Δευτέρα 27 Απριλίου 2020

Πώς χτυπάει την εκπαίδευση το νέο νομοσχέδιο της ΝΔ/Κεραμέως

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Εν μέσω πανδημίας και υγειονομικής κρίσης το υπουργείο παιδείας και η κυβέρνηση Μητσοτάκη, αντί να ασχοληθούν με την επίλυση των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν καθημερινά μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς, βάζουν προτεραιότητα τη νομοθέτηση αντιεκπαιδευτικών ρυθμίσεων.

Το νομοσχέδιο Κεραμέως, εκτός από το σύνολο των συντηρητικών αναδιαρθρώσεων για το περιεχόμενο της εκπαίδευσης, έχει στόχο και την ίδια την εργασία μας. Δεν είναι τυχαία η επιλογή χρόνου για την κατάθεσή του (22/4/2020) ούτε βέβαια η ημερομηνία ψήφισης/υπογραφής του στις αρχές Μαΐου. Μέσα στην κρίση, με τα σχολεία κλειστά, η κυβέρνηση επιχειρεί να κλείσει σχολεία, να μειώσει τμήματα, να μην κάνει διορισμούς και προσλήψεις και να δημιουργήσει μια δεξαμενή υπεράριθμων εκπαιδευτικών διαφόρων ειδικοτήτων, για να μπορεί να καλύπτει τα κενά με την υποχρεωτική μετακίνησή τους.

Η τακτική αυτή του υπουργείου παιδείας και της κυβέρνησης είναι απαράδεκτη, επαίσχυντη και είναι ο ορισμός της πολιτικής ανηθικότητας. Εκμεταλλεύονται κυνικά τις σημερινές συνθήκες για να υλοποιήσουν τα αντιεκπαιδευτικά τους σχέδια. Τα μέτρα που επιχειρούν να περάσουν έχουν σαφές ταξικό πρόσημο: ευνοούν τα ανώτερα ταξικά στρώματα, τους σχολάρχες, τα φροντιστήρια και την παραπαιδεία.

Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου:

1. Αυξάνεται ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα σε (24) για τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά (άρθρο 49), με δυνατότητα αύξησης 10% με απόφαση Διευθυντή Σχολικής μονάδας. Να θυμίσουμε ότι η ΝΔ πέρυσι κιόλας είχε ψηφίσει τη μείωση των μαθητών σε 20, για την Α’ και Β’ Δημοτικού, ενώ τώρα επανέρχεται και αυξάνει τον αριθμό των μαθητών ανά τάξη μέχρι και 26! Φαίνεται λοιπόν ότι για τη ΝΔ, πάνω από την υγεία και τη ζωή, είναι το δημοσιονομικό κόστος! Είναι απαράδεκτο και επικίνδυνο σε συνθήκες πανδημίας, αντί να μειώνουν τον αριθμό ανά τμήμα να τον αυξάνουν, όταν μάλιστα οι περισσότερες σχολικές αίθουσες είναι μικρές και ακατάλληλες.

2. Καθιερώνεται ελάχιστος αριθμός 20 μαθητών ανά τάξη στα 7/θέσια και άνω Δημοτικά και 16 μαθητών στα 2/θέσια και άνω Νηπιαγωγεία, που θα ισχύσει για τις εγγραφές στο νηπιαγωγείο και στο δημοτικό από τη σχολική χρονιά 2020 – 2021. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό;

ü Δραστική μείωση των τμημάτων πολλών σχολείων και συγχωνεύσεις συστεγαζόμενων δημοτικών και νηπιαγωγείων, σε συνδυασμό με τον ανώτερο αριθμό του 24+10%. Έτσι, πολλά σχολεία θα χάσουν τμήματα και κάποια θα εξαφανιστούν από τον εκπαιδευτικό χάρτη!
ü Πολλές υπεραριθμίες εκπαιδευτικών σε κάθε ΠΥΣΠΕ που δε θα μπορέσουν να τοποθετηθούν στα όμορα σχολεία και θα τοποθετούνται οπουδήποτε, πιθανόν και εκτός ΠΥΣΠΕ.
ü Ελάχιστες υπηρεσιακές μεταβολές (μεταθέσεις - αποσπάσεις) τα επόμενα χρόνια.
ü Τέλος σε χιλιάδες διορισμούς και προσλήψεις, αφού ο αριθμός των εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων που θα πλεονάζουν θα καταστήσει «αχρείαστους» τους όποιους διορισμούς αλλά και τις προσλήψεις. Πετάνε στην ανεργία χιλιάδες αναπληρωτές που τα προηγούμενα χρόνια ήταν απαραίτητοι για να λειτουργήσει το δημόσιο σχολείο, που προσέφεραν τις πολύτιμες υπηρεσίες τους σε κάθε γωνιά της χώρας, που στήριξαν με προσωπικό και οικογενειακό κόστος τα παιδιά και τις οικογένειές τους. Αντί να παρθούν ουσιαστικά μέτρα στήριξής τους, τιμωρούνται με διετή ή τριετή αποκλεισμό από τους πίνακες σε περίπτωση μη ανάληψης υπηρεσίας.

3. Εισάγεται η διδασκαλία των Αγγλικών στο νηπιαγωγείο (άρθρο 2), παρ΄ όλο που τα νήπια και προνήπια δεν έχουν καν κατακτήσει ακόμη τη χρήση της μητρικής γλώσσας. Απαξιώνεται με αυτόν τον τρόπο ο παιδαγωγικός ρόλος του νηπιαγωγείου με την εισαγωγή διακριτών διδακτικών αντικειμένων, ενώ δεν υπάρχει καμία αναφορά σε μείωση ωραρίου (το μάθημα θα γίνεται με την παρουσία του/της νηπιαγωγού). Η πιλοτική εισαγωγή θα γίνει ως επίφαση παιδαγωγικών πρακτικών, ώστε να υπάρξει κατόπιν γενίκευση και εισαγωγή και άλλων γνωστικών αντικειμένων. Οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων θα υποχρεωθούν πλέον να συμπληρώνουν ωράριο ακόμη και στα νηπιαγωγεία. Βέβαια αποσιωπούνται όλες οι υπόλοιπες υποχρεώσεις εφαρμογής της Δίχρονης Προσχολικής Αγωγής ως προς το απαραίτητο βοηθητικό και επιστημονικό προσωπικό (ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, τραπεζοκόμους) που χρειάζεται το Νηπιαγωγείο…

4. Εισάγεται η αξιολόγηση. Εσωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων από το σύλλογο διδασκόντων (άρθρα 33, 34) και εξωτερική από τα ΠΕΚΕΣ (άρθρο 35). Κατόπιν, θα ανακοινωθεί και η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών που θα είναι συνέχεια της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων με τον απαραίτητο αριθμό προθύμων να υπηρετήσουν ένα τέτοιο σχέδιο. Επαναφορά δηλαδή του επιθεωρητισμού με έμφαση στην κατηγοριοποίηση και ανταγωνισμό των σχολικών μονάδων και στην ατομική αξιολόγηση, χειραγώγηση και κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών.

5. Θεσμοθετείται Κανονισμός Λειτουργίας Σχολικών Μονάδων (άρθρο 37) με συμμετοχή του συλλόγου γονέων, αντιπροσώπων του δήμου και έγκριση από το Συντονιστή και το Διευθυντή εκπαίδευσης. Επιπλέον, το υπουργείο (συνεργαζόμενο με το ΙΕΠ) θα μπορεί να εκδώσει και πρότυπο κανονισμό για την απόλυτη ευθυγράμμιση με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς για την εκπαίδευση και την εργασία…

6. Δίνεται έμφαση στην αριστεία με αύξηση των πρότυπων σχολείων, δημιουργώντας εκτεταμένες ζώνες εκπαιδευτικών ανισοτήτων και κατηγοριοποίησης σχολικών μονάδων.

7. Μετατρέπονται το Γυμνάσιο και το Λύκειο σε εξεταστικά κέντρα και εντείνονται οι ταξικοί φραγμοί με την αύξηση του μέσου όρου προαγωγής/απόλυσης, αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων, επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων στο Λύκειο και ένταση των εξεταστικών φραγμών στο Γυμνάσιο. Χιλιάδες μαθητές πετιούνται έξω από δημόσια ΕΠΑΛ, με το νέο όριο ηλικίας.

8. Επανέρχεται η αναγραφή της διαγωγής στα απολυτήρια Γυμνασίου και Λυκείου δίνοντας έμφαση στο αυταρχικό σχολικό πλαίσιο με σκοπό το φόβο και την πειθάρχηση της νεολαίας.

9. Ιδιαίτερα στον ευαίσθητο χώρο της Ειδικής Αγωγής οι διατάξεις για κατά προτεραιότητα κάλυψη των κενών στα Ειδικά Σχολεία φανερώνει την πρόθεση της κυβέρνησης να αφήνει χιλιάδες κενά ακάλυπτα σε Τμήματα Ένταξης και Παράλληλης Στήριξης.

Συνάδελφισσες και συνάδελφοι,

Το τοπίο τις επόμενες μέρες δεν θα είναι καλό για το σύνολο του κόσμου της εργασίας. Οι νεοφιλελεύθεροι σχεδιασμοί Κεραμέως είναι η πολιτική της Ν.Δ. στην εκπαίδευση. Η υγειονομική κρίση είχε σοβαρά αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα στην καπιταλιστική οικονομία με ύφεση που ξεπερνά το 10%.

Κεφάλαιο και κράτος επιχειρούν να ξαναφορτώσουν τις συνέπειες στον κόσμο της εργασίας με χιλιάδες απολύσεις και ανεργία, μειώσεις μισθών και συντάξεων, εκμηδένιση των εργασιακών δικαιωμάτων, διοικητικό αυταρχισμό με αξιολόγηση-πειθάρχηση, εκποίηση του δημόσιου πλούτου που απέμεινε, κρατική επιβολή με τις δυνάμεις καταστολής στην πρώτη γραμμή, προβολή και εκμετάλλευση εθνικιστικών στερεοτύπων και ευρεία καλοπληρωμένη κυβερνητική χρήση των ΜΜΕ… Αυτά είναι τα βασικά εργαλεία που χρησιμοποιεί η κυβέρνηση για να χειραγωγήσει τον κόσμο της εργασίας. Αντίθετα, η στήριξη που προσφέρει ήδη στο κεφάλαιο, με κορυφαίο το σκάνδαλο των ΚΕΚ, είναι τα πρώτα επεισόδια μιας άγριας ταξικής κυβερνητικής επιλογής που εξελίσσεται.

Το μέλλον μας θα εξαρτηθεί από το επίπεδο της οργάνωσής μας και του αγώνα μας. Οι εμπειρίες από το πρόσφατο παρελθόν πρέπει να αποτελέσουν οδηγούς στη νέα πορεία υπεράσπισης του δημόσιου δωρεάν σχολείου, των μορφωτικών δικαιωμάτων των παιδιών, των εργασιακών μας δικαιωμάτων, των κοινωνικών μας κατακτήσεων. Να μην επιτρέψουμε στη διαπλεκόμενη συνδικαλιστική γραφειοκρατία να ξεπουλήσει τα δικαιώματα και τους αγώνες μας.

Σε αυτή την κατεύθυνση καλούμε:

1. Το Δ.Σ. της ΔΟΕ να ζητήσει την απόσυρση του νομοσχεδίου και να πάρει άμεσα αγωνιστικές αποφάσεις. Να κηρύξει άμεσα Απεργία-Αποχή από κάθε αξιολόγηση/αυτοαξιολόγηση σχολικών μονάδων.

2. Το ΔΣ του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σάμου να συνταχτεί με την απόφαση της Γ.Σ. του Συλλόγου (απόφαση που μέχρι σήμερα την απορρίπτει στο Δ.Σ. η πλειοψηφούσα παράταξη της Ενωτικής) και να κηρύξει άμεσα Απεργία-Αποχή από κάθε διαδικασία αξιολόγησης/αυτοαξιολόγησης σχολικών μονάδων.

Φοράμε μάσκες αλλά δεν μένουμε σιωπηλοί!

Στους δρόμους του αγώνα ξανά, για να υπερασπιστούμε το σχολείο, τα παιδιά και τη δουλειά μας!

Με αγωνιστικούς και συναδελφικούς χαιρετισμούς

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΔΑΣΚΑΛΩΝ ΚΑΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ ΣΑΜΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια: