Για μία ακόμη χρονιά η εισαγωγική επιμόρφωση εξελίσσεται σε παρωδία. Θα αναφερθώ ενδεικτικά σε κάποια σημεία, που αποδεικνύουν πως τελικά ουδείς ενδιαφέρεται για την επιμόρφωση μας και την πραγματική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου.
Την φετινή χρονιά η πλειοψηφία των τμημάτων αποτελείται από συναδέλφους διαφόρων ειδικοτήτων. Συνάδελφοι από δύο και τρεις και σε πολλές περιπτώσεις πέντε και έξι διαφορετικές ειδικότητες (π.χ. ΠΕΚ Μυτιλήνης) συνυπάρχουν και παρακολουθούν διδασκαλίες σε γνωστικά αντικείμενα που δεν τους αφορούν. Για παράδειγμα το τμήμα με τους Φιλολόγους, τους καθηγητές Ξένων Γλωσσών, Μουσικής και Καλλιτεχνικών θα παρακολουθήσει την διδακτική μαθημάτων, όπως Αρχαία Ελληνικά, Γερμανικά, Αγγλικά, Μουσική και Καλλιτεχνικά.
Αυτό σημαίνει πως ο κάθε συνάδελφος ΥΠΟΧΡΕΟΥΤΑΙ να παρακολουθήσει την διδακτική άλλων μαθημάτων από αυτά που διδάσκει. Συγχρόνως για κάποιες ειδικότητες ΔΕΝ υπάρχει καμία επιμόρφωση στο γνωστικό τους αντικείμενο. Παρόλα αυτά οι συνάδελφοι είναι υποχρεωμένοι να μεταβούν στα ΠΕΚ και να «επιμορφωθούν» σε μαθήματα που δεν διδάσκουν. Από πότε είμαστε υποχρεωμένοι να παρακολουθούμε, και μάλιστα εκτός ωραρίου και Σαββατοκύριακα, επιμορφώσεις άσχετες με το γνωστικό μας αντικείμενο; Τί μπορεί να προσφέρει σε έναν καθηγητή Μουσικής η διδακτική της Γερμανικής Γλώσας και σε έναν Φυσικό μία μικροδιδασκαλία στην Διοίκηση Επιχειρήσεων;
Παρατηρούμε επίσης πως συνάδελφοι της Α/θμιας (ΠΕ70) έχουν κληθεί να επιμορφώσουν τους εκπαιδευτικούς, που θα εργαστούν στην Β/θμια, βαθμίδα με διαφορετικές ανάγκες, απαιτήσεις και μαθητικό κοινό από αυτό της Α/θμιας. Ξενόγλωσσοι εκπαιδευτικοί επίσης επιμορφώνονται σε τμήματα με δασκάλους, επειδή αυτή την χρονιά τοποθετήθηκαν στην Α/θμια. Με ποιό σκεπτικό γίνονται όλα αυτά;
Η κατάσταση αυτή των μικτών τμημάτων και της ανάλωσης χρόνου στην διδακτική γνωστικών αντικειμένων άσχετων με κάποιες από τις ειδικότητες του τμήματος είναι γενική. Η τακτική των μικτών τμημάτων δεν είναι καινούρια. Ίσχυε και παλιότερα και είχε ως αποτέλεσμα την κατασπατάληση του χρόνου των εκπαιδευτικών σε ανούσια μαθήματα, την ταλαιπωρία και τον εκνευρισμό τους.
Να σημειώσω επίσης την ιδιαίτερη προτίμηση ορισμένων ΠΕΚ στο να ορίζουν Δημοτικά ως επιμορφωτικά κέντρα. Είναι το Δημοτικό σχολείο χώρος για εκπαίδευση ενηλίκων; Έχει τις κατάλληλες υποδομές; Είναι κατάλληλοι οι χώροι; Με ποιό σκεπτικό ενήλικες άνθρωποι επιμορφώνονται σε θρανία και τάξεις, οι οποίες προορίζονται για μικρά παιδιά; Δεν υπάρχουν κτίρια που να συνάδουν περισσότερο με το ενήλικο κοινό των συναδέλφων;
Όσον αφορά τις Νέες Τεχνολογίες ως θεματική ενότητα θα ήθελα να ρωτήσω τα εξής. Έχει εξασφαλιστεί σε όλα τα επιμορφωτικά κέντρα εργαστήριο; Για πόσα χρόνια ακόμη οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί θα επιμορφώνονται στις Νέες Τεχνολογίες χωρίς Νέες Τεχνολογίες; Για πόσο καιρό ακόμη η θεματική αυτή ενότητα δεν θα διδάσκεται σε εργαστήριο, δηλαδή ουσιαστικά δεν θα διδάσκεται καθόλου;
Να αναφέρω επίσης πως για μία ακόμη χρονιά επιμορφωτές, που έχουν κριθεί ως ανεπαρκείς από συναδέλφους συνεχίζουν να επιμορφώνουν. Τα ερωτηματολόγια αξιολόγησης δεν τα διαβάζει κανείς;
Και ερωτώ:
1. Από πότε η επιμόρφωση μας σε μαθήματα ειδικότητας άλλων συναδέλφων είναι υποχρεωτική και προαπαιτούμενο για την προαγωγή;
2. Για πόσο καιρό ακόμη θα μας κοροϊδεύουν; Ως πότε θα είμαστε το μέσο για να απορροφώνται τα ευρωπαϊκά κονδύλια της επιμόρφωσης και όχι ο σκοπός της επιμόρφωσης; Ως πότε η εισαγωγική επιμόρφωση θα παραμένει ανοργάνωτη και κακοσχεδιασμένη;
Παρά τις εξαγγελίες για νέο πρόγραμμα, για μείζονα επιμόρφωση και για αλλαγές προς το καλύτερο διαπιστώνουμε πως για μία ακόμη χρονιά στην επιμόρφωση επικρατεί το χάος. Το Υπουργείο πρέπει πρώτα να σχεδιάσει την εισαγωγική επιμόρφωση με σοβαρότητα και σεβασμό στον εκπαιδευτικό και μετά να τον/την καλέσει να επιμορφωθεί. Μέχρι να το κάνει αυτό εμείς ακολουθούμε το κάλεσμα της ΟΛΜΕ και απέχουμε από τις διαδικασίες. Οι υπεύθυνοι για την οργάνωση της επιμόρφωσης ας αναλογιστούν τις ευθύνες τους απέναντι στα σχολεία και τους συναδέλφους κι ας προχωρήσουν σε επανασχεδιασμό άμεσα. Δεν θα ανεχτούμε άλλη κοροϊδία.
Ελένη Παπαδοπούλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου