Δευτέρα 7 Ιουνίου 2010

Καταδικασμένα να αποτύχουν τα ολοήμερα σχολεία


Πυρ ομαδόν κατά της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας από τον εκπαιδευτικό κόσμο, που διαπιστώνει σημαντικά λάθη και αστοχίες στο σχεδιασμό για τη λειτουργία των 800 ολοήμερων δημοτικών σχολείων με ενιαίο αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Η αύξηση των ωρών διδασκαλίας, ο κατακερματισμός της γνώσης σε επιπλέον αντικείμενα που θα επιβάλουν το χάος στη σκέψη των μαθητών ακόμη και η εισαγωγή της ξένης γλώσσας από την α' τάξη δημοτικού, τη στιγμή που τα παιδιά δεν έχουν συνειδητοποιήσει ακόμη τη δομή και τη λειτουργία της μητρικής γλώσσας, εκτιμάται πως θα δημιουργήσουν σοβαρά προβλήματα στους μαθητές.


Η εμπειρία από τη μέχρι τώρα λειτουργία των ολοήμερων σχολείων έδειξε πως δεν έφεραν τα αναμενόμενα αποτελέσματα, ιδιαίτερα μετά το κλείσιμο της στρόφιγγας από τα κοινοτικά κονδύλια, αφού τα σχολεία αφέθηκαν στην τύχη τους επιζώντας από τις πενιχρές επιχορηγήσεις των δήμων. Ως αρνητική, όπως επισημαίνουν εκπαιδευτικοί, κρίθηκε και ως προς τη μαθησιακή αποτελεσματικότητά τους, αφού τα παιδιά «έπαιρναν την τσάντα σπίτι», ενώ η οικονομική αιμορραγία των γονιών, αναφορικά με τις ξένες γλώσσες και τις άλλες δραστηριότητες, συνεχίστηκε και πολλαπλασιάστηκε. Ούτε όμως και από ψυχοκοινωνιολογικής άποψης ευνόησαν τα παιδιά, αφού η υποχρεωτική παραμονή τόσες ώρες σε ακατάλληλα κτίρια δημιούργησε πρόσθετα κοινωνικά προβλήματα.

«Ως γονείς στηρίζουμε το θεσμό του ολοήμερου σχολείου. Ωστόσο το θέμα των υποδομών είναι πολύ βασικό. Οι συνθήκες φοίτησης στις περισσότερες περιπτώσεις είναι απαράδεκτες και δεν υπάρχουν οι απαραίτητες υποδομές, όπως τραπεζαρίες και προσωπικό, που θα εξυπηρετήσουν τα παιδιά», τόνισε στον «ΑτΚ» η Δέσποινα Κετογλίδου, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων του νομού Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, οι ελλείψεις στα στοιχειώδη, όπως είναι οι αίθουσες, τα γυμναστήρια, οι βιβλιοθήκες, οι βοηθητικοί χώροι, το εποπτικό υλικό και οι υλικοτεχνικές υποδομές, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν προβλέπεται καμιά νέα δαπάνη από τον κρατικό προϋπολογισμό για τη βελτίωση των κτιριακών εγκαταστάσεων των σχολείων που επιλέχθηκαν για να λειτουργήσουν ως ολοήμερα από τη νέα σχολική χρονιά, καταδικάζουν από τώρα το όραμα σε αποτυχία.

«Στην περιοχή μας καθορίστηκαν τα τέσσερα δημοτικά που θα λειτουργήσουν με αυτήν τη μορφή. Ομως πρώτα θα έπρεπε να εξετάσουν τη σχολική υποδομή. Στο 8ο ολοήμερο Ελευθερίου - Κορδελιού, για το οποίο η Πυροσβεστική διερευνά την καταλληλότητα του κτιρίου, η αίθουσα πολλαπλών χρήσεων μετατράπηκε σε αίθουσα διδασκαλίας όπως έγινε και με το χημείο. Από την άλλη στο 16ο ολοήμερο Δημοτικό Ευόσμου τρία τμήματα μαθητών λειτουργούν στο υπόγειο, ενώ, επειδή δεν υπάρχει τραπεζαρία, τα παιδιά περιμένουν να σχολάσει κάποιο τμήμα για να μπουν στην αίθουσα που αδειάζει και να φάνε. Με αυτές τις υποδομές θα μπορούν τα πρωτάκια να μείνουν 35 ώρες στο σχολείο;», τόνισε ο πρόεδρος του Η' Συλλόγου Εκπαιδευτικών ΠΕ Κορδελιού - Ευόσμου, Γιώργος Σταυρίδης.

Εξαντλητικά ωράρια

Η αύξηση μάλιστα των ωρών διδασκαλίας από τις πρώτες κιόλας τάξεις του δημοτικού αποτελεί και μια από τις βασικές ενστάσεις του εκπαιδευτικού κόσμου καθώς η επτάωρη παραμονή των παιδιών στα σχολεία εκτιμάται πως θα εισαγάγει ανυπόφορους ρυθμούς στη σχολική καθημερινότητα (με βάση τις ανακοινώσεις του υπουργείου, αυξάνονται οι ώρες παραμονής όλων των παιδιών κατά 10 ώρες σε α' και β' τάξη, κατά 5 ώρες σε γ' και δ' τάξη και κατά 3 ώρες σε ε' και στ' τάξη). Οπως επισημαίνουν εκπαιδευτικοί, η εντατικοποίηση του πρωινού υποχρεωτικού προγράμματος με την προσθήκη των συγκεκριμένων αντικειμένων δε θα μπορεί να παράσχει καμία διδακτική ώρα για τη μελέτη του παιδιού. Αντίθετα, το παιδί, πολύ πιο κουρασμένο -εξοντωμένο από το επτάωρο θα πηγαίνει είτε στο σπίτι αδιάβαστο είτε στις δύο διδακτικές ώρες του ολοημέρου μετά τις 2.40 μ. μ. Κι όλα αυτά, μάλιστα, την ώρα που προκύπτουν εύλογα ερωτήματα για τη στελέχωσή τους δεδομένου ότι οι διορισμοί των εκπαιδευτικών περιορίζονται στο ελάχιστο, ενώ ο αριθμός των αναπληρωτών και ωρομισθίων μειώνεται κατά 70% από τη νέα σχολική χρονιά, σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, Αννα Διαμαντοπούλου.

«Το σύνθημα να μένει η "τσάντα του μαθητή στο σχολείο" αποκλείεται να επιτευχθεί μετά την προσθήκη νέων αντικειμένων που θα διδάσκονται πλέον ως μαθήματα. Είναι βέβαιο ότι οι μαθητές θα χρειαστούν πρόσθετη βοήθεια για ένα αντικείμενο που θα διδαχτούν για πρώτη φορά και οι ώρες που θα χρειαστεί να δουλέψουν στο σπίτι θα είναι ακόμη περισσότερες», δήλωσε ο πρόεδρος του Β' Συλλόγου Δασκάλων Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Θανάσης Αγαπητός.

Οι αλλαγές

Σύμφωνα, πάντως, με το σχεδιασμό του υπουργείου, από τη νέα σχολική χρονιά προβλέπονται οι παρακάτω αλλαγές στα 800 ολοήμερα δημοτικά σχολεία ενιαίου αναμορφωμένου εκπαιδευτικού προγράμματος:

- Το υποχρεωτικό ωράριο επεκτείνεται έως τις 2 μ.μ. (έναρξη 8.10 π.μ.).

- Αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας των γλωσσικών μαθημάτων, των Μαθηματικών, της Αισθητικής και της Φυσικής Αγωγής.

- Προστίθεται το μάθημα των Αγγλικών στις α' και β΄τάξεις για δύο ώρες και αυξάνεται κατά μία ώρα για τις υπόλοιπες τάξεις.

- Προστίθεται το μάθημα των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας σε όλες τις τάξεις.

- Στην Ευέλικτη Ζώνη (ΕΖ) αναπτύσσονται διαθεματικά προγράμματα με πρωτοβουλία κάθε εκπαιδευτικού.

ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΜΠΑΖΔΡΙΓΙΑΝΝΗ
mmpazdrigianni@ekdotiki.gr
agelioforos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: