Πέμπτη 5 Ιουνίου 2014

ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Δ.Σ. - ΣΧΕΔΙΑ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΜΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΔΕΙΚΤΩΝ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Tο Σάββατο, 31/5/2014, συνεδρίασε το Δ.Σ. του Συλλόγου μας στο Δημοτικό Σχολείο Μεσαίου Καρλοβασίου, (συνεδρίαση που προέκυψε από το γεγονός ότι δεν υπήρξε απαρτία στη προγραμματισμένη Γενική μας Συνέλευση) και -με τη συμμετοχή και των συναδέλφων που παρευρίσκονταν εκεί- πήρε τις παρακάτω αποφάσεις:

1. Θεωρούμε ότι το ενιαίο κείμενο της ΔΟΕ ακυρώνει την κατηγοριοποίηση των σχολείων για φέτος αλλά με τον τρόπο αυτό η αυτοαξιολόγηση προχωρά κανονικά με βάση τις επιταγές του Υπουργείου. Καταθέτοντας ένα κείμενο γενικής εκτίμησης, παρόμοιο όλα τα σχολεία, δεν αποτελεί ουσιαστικά πράξη ακύρωσης. Το υπουργείο επιδιώκει να εξασφαλίσει μια υποτυπώδη έκθεση, για να επικαλεστεί ότι τελικά οι εκπαιδευτικοί αποδέχτηκαν τη διαδικασία και συναίνεσαν και φυσικά να περάσει αμέσως στο επόμενο βήμα της διαδιακασίας.

2. Επίσης καλούμε όλους τους εκπαιδευτικούς του Συλλόγου μας να μην καταθέσουν καμία δική τους πρόταση-εισήγηση-έκθεση στο πλαίσιο της αυτοαξιολόγησης, γιατί, διευκολύνουν αυτόματα στην κατηγοριοποίηση των σχολείων από φέτος. Οι ξεχωριστές εκθέσεις αυτοαξιολόγησης για κάθε σχολική μονάδα αποτελούν μέγιστο στοιχείο προώθησης του ανταγωνισμού, είναι καταστροφικές για το δημόσιο σχολείο και για τη θέση τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των μαθητών σε αυτό.

Γι’ αυτό κάνουμε έκκληση στους συλλόγους διδασκόντων -ακόμη και την ύστατη στιγμή- στην πρώτη ψηφοφορία τους να αποφασίσουν ότι δεν εγκρίνουν καμία εισήγηση-έκθεση με βάση το παρακάτω κείμενο: Ο σύλλογος διδασκόντων του …………, αποφασίζει, σχετικά με την «Έκθεση της γενικής εκτίμησης της σχολικής μονάδας», την «Έκθεση αξιολόγησης» και τα«Σχέδια δράσης», ότι δεν εγκρίνει οποιαδήποτε εισήγηση-έκθεση στο πλαίσιο της αυτοαξιολόγησης».

Στη συνέχεια ο σύλλογος διδασκόντων μπορεί να επιλέξει με ποια επιχειρηματολογία θα συντάξει το πρακτικό με το οποίο δεν ενέκρινε καμία εισήγηση-έκθεση. Ο σύλλογός μας σας αποστέλλει δύο σχέδια πρακτικών που κατατέθηκαν στη συνέλευση του Σαββάτου, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ανάλογα από τους Συλλόγους Διδασκόντων.

3. Κρίνοντας ότι είναι πολύ σημαντικό να μην καταθέσουμε τα όπλα μας κάτω από το βάρος είτε των αμφιβολιών είτε της κακόβουλης φημολογίας που διασπείρεται προς πάσα κατεύθυνση, αποφασίσαμε να καλέσουμε σε έκτακτη Γ.Σ. την Τετάρτη, 4 Ιουνίου, στις 7 μ.μ. στο 1ο Δ.Σ. Σάμου για να κουβεντιάσουμε όλες τις απόψεις και τα ερωτήματα που εύλογα προκύπτουν σε όλους μας…

ΑΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΕΚΕΙ!!!

Διευκρινήσεις σχετικά με τη διαδικασία των συνεδριάσεων των συλλόγων διδασκόντων:

1. Με βάση τις διαδικασίες της ΑΕΕ, η τελική έγκριση οποιασδήποτε απόφασης παίρνεται υποχρεωτικά από την ολομέλεια του συλλόγου διδασκόντων και κατά πλειοψηφία. Ακόμα και αν μια ομάδα καταθέσει κείμενο, η ολομέλεια μπορεί να αποφασίσει ότι δεν το εγκρίνει ή ότι εγκρίνει κάποιο άλλο.

2. Αν ο σύλλογος αποφασίσει ότι δεν μπαίνει στη διαδικασία έγκρισης εισηγήσεων-εκθέσεων, τότε οι όποιες εισηγήσεις-προτάσεις κατατεθούν μπορούν να καταγραφούν στο πρακτικό ως άποψη αυτού που την καταθέτει, αλλά δεν μπορεί ν’ αποτελέσουν απόφαση του συλλόγου.

3. Στο πρακτικό του συλλόγου δεν καταγράφεται ονομαστικά η ψήφος των εκπαιδευτικών ή η τοποθέτησή τους, παρά μόνον εφόσον οι ίδιοι το ζητήσουν.

Ως ενδεικτικά σχέδια πρακτικού του συλλόγου διδασκόντων προτείνουμε τα παρακάτω, τα οποία μπορεί να διαφοροποιηθούν, με την επισήμανση όμως να καταλήγουν ότι δεν εγκρίνουν καμία εισήγηση-έκθεση:

ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ 1

Σήμερα, ……….....…….. .…./…/ 2014, και μετά από πρόσκληση του Διευθυντή του Σχολείου, συνήλθε ο Σύλλογος Διδασκόντων του ……. Δημοτικού Σχολείου/νηπιαγωγείου ………………. σε συνεδρίαση με θέμα: «Έκθεση της γενικής εκτίμησης της σχολικής μονάδας», την «Έκθεση αξιολόγησης» και τα«Σχέδια δράσης».

Η ανωτέρω διαδικασία πάσχει γιατί αντιβαίνει στο άρθρο 29 της 1340/2002 απόφασης σύμφωνα άλλωστε και με την από 28-3-2014 γνωμοδότηση της νομικής συμβούλου της Δ.Ο.Ε.

Η έκθεση αυτοαξιολόγησης τελεί υπό τον όρο της έγκρισης από το σύλλογο διδασκόντων.

Με το παρόν, ο σύλλογος διδασκόντων αποφασίζει, σχετικά με την  «Έκθεση της γενικής εκτίμησης της σχολικής μονάδας», την «Έκθεση αξιολόγησης» και τα «Σχέδια δράσης», ότι  δεν εγκρίνει οποιαδήποτε εισήγηση-έκθεση στο πλαίσιο της αυτοαξιολόγησης» διότι:

Οι  εκπαιδευτικοί του………………………… αντιμετωπίζουμε,  στην καθημερινή προσπάθεια για τη  διαπαιδαγώγηση και τη μόρφωση των μαθητών μας, πολλά και οξυμένα προβλήματα που αφορούν  συνολικά το πλαίσιο λειτουργίας της  εκπαίδευσης και όχι αποκλειστικά τη σχολική μας μονάδα.

Για τα προβλήματα του σχολείου και συνολικά της εκπαίδευσης, οι εκπαιδευτικοί είτε ως άτομα είτε ως σύλλογος είτε μέσα από τους συνδικαλιστικούς τους φορείς έχουμε καταθέσει, προφορικά ή γραπτά, τις απόψεις μας και τα αιτήματά μας στη διοίκηση και στο Υπουργείο Παιδείας.

Είναι προφανές ότι η αξιολόγηση και οι σχετικές διαδικασίες της, δεν έχουν να προσφέρουν τίποτα στην ανάδειξη και κυρίως στη λύση των προβλημάτων αυτών της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών γιατί δεν λαμβάνει υπόψη της τη συμβολή των πιο σημαντικών παραγόντων της εκπαιδευτικής διαδικασίας που αφορούν τη συνολική εκπαιδευτική πολιτική.

Κοινή διαπίστωση είναι ότι τα σχολεία λειτουργούν χάρη στο φιλότιμο, στην προσπάθεια και την προσφορά των εκπαιδευτικών που, εκτός από τα διδακτικά καθήκοντα, αναλαμβάνουν και διεκπεραιώνουν πλήθος άλλων εργασιών και δραστηριοτήτων.

Οι εκπαιδευτικοί και ο σύλλογος διδασκόντων θα συνεχίσουν, όπως έκαναν μέχρι τώρα στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, να συμβάλλουν στη λειτουργία του σχολείου και ταυτόχρονα και μέσα από το σωματείο, ν’ αγωνίζονται για ένα σχολείο Δημόσιο Δωρεάν για όλους, χωρίς φραγμούς και διακρίσεις.

ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ 2

Ο Σύλλογος διδασκόντων του …………………. καταλήγει στην παρακάτω απόφαση σε σχέση με την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας.

Η αυτοαξιολόγηση, όπως και ολόκληρο το ως τώρα νομοθετικό πλαίσιο, αναδεικνύει τη σχολική μονάδα ως αυτόνομη, ως κύριο δηλαδή φορέα προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου, με ευθύνη στα οικονομικά της και στο πρόγραμμα λειτουργία της, πράγμα που οδηγεί στη διαφοροποίηση και κατηγοριοποίηση σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών.

Η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας, με βάση τους δείκτες και τα κριτήρια που θέτει, επικεντρώνεται στην αξιολόγηση του σχολείου με βάση κυρίως τις επιδόσεις και τη διαρροή των μαθητών («επιτεύγματα και πρόοδος μαθητών», «διαρροή και φοίτηση», «ατομική και κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών»...), πράγμα που είναι για μας ηθικά και παιδαγωγικά ανεπίτρεπτο. Τα ζητήματα αυτά βρίσκονται σε άμεση εξάρτηση με μια σειρά κοινωνικές παραμέτρους που έχουν την ρίζα τους στις ταξικές ανισότητες που αναπαράγονται από το ίδιο το κοινωνικό – οικονομικό σύστημα.

Αυτή η διαδικασία θα βαθύνει ακόμα περισσότερο την κατηγοριοποίηση και ταξική διαφοροποίηση των σχολικών μονάδων. Θα βρουν έδαφος να αναπτυχθούν κι άλλο αντιδραστικές «ρατσιστικές » αντιλήψεις για τη δήθεν «κληρονομική αμορφωσιά των παιδιών των εργατών, των φτωχών λαϊκών οικογενειών, των μεταναστών και των μειονοτήτων», με στόχο να εγκαταλείψουν πρόωρα το σχολείο, να στραφούν στην ψευτοκατάρτιση και να γίνουν «οι σκλάβοι του 21ου αιώνα» στο βωμό των επιχειρηματικών κερδών.

Ζητούν από μας τους εκπαιδευτικούς να γίνουμε συνένοχοι στην εγκατάλειψη του σχολείου από τα «παιδιά μας» στην πιο κρίσιμη ηλικία, αντί να συμβάλλουμε στη διαμόρφωση ανθρώπων με ολοκληρωμένη προσωπικότητα, που θα αναπτύσσουν κριτική ικανότητα, να μπορούν να εξηγούν την πραγματικότητα ώστε να παρεμβαίνουν σ΄ αυτή και να την αλλάζουν.

Επιδίωξη της διαδικασίας αυτής είναι να μετατραπούμε ταυτόχρονα σε «ντίλερ» των επιχειρήσεων, να είμαστε εμείς που ανάλογα με τα στοιχεία που θα δίνουμε, θα προσελκύουμε χορηγούς που θα πουλούν την πραμάτεια τους.

Δεν μπορούμε να δεχτούμε το σπάσιμο του ενιαίου αναλυτικού προγράμματος, με προγράμματα που θα καταρτίζονται από την κάθε σχολική μονάδα ανάλογα με τις διαθέσεις και τα συμφέροντα των παραπάνω φορέων. Μ΄ αυτό τον τρόπο η σχολική μονάδα, αυτόνομη – διαφοροποιημένη – ανταγωνιστική, θα έχει ευθύνη και υποχρέωση για τα οικονομικά της, για την επιλογή αναλυτικών και διδακτικών προγραμμάτων, βιβλίων και εκπαιδευτικών. Η συντήρηση ή η ανάπτυξή της θα συναρτάται άμεσα από τη «ζήτηση» των εκπαιδευτικών «προϊόντων» της, ενώ θα πρέπει να είναι ευαίσθητη στις απαιτήσεις των «πελατών» της. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τα ερωτήματα που ζητούνται να απαντήσουμε του τύπου «Το σχολείο αναλαμβάνει δράσεις με φορείς της τοπικής κοινωνίας;» δηλαδή με επιχειρήσεις, επιμελητήρια, ΜΚΟ, κλπ, θέση που τεκμηριώνεται και από τις κατευθύνσεις που έχουν δοθεί στα πρότυπα σχολεία, όπου ήδη εφαρμόζεται η αξιολόγηση.

Την παραπάνω κατάσταση συμπληρώνει η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού που προωθείται με βάση το ΠΔ 152/2013. Τα κριτήρια με βάση τα οποία θα αξιολογείται θετικά ο εκπαιδευτικός είναι το κατά πόσον στηρίζει και υλοποιεί ευρωπαϊκά προγράμματα τύπου «επιχειρηματικότητα», «ευρωπαϊκή μνήμη», αν προωθεί αντιδραστικές παιδαγωγικές αντιλήψεις στο όνομα της καινοτομίας, αν συνδράμει στην σύνδεση της σχολικής μονάδας με τους χορηγούς και τις ανάγκες των επιχειρήσεων, αν ανοίγει δρόμους για αντικατάσταση της γνώσης με τις δεξιότητες και σε τελική ανάλυση, μέσω της λεγόμενης «διαθεματικότητας», της μόρφωσης με την πληροφορία.

Όλες οι παραπάνω αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις, που συνθέτουν την δομή και τη λειτουργία του «νέου σχολείου» αποτελούν κεντρικές κατευθύνσεις της ΕΕ και προωθούνται σε όλες τις χώρες μέλη της. Η πείρα από τις χώρες που εφαρμόζονται δείχνει ότι οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στο κλείσιμο σχολείων, πράγμα που έχει άμεσες επιπτώσεις στη μόρφωση των παιδιών, στις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών, σε απολύσεις, στην κατάργηση της σταθερής και μόνιμης δουλειάς. Ένα τέτοιο σχολείο μπορούν να υπηρετήσουν αλλοτριωμένοι, σκυφτοί και φοβισμένοι εκπαιδευτικοί.

Κομβικό ρόλο σ΄ αυτή τη διαδικασία ήδη παίζουν τα διάφορα στελέχη της εκπαίδευσης, που πότε με το μαστίγιο του φόβου, στοχεύουν στην υποταγή του κρατικού υπαλλήλου, και πότε με το καρότο της αναβάθμισης τάχα του εκπαιδευτικού και του παιδαγωγικού του έργου προσπαθούν να επιταχύνουν την εφαρμογή τους.

Για όλους τους παραπάνω λόγους δεν μπαίνουμε στη διαδικασία συζήτησης των δεικτών των ομάδων και τοποθετούμαστε γενικά στο ζήτημα της αξιολόγησης. Δεν νομιμοποιούμε με τη στάση μας τη λογική της κυβέρνησης που μας θέλει συνενόχους στο πέρασμα της αντιεκπαιδευτικής θύελλας και δηλώνουμε ότι θα αντιπαλέψουμε όπως και όλη την αντιλαϊκή και αντιεκπαιδευτική πολιτική μαζί με τους γονιούς, τους μαθητές μας και όλους τους εργαζόμενους.

clip_image002ΤΟ Δ.Σ. ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΔΑΣΚΑΛΩΝ ΚΑΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΣΑΜΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια: