Δεκατετράχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση εξήγγειλε ο Υπουργός Παιδείας κ. Φίλης
στην έναρξη του εθνικού διαλόγου για την παιδεία. Πολύ ωραίο για να είναι
αληθινό. Μακάρι να γίνει, αλλά οι αριθμοί άλλα λένε.
Το σχολικό έτος 2014-2015, το προηγούμενο δηλαδή, φοιτούσαν, όπως βλέπουμε στον πίνακα, 94.678 νήπια και 52.284 προνήπια. Με την υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση θα φοιτούν και όλα τα προνήπια υποχρεωτικά. Αυτό σημαίνει ότι θα περιμένουμε 42.394 επιπλέον μαθητές μόλις γίνει υποχρεωτική η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση. Θεωρούμε ότι η μείωση των γεννήσεων δεν είναι πολύ μεγάλη από χρονιά σε χρονιά.
Οι επιπλέον αίθουσες που απαιτούνται για να χωρέσουν όλοι οι νέοι μικροί μαθητές είναι 1.695 σε περίπτωση που σε κάθε αίθουσα βρίσκονται 25 μαθητές. Φυσικά ο αριθμός θα είναι μεγαλύτερος, αφού δεν είναι εφικτό να σχηματίσεις όλα τα τμήματα με 25 μαθητές. Παίρνουμε το ελάχιστο, λοιπόν. Αυτές οι 1.700 αίθουσες δεν υπάρχουν και πρέπει να κατασκευαστούν. Το κόστος δεν είναι μικρό. Ο προϋπολογισμός για την εκπαίδευση θα είναι και φέτος μικρότερος από πέρυσι. Συνεπώς... λεφτά δεν υπάρχουν. Ποιος θα το πει στον Υπουργό Παιδείας;
Οι εκπαιδευτικοί που θα χρειαστούν για να λειτουργήσουν αυτές οι αίθουσες είναι περισσότεροι από 3.391. Αυτοί οι εκπαιδευτικοί πρέπει να διοριστούν ως μόνιμοι ή ως αναπληρωτές. Ακόμη και αν αυξηθεί το ωράριό τους, ακόμη και αν γίνουν απάνθρωπες οι εργασιακές τους σχέσεις κάτω από 1.700 είναι αδύνατο να γίνουν. Διορισμοί δεν γίνονται εδώ και πέντε χρόνια και οι πιστώσεις για αναπληρωτές δεν αρκούν να καλύψουν τα κενά.
Το σχολικό έτος 2014-2015 δεν καλύφθηκαν σε όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους 3.000 θέσεις γιατί τα χρήματα για αναπληρωτές δεν έφταναν, με αποτέλεσμα να χαθούν 1.500.000 διδακτικές ώρες. Θα διοριστούν 3.400 νηπιαγωγοί ξαφνικά;
Ο στόχος των θεσμών, ή όπως θέλετε πείτε τους, είναι να εφαρμοστεί η έκθεση του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση, που αναφέρει ότι δεν πρέπει να υπάρχει δημοτικό με λιγότερους από 75 μαθητές, γυμνάσιο με λιγότερους από 150 μαθητές και λύκειο με λιγότερους από 250 μαθητές.
Σκοπός των εκτεταμένων συγχωνεύσεων είναι οι οικονομίες κλίμακας, για να μειωθεί το κόστους της εκπαίδευσης. Δεν μπορώ να φανταστώ να εγκρίνουν τις δαπάνες που απαιτούνται για την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, όταν η λογική τους είναι τελείως διαφορετική.
Αυτό που θα πρέπει να μας πει ο Υπουργός Παιδείας δεν είναι ότι θα γίνει υποχρεωτική η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, αλλά πως θα το πετύχει, έτσι ώστε να δούμε το σχέδιο και να κρίνουμε την αποτελεσματικότητά του. Διαφορετικά η δήλωση κατατάσσεται στις ευχές και έχουμε χορτάσει από τέτοιες...
Το σχολικό έτος 2014-2015, το προηγούμενο δηλαδή, φοιτούσαν, όπως βλέπουμε στον πίνακα, 94.678 νήπια και 52.284 προνήπια. Με την υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση θα φοιτούν και όλα τα προνήπια υποχρεωτικά. Αυτό σημαίνει ότι θα περιμένουμε 42.394 επιπλέον μαθητές μόλις γίνει υποχρεωτική η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση. Θεωρούμε ότι η μείωση των γεννήσεων δεν είναι πολύ μεγάλη από χρονιά σε χρονιά.
Οι επιπλέον αίθουσες που απαιτούνται για να χωρέσουν όλοι οι νέοι μικροί μαθητές είναι 1.695 σε περίπτωση που σε κάθε αίθουσα βρίσκονται 25 μαθητές. Φυσικά ο αριθμός θα είναι μεγαλύτερος, αφού δεν είναι εφικτό να σχηματίσεις όλα τα τμήματα με 25 μαθητές. Παίρνουμε το ελάχιστο, λοιπόν. Αυτές οι 1.700 αίθουσες δεν υπάρχουν και πρέπει να κατασκευαστούν. Το κόστος δεν είναι μικρό. Ο προϋπολογισμός για την εκπαίδευση θα είναι και φέτος μικρότερος από πέρυσι. Συνεπώς... λεφτά δεν υπάρχουν. Ποιος θα το πει στον Υπουργό Παιδείας;
Οι εκπαιδευτικοί που θα χρειαστούν για να λειτουργήσουν αυτές οι αίθουσες είναι περισσότεροι από 3.391. Αυτοί οι εκπαιδευτικοί πρέπει να διοριστούν ως μόνιμοι ή ως αναπληρωτές. Ακόμη και αν αυξηθεί το ωράριό τους, ακόμη και αν γίνουν απάνθρωπες οι εργασιακές τους σχέσεις κάτω από 1.700 είναι αδύνατο να γίνουν. Διορισμοί δεν γίνονται εδώ και πέντε χρόνια και οι πιστώσεις για αναπληρωτές δεν αρκούν να καλύψουν τα κενά.
Το σχολικό έτος 2014-2015 δεν καλύφθηκαν σε όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους 3.000 θέσεις γιατί τα χρήματα για αναπληρωτές δεν έφταναν, με αποτέλεσμα να χαθούν 1.500.000 διδακτικές ώρες. Θα διοριστούν 3.400 νηπιαγωγοί ξαφνικά;
Ο στόχος των θεσμών, ή όπως θέλετε πείτε τους, είναι να εφαρμοστεί η έκθεση του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση, που αναφέρει ότι δεν πρέπει να υπάρχει δημοτικό με λιγότερους από 75 μαθητές, γυμνάσιο με λιγότερους από 150 μαθητές και λύκειο με λιγότερους από 250 μαθητές.
Σκοπός των εκτεταμένων συγχωνεύσεων είναι οι οικονομίες κλίμακας, για να μειωθεί το κόστους της εκπαίδευσης. Δεν μπορώ να φανταστώ να εγκρίνουν τις δαπάνες που απαιτούνται για την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, όταν η λογική τους είναι τελείως διαφορετική.
Αυτό που θα πρέπει να μας πει ο Υπουργός Παιδείας δεν είναι ότι θα γίνει υποχρεωτική η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, αλλά πως θα το πετύχει, έτσι ώστε να δούμε το σχέδιο και να κρίνουμε την αποτελεσματικότητά του. Διαφορετικά η δήλωση κατατάσσεται στις ευχές και έχουμε χορτάσει από τέτοιες...
Του Στράτου Στρατηγάκη
Mαθηματικού - ερευνητή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου