Την Παρασκευή 11 Γενάρη, την ημέρα κατά την οποία πραγματοποιήθηκαν μεγαλειώδεις απεργιακές συγκεντρώσεις και διαδηλώσεις σε όλη την Ελλάδα, διεκδικώντας την απόσυρση του προσοντολογίου – εκτρώματος, επέλεξε η κυβέρνηση να δημοσιεύσει την υπουργική απόφαση για τον «προγραμματισμό και την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου».
Με την υπουργική απόφαση το Υπουργείο Παιδείας εξειδικεύει και προωθεί την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, υλοποιώντας τον αντιεκπαιδευτικό νόμο ν. 4547/2018 για τις λεγόμενες «νέες δομές στην εκπαίδευση». Επιλέγει την ολική επίθεση απέναντι, στο δημόσιο σχολείο , τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.
Η κυβέρνηση εδώ και καιρό επιχειρεί να προωθήσει την αξιολόγηση με την περίφημη τακτική της διαμόρφωσης της κατά ΟΟΣΑ «κουλτούρας αξιολόγησης».
Σε αυτήν την τακτική εντάσσονται: η αξιολόγηση των στελεχών εκπαίδευσης με ποιοτική και ποσοτική κλίμακα, η συνέντευξη, η αξιολόγηση σε ετήσια βάση του διευθυντή από τους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας, με ανώνυμα ερωτηματολόγια, η ενσωμάτωση της απεργοσπαστικής τροπολογίας Γεροβασίλη (που ψήφισε η κυβέρνηση μαζί με τη ΝΔ), που προβλέπει ότι κάθε εκπαιδευτικός που δεν θα αξιολογήσει δεν μπορεί να θέσει υποψηφιότητα για θέση ευθύνης. Το Υπουργείο φιλοδοξεί να μας καταστήσει όλους αξιολογητές, για να μας μετατρέψει σε αξιολογούμενους σε επόμενη φάση.
Τα κομμάτια του παζλ για την εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης/αξιολόγησης συμπληρώνουν:
· η ενίσχυση του επιτελικού ρόλου της Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. για την εξωτερική αξιολόγηση του συνόλου του εκπαιδευτικού συστήματος,
· οι αξιολογικές διαδικασίες στο πρόγραμμα «ΜΙΑ ΝΕΑ ΑΡΧΗ ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΑΛ»
· η λογική των προσόντων, που αποτελεί την κεντρική ιδέα του νόμου για το σύστημα διορισμών – προσλήψεων
Η υπουργική απόφαση, υλοποιώντας τους στόχους του ΟΟΣΑ και της Ε.Ε., επαναφέρει την αυτοαξιολόγηση που επιχείρησε να προωθήσει ο Αρβανιτόπουλος. Φέρνει ξανά , από την πίσω πόρτα ,το Π.Δ. 152 , το οποίο η κυβέρνηση αυτή , κάτω από την πίεση του κινήματος, κατάργησε.
Με πρόσχημα τον προγραμματισμό και την αποτίμηση του σχολικού έργου προωθείται στην πραγματικότητα ο ασφυκτικός έλεγχος και η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας.
Πρόκειται για διαδικασία που καθορίζεται στη βάση θεματικών
αξόνων, με τις φόρμες και τους δείκτες των σχετικών εκθέσεων, οι οποίες περιγράφονται στην υπουργική απόφαση. Σε αυτήν εμπλέκονται το Σχολικό Συμβούλιο (Δήμος, γονείς), ο Σύλλογος Διδασκόντων με πολλαπλές συνεδριάσεις και δυνατότητα παρακολούθησης από ειδικούς και στελέχη του ΠΕ.ΚΕ.Σ, οι ομάδες εκπαιδευτικών που θα συγκροτηθούν ανά σχολείο και οι ομάδες σχολείων που θα οριστούν από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Οι εκθέσεις προγραμματισμού, ανασχεδιασμού, αποτίμησης θα κοινοποιούνται στο οικείο ΠΕ.ΚΕ.Σ, στο ΙΕΠ και στο Υπουργείο και στο σχολείο θα επιστρέφουν παρατηρήσεις και εισηγήσεις μέτρων.
«Αποτίμηση-τυποποίηση-έλεγχος»
στην κατεύθυνση της λειτουργίας του σχολείου με τους όρους της αγοράς
Όλα τα παραπάνω, συγκροτούν τους όρους μιας διαδικασίας που καμία σχέση δεν έχει με εσωτερικές και ανατροφοδοτικές συλλογικές παιδαγωγικές λειτουργίες.
Αντίθετα, αυτή διαμορφώνει μια δυναμική κωδικοποίησης, συγκρισιμότητας, διαφοροποίησης, κατάταξης και ανταγωνισμού των σχολικών μονάδων, ένα μοντέλο περιφερειακής και ταξικής κατηγοριοποίησης των σχολείων. Είναι μια διαδικασία απόκτησης κουλτούρας υποταγής και ανοχής στο πέρασμα της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής και θα οδηγήσει στην κατηγοριοποίησή τους.
Οδηγεί τους εκπαιδευτικούς σε ένα κυκεώνα συνεδριάσεων και γραφειοκρατικών διαδικασιών,δημιουργώντας τις συνθήκες εφαρμογής του «υποχρεωτικού» 30ωρου: οι σύλλογοι διδασκόντων καλούνται να συνεδριάσουν, να συμπληρώσουν τις φόρμες , να συγκροτήσουν τις ομάδες εργασίας και γενικότερα να υλοποιήσουν όλες τις γραφειοκρατικές διαδικασίες της αυτοαξιολόγησης.
Παρά τις διακηρύξεις για «παιδαγωγική αυτονομία», η αξιολόγηση κάθε σχολικής μονάδας και η τελική έκθεση καθορίζονται κεντρικά, όχι με βάση την εκτίμηση του συλλόγου διδασκόντων για τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών, αλλά λαμβάνοντας αποκλειστικά υπόψη του τις αρχές της διοίκησης, την προκαθορισμένη στοχοθεσία και τη διαρκή παρακολούθηση και επίτευξη του αρχικού σχεδίου δράσης από τα ΠΕΚΕΣ.
Αυτό τον στόχο εξυπηρετεί η διαμόρφωση ομάδων σχολείων υπό την αποκλειστική ευθύνη των διευθυντών, η τακτική παρακολούθηση του σχεδίου δράσης κάθε σχολείου και η πιθανή τροποποίησή του μετά από τακτικές συνεδριάσεις του συλλόγου διδασκόντων, με τη συμβολή και καθοδήγηση των ΠΕΚΕΣ.
Σχολικό συμβούλιο, ομάδες σχολείων, ΠΕΚΕΣ, ΚΕΣΥ,
Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, ΙΕΠ, Υπουργείο
επιτηρούν και ελέγχουν το σχολείο και οι εκπαιδευτικοί λογοδοτούν για το επίπεδο συμμόρφωσης τους στους δείκτες της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής.!
Τέτοιες διαδικασίες διεθνώς οδήγησαν στη λειτουργία των σχολικών μονάδων με όρους ανταγωνισμού και επιχειρηματικότητας, σε κατηγοριοποίηση και κλείσιμο σχολείων. Κατέστρεψαν το δημόσιο σχολείο και τα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα.
Η λεγόμενη αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου είναι στην ουσία μια εξονυχιστική και εξοντωτική αξιολόγηση των Συλλόγων Διδασκόντων και των μελών τους, δηλαδή των εκπαιδευτικών του σχολείου, που καμία σχέση δεν έχει με την ανάγκη να γίνει το σχολείο καλύτερο, ώστε να καλύψει τις σύγχρονες λαϊκές μορφωτικές ανάγκες! Με βάση την ΥΑ, ούτε λίγο ούτε πολύ θα αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί ακόμα και για«την ατομική και κοινωνική πρόοδο των μαθητών» αλλά και για τη σχολική «διαρροή» (!), λες και το σχολείο είναι σε γυάλα και δεν καθρεπτίζονται στα πρόσωπα των μαθητών οι άνισες αφετηρίες τους και οι συνεχείς ανισότητες που βιώνουν στην ταξική κοινωνία μας!
Με την ΥΑ στοχεύουν να αθωώνονται οι αντιλαϊκές κυβερνήσεις, να ενοχοποιούνται οι εκπαιδευτικοί και τα σχολεία για ότι δεν πάει καλά στην εκπαιδευτική διαδικασία και σε κάθε περίπτωση να περνάει η αντιεκπαιδευτική πολιτική και να προσαρμόζεται το σχολείο στις κάθε φορά ανάγκες της αγοράς!
Η δημοσιοποίηση σε ΦΕΚ της Υ.Α. δεν αφήνει περιθώρια αναμονής.
Συνεχίζουμε αποφασιστικά στον ίδιο νικηφόρο δρόμο που χάραξαν οι αγώνες των προηγούμενων χρόνων.
Να μην εφαρμοστεί ο νόμος 4547/18.
Να καταργηθεί όλο το θεσμικό πλαίσιο της αξιολόγησης.
Όχι στην αξιολόγηση – αυτοαξιολόγηση.
Παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία στο σχολείο.
Αποφασίζουμε :
Απεργία – αποχή από κάθε αξιολογική διαδικασία, είτε αφορά στην αξιολόγηση στελεχών, είτε στην αξιολόγηση σχολικής μονάδας, όπως περιγράφεται .
Καλούμε το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ να υλοποιήσει τις αποφάσεις της Γ.Σ. Προέδρων για απεργία-αποχή από τις διαδικασίες που προβλέπονται από τις σχετικές διατάξεις του ν.4547/18 (αξιολόγηση στελεχών και προγραμματισμός – αποτίμηση των σχολικών μονάδων).
Οι ΕΛΜΕ με το συντονισμό τους να οργανώσουν από κοινού τον αγώνα των εκπαιδευτικών ενάντια στην αξιολόγηση, με συναντήσεις, έκδοση κοινής αφίσας, εκδηλώσεις κλπ.
ü Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων να ακυρώσουν το σχέδιο διάλυσης της δημόσιας εκπαίδευσης καινα συνεχίσουν το έργο τους όπως τα προηγούμενα χρόνια (κατανομή τάξεων, αρμοδιοτήτων, παιδαγωγικών δράσεων κλπ) ως μια εσωτερική, δημοκρατική, συλλογική διαδικασία οργάνωσης της σχολικής ζωής) χωρίς καμιά αποδοχή δεικτών, Εκθέσεων και αποστολή τους σε ΠΕ.ΚΕ.Σ, ΙΕΠ και υπουργείο, χωρίς καμιά αποδοχή δημιουργίας σχετικών ομάδων.
ü Κανένας συνάδελφος/ισσα να μη συμπληρώσει φόρμα αξιολόγησης για τον/την διευθυντή/ντρια του σχολείου τους! Δε γινόμαστε αξιολογητές ούτε αξιολογούμενοι!
ü Καλούμε όλους τους εκπαιδευτικούς να ακολουθήσουν την απόφαση απεργίας – αποχής ώστε να δώσουμε νικηφόρα και αυτή τη μάχη ενάντια στην αξιολόγηση.
ü Καλούμε τους διευθυντές να μην προτρέξουν να συγκαλέσουν το Σύλλογο Διδασκόντων για τον «προγραμματισμό και την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου», εμφανιζόμενοι ως «βασιλικότεροι του Βασιλέως»!
Το κείμενο είναι απόφαση της Γ΄ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης που υπογράφει ο πρόεδρος της Γιάννης Λαθήρας και ο γραμματέας της Νίκος Παλάντζας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου