Δεκαεπτά χιλιάδες αναπληρωτές και ωρομίσθιοι δεν θα βρουν θέση φέτος στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ την ίδια στιγμή αυξάνεται ο χρόνος εργασίας σε χιλιάδες μόνιμους εκπαιδευτικούς για να καλυφθούν τα κενά. Παράλληλα το υπουργείο Παιδείας μελετά τη μετάθεση του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ κατά έναν χρόνο.
Η πρόσφατη παρουσίαση του πολυνομοσχεδίου «Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού κ.λπ.» από το υπουργείο Παιδείας ανέδειξε τρία σημαντικά θέματα με αποδέκτες τους πάνω από 100.000 αδιόριστους, αναπληρωτές και ωρομίσθιους, αλλά και τους 180.000 μόνιμους εκπαιδευτικούς. Πρώτον τους νέους όρους πρόσληψης στη σχολική εκπαίδευση, δεύτερον τις αλλαγές στον διαγωνισμό των εκπαιδευτικών και τρίτον την αύξηση του ωραρίου των μόνιμων εκπαιδευτικών.
Για να συμμετέχει υποψήφιος εκπαιδευτικός σε πανελλήνιο διαγωνισμό για την είσοδό του στην εκπαίδευση θα πρέπει να διαθέτει πιστοποιητικό παιδαγωγικής κατάρτισης. Είναι φανερό ότι με αυτό τον τρόπο καθιερώνεται η αποσύνδεση του πτυχίου από το επάγγελμα, καθώς όσοι πλέον θα ολοκληρώνουν π.χ. τη Φιλολογία ή το Μαθηματικό ή το Φυσικό κ.λπ. δεν θα έχουν τη δυνατότητα να διεκδικήσουν θέση στη σχολική εκπαίδευση εάν δεν παρακολουθήσουν έξτρα και ένα πρόγραμμα 8-10 μαθημάτων Παιδαγωγικών και Διδακτικής. Το νέο σύστημα προσλήψεων και διορισμών βασίζεται στον κανόνα ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί που θα προσλαμβάνονται σε όλα τα σχολεία και τις δομές εκπαίδευσης οφείλουν να έχουν συγκεντρώσει τη βαθμολογική βάση σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.
Οι μεταβατικές διατάξεις για το πέρασμα από το σημερινό σύστημα διορισμών στο νέο σύστημα προβλέπουν:
Την οριστική παύση της τροφοδοσίας των πινάκων προϋπηρεσίας στις 30/6/2010.
Τον διορισμό εκπαιδευτικών με αναλογία 60% 40% (σχολικά έτη 2010-11, 2011-12).
Στη συνέχεια, εφόσον οι συμμετέχοντες στους κλειδωμένους πίνακες δεν έχουν διοριστεί και διαθέτουν εμπειρία άνω των 24 μηνών εντάσσονται στους πίνακες επιτυχόντων ΑΣΕΠ με μέσο όρο βαθμολογίας 50-54, δηλαδή πριμοδοτούνται με χαμηλότερη βάση στους δύο προσεχείς διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ.
17.000 λιγότεροι ωρομίσθιοι και αναπληρωτές το 2011
ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ εκπαίδευση μόνο τα επόμενα δύο χρόνια θα προσληφθούν περίπου 30.000 λιγότεροι μόνιμοι, αναπληρωτές και ωρομίσθιοι (ή με τη νέα ονομασία αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου). Μόνο το νέο σχολικό έτος, οι προσλήψεις εκπαιδευτικών θα είναι μειωμένες κατά 17.000!
Πώς θα καλυφθούν τα κενά
Πώς σκοπεύει το υπουργείο Παιδείας να καλύψει τα κενά που θα δημιουργηθούν λόγω της μεγάλης μείωσης μόνιμων αλλά ιδιαίτερα αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών; Το υπουργείο Παιδείας θα χρησιμοποιήσει τρεις βασικούς τρόπους με τους οποίους πιστεύει ότι θα ελαχιστοποιήσει τα κενά:
1 Πρώτον δείχνει τον δρόμο της επιστροφής στα σχολεία σε πάνω από 5.000 εκπαιδευτικούς που μέχρι πέρσι τους χρησιμοποιούσε για να καλύπτει πραγματικές ή πλασματικές ανάγκες σε διάφορους φορείς του υπουργείου, όπως την Κεντρική Υπηρεσία, τις Διευθύνσεις και τα Γραφεία Εκπαίδευσης, τον ΟΕΕΚ, την Ακαδημία Αθηνών, τις βιβλιοθήκες, τα πανεπιστήμια, κ.λπ. Οι σημαντικότερες μειώσεις αποσπασμένων θα γίνουν στον ΟΕΕΚ, ενώ εξοικονόμηση εκπαιδευτικών θα υπάρχει και με τη συγχώνευση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου με το Κέντρο Εκπαιδευτικής Ερευνας και τον Οργανισμό Επιμόρφωσης (ΟΕΠΕΚ) αλλά και με τον περιορισμό των αποσπάσεων σε βουλευτικά γραφεία, στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών κ.λπ.
2 Ο δεύτερος τρόπος είναι η συγκρότηση τμημάτων με πάνω από 25 μαθητές στην τάξη. Η πλειονότητα των σχολείων σήμερα λειτουργεί με τμήματα που έχουν 22-25 μαθητές, οπότε είναι σίγουρο ότι με τη νέα διάταξη σε κάποια σχολεία θα γίνει συγχώνευση τμημάτων, με συνέπεια την εξοικονόμηση εκπαιδευτικών. Η προοπτική των πληθωρικών τάξεων έχει ανησυχήσει τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι επισημαίνουν ότι θα δυσκολέψει η εκπαιδευτική διαδικασία.
3 Ο τρίτος τρόπος είναι η αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών, οι μετακινήσεις από τη Δευτεροβάθμια στην Πρωτοβάθμια (π.χ. καθηγητές ειδικοτήτων) και η καθιέρωση δεύτερης ειδικότητας του εκπαιδευτικού (π.χ. ένας κοινωνιολόγος που έχει και πτυχίο Φιλολογίας να παίρνει ως δεύτερη ανάθεση φιλολογικά μαθήματα).
Με νέα δεδομένα οι διαγωνισμοί
ΑΠΟ ΤΟΝ επόμενο διαγωνισμό (7ο) του ΑΣΕΠ, ο οποίος από το 2012/13 θα αποτελεί τη μοναδική «δεξαμενή» για τους διορισμούς των εκπαιδευτικών στα σχολεία, οι διορισμοί και οι προσλήψεις εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση θα πραγματοποιούνται αποκλειστικά από τον πίνακα επιτυχόντων.
Στον νέο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ θα υπάρχουν αλλαγές στο περιεχόμενο, αλλά και στη διαδικασία. Ο διαγωνισμός θα εξακολουθήσει να γίνεται κάθε δύο χρόνια, ωστόσο δεν θα προκηρύσσεται συγκεκριμένος αριθμός θέσεων όπως γινόταν μέχρι τώρα και επίσης δεν θα αφορά πλέον κάθε φορά όλες τις ειδικότητες, αλλά μόνο αυτές για τις οποίες έχουν καταγραφεί ελλείψεις.
Η διαδικασία διενέργειας και το περιεχόμενο των διαγωνισμών του ΑΣΕΠ θα αναμορφωθεί προκειμένου, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, να δοθεί έμφαση στην παιδαγωγική κατάρτιση και τη διδακτική ικανότητα των διαγωνιζομένων, πέρα από το ιδιαίτερο αντικείμενο των σπουδών.
Η μοριοδότηση
Οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί, εφόσον επιτύχουν τη βάση στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, μοριοδοτούνται σύμφωνα με τις ακόλουθες γενικές κατηγορίες κριτηρίων: επιτυχία σε διαγωνισμούς ΑΣΕΠ, ακαδημαϊκά προσόντα (μεταπτυχιακό, διδακτορικό), προϋπηρεσία εκπαιδευτικού, κοινωνικά κριτήρια. Η μοριοδότηση των παραπάνω κριτηρίων δεν θα είναι η ίδια με αυτήν που υπήρχε μέχρι τώρα, ενώ το νέο στην περίπτωση των κριτηρίων είναι τα κοινωνικά κριτήρια στα οποία σίγουρα θα περιλαμβάνεται ανάμεσα σε άλλα και η ιδιότητα του πολυτέκνου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο 7ος διαγωνισμός των εκπαιδευτικών (ΑΣΕΠ) που ήταν να προκηρυχθεί το επόμενο χρονικό διάστημα και να διεξαχθεί τον χειμώνα μάλλον μετατίθεται.
Ερευνα του Χρήστου Κάτσικα ΝΕΑ 21/4
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου