο να περάσει σε μία νέα εποχή, κατά την οποία ο μαθητής με λιγότερο φόρτο εργασίας θα ασκεί την κριτική του ικανότητα αξιοποιώντας τα μέσα της νέας τεχνολογίας.
«Ο μαθητής πρέπει να μάθει τον τρόπο να μαθαίνει και όχι να παπαγαλίζει», λέει η υφυπουργός, ζητώντας τη συνδρομή εκπαιδευτικών, γονιών και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην προσπάθεια.
«Μπορούμε να πάμε σε ένα κίνημα παιδείας εν μέσω κρίσης», εκτιμά. Η «Κ» παρουσιάζει τις έξι σημαντικότερες αλλαγές που θα ισχύσουν από τον Σεπτέμβριο. Θα ακολουθήσουν το 2011 αλλαγές σε αναλυτικά προγράμματα σπουδών, ωρολόγιο πρόγραμμα και μεθόδους διδασκαλίας, ολοήμερο σχολείο, εισαγωγικές για τα ΑΕΙ εξετάσεις, καθώς και το καθεστώς προσλήψεων των εκπαιδευτικών. Συνοπτικά οι πρώτες έξι αλλαγές:
- Μείωση της ύλης στις τάξεις από την Ε΄ Δημοτικού έως και τη Γ΄ Γυμνασίου: ομάδες εργασίας για κάθε βασικό μάθημα ήδη μελετούν βελτιωτικές παρεμβάσεις στην ύλη βασικών μαθημάτων.
Οι παρεμβάσεις θα γίνουν συνδυαστικά στα συναφή μαθήματα (π. χ. τα Μαθηματικά με τη Φυσική) και θα περιλαμβάνουν αφαίρεση κεφαλαίων και αναδιάταξη άλλων κεφαλαίων. Οι ομάδες εργασίας θα παραδώσουν τα πορίσματά τους έως τον Μάιο.
- Αύξηση διδασκαλίας αγγλικών και πληροφορικής στα ολοήμερα σχολεία: στα μεγάλα ολοήμερα σχολεία (14θέσια και πάνω) στις ώρες του ολοήμερου σχολείου θα δοθεί βάρος στη διδασκαλία των αγγλικών και της πληροφορικής.
- Αγγλικά με πτυχίο: πιλοτικά, σε 60 δημοτικά και σε 30 γυμνάσια τα αγγλικά θα αρχίσουν να διδάσκονται με τρόπο ώστε οι μαθητές να πιστοποιήσουν τις γνώσεις που έλαβαν με ένα πτυχίο επιπέδου Lower στο τέλος του γυμνασίου.
- «Ψηφιακή τάξη»: στόχος είναι να εφοδιαστούν έως τον Δεκέμβριο όλα τα γυμνάσια με διαδραστικούς πίνακες.
- Αποσπάσεις με το... σταγονόμετρο: πρόθεση του υπουργείου είναι να γίνουν οι λιγότερες δυνατές αποσπάσεις σε θέσεις διοίκησης. Αυτό εξυπηρετείται και από το γεγονός ότι λόγω της δημοσιονομικής λιτότητας, οι προσλήψεις το 2010-2011 θα είναι περιορισμένες. Αρα, είναι αναγκαίο να γίνει η καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του προσωπικού, ώστε να μην υπάρξουν λειτουργικά κενά στα σχολεία.
- Ζώνες εκπαιδευτικής προτεραιότητας: σε σχολεία τριών περιοχών της Αττικής (δύο στο κέντρο της Αθήνας και μία από τη Δυτική Αττική) με χαμηλό μέσο οικονομικό επίπεδο και χαμηλές εκπαιδευτικές επιδόσεις (μεγάλη μαθητική διαρροή και μικρή πρόσβαση στα ΑΕΙ) θα δοθούν περισσότεροι πόροι και θα εφαρμοσθούν καινοτόμες εκπαιδευτικές πρακτικές.
«Σε αυτές της περιοχές, θέλουμε το σχολείο να αποκτήσει κύρος. Θέλουμε να ανεβάσουμε το επίπεδο όλης της περιοχής», τονίζει στην «Κ» η ειδική γραμματέας Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του υπ. Παιδείας κ. Θάλεια Δραγώνα. Και καταλήγει: «Θα πρέπει να μελετήσουμε τι μαθαίνουν τα παιδιά από το νηπιαγωγείο έως και το γυμνάσιο. Επιδιώκουμε να αλλάξει όλη η φιλοσοφία της σχολικής πράξης. Ο εκπαιδευτικός να αναλάβει πρωτοβουλία και πλέον ο στόχος να μην είναι απλώς η κάλυψη της διδακτέας ύλης, αλλά η αποτελεσματικότητα της σχολικής διαδικασίας».
Αποψη: Το θέμα είναι η ποιότητα
Tου Αναστασιου Στεφου*
Το θέμα της ύλης συνδέεται με το περιεχόμενο, την έκταση και τον τρόπο διδασκαλίας, με βάση τη σκοποθεσία κάθε εκπαιδευτικής βαθμίδας. Τα Προγράμματα Σπουδών πρέπει να αναμορφώνονται και να συστοιχούν με τη συγγραφή νέων βιβλίων, τα οποία πρέπει να αλλάζουν σε τακτά χρονικά διαστήματα, ανάλογα με τις επιστημονικές εξελίξεις και τα ποικίλα κοινωνικοοικονομικά και πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα. Στο Γυμνάσιο η ύλη έχει μειωθεί. Ηδη από το 2006-2007 διδάσκονται σε όλα τα φιλολογικά μαθήματα των τριών τάξεων περισσότερα από 20 νέα βιβλία. Ωστόσο, αυτό το εκπαιδευτικό υλικό δεν αξιολογήθηκε από τους διδάσκοντες. Συνεπώς, το θέμα δεν είναι μόνο η ποσότητα της ύλης αλλά και η ποιότητα και η αποτελεσματικότητά της. Στο Λύκειο πρέπει να τηρηθεί μία ισορροπία μεταξύ των ανθρωπιστικών σπουδών και της τεχνοκρατικής εκπαίδευσης. Γενικότερα, κρίνεται απαραίτητη η συμμετοχή των επιστημονικών ενώσεων στις αλλαγές. Επίσης, θεωρείται αναγκαία η πιλοτική εφαρμογή των νέων μέτρων ώστε να γίνει αξιολόγησή τους.
* Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων
Αποψη: Η κριτική σκέψη
Tου Γιαννη Tυρλη*
Είναι φανερή η ανάγκη αναπροσαρμογής των αναλυτικών προγραμμάτων των μαθηματικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Για τον στόχο αυτό η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία έχει συγκροτήσει επιτροπές, που θα καταθέσουν σύντομα τις προτάσεις τους. Το τελευταίο διάστημα αναπτύσσονται πρωτοβουλίες από το υπ. Παιδείας με στόχο την αναδιάρθρωση της διδακτέας ύλης. Το δίλημμα δεν είναι μείωση ή αύξηση της ύλης αλλά το περιεχόμενο και η δομή της. Στόχος θα πρέπει να είναι η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών. Η νέα τεχνολογία είναι ένα χρήσιμο εργαλείο αλλά από μόνη της δεν αρκεί. Μια επιτυχής προσέγγιση προϋποθέτει τη σοβαρή μελέτη και αξιολόγηση των ερευνών που έχουν γίνει σ' όλο τον κόσμο, καθορισμό στόχων καθώς και εκτίμηση της ελληνικής πραγματικότητας. Γενικότερα, οποιεσδήποτε αλλαγές στη διδακτέα ύλη πρέπει να εντάσσονται σε μια στρατηγική και φιλοσοφία παιδείας που θα είναι μέρος ενός γενικότερου εθνικού σχεδίου.
*Γεν. Γραμμ. της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας
Αποψη: Τι πρέπει να διδαχθεί
Tης Eυγενιας Tσιτοπουλου - Xριστοδουλιδη*
Σε δημοτικό-γυμνάσιο υπάρχει διδασκαλία εννοιών και φαινομένων που δεν μπορούν να κατανοηθούν από τις ηλικίες στις οποίες απευθύνονται. Ο μαθηματικός φορμαλισμός είναι έντονος, χωρίς οι μαθητές να έχουν διδαχθεί την προαπαιτούμενη ύλη . Υπάρχει κατακερματισμός της ύλης, με συνέπεια τη διδασκαλία αποσπασματικών κεφαλαίων της Φυσικής. Η ουσιαστική ερώτηση είναι τι πρέπει να διδαχθεί στη Φυσική και πώς, ώστε οι μαθητές να τη βιώσουν ως ενδιαφέρουσα, χρήσιμη και κατανοητή. Δυστυχώς, η μείωση της ύλης δεν θα δώσει λύση. Και δεν θα πρέπει να περιμένουμε θαύματα από τις νέες τεχνολογίες. Προτιμότερο θα ήταν ένα αναλυτικό πρόγραμμα δομημένο με βάση εκπαιδευτικούς στόχους με κεντρικό στοιχείο τη διατύπωση γνωστικών, συναισθηματικών στόχων σε επίπεδο θεματικών ενοτήτων. Οι στόχοι θα λειτουργούν ως πεδίο αναφοράς για επί μέρους αποφάσεις σχετικές με το περιεχόμενο, την οργάνωση, τις διδακτικές δραστηριότητες και την αξιολόγηση του προγράμματος.
* Φυσικός, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Υπευθύνων Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών
Του Απόστολου Λακασα
Καθημερινή 14/3/2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου