Κύριε Υπουργέ,
Η συσταλτική δημοσιονομική πολιτική που ακολουθείται τα τελευταία 6 χρόνια, λόγω της οικονομικής κρίσης, στις προσλήψεις εκπαιδευτικών έχει οδηγήσει σε μια άνευ προηγουμένου καθήλωση του ενεργού εκπαιδευτικού προσωπικού στην ληστρική εκμετάλλευση των ελαστικών συμβάσεων εργασίας, από κάθε άποψη , οικονομική και προσωπική. Ο ελαστικά εργαζόμενος εκπαιδευτικός ζει και εργάζεται κάθε χρόνο στις εσχατιές όλης της επικράτειας με μοναδικό σκοπό να «μαζέψει» την προϋπηρεσία που του είναι απαραίτητη για τον διορισμό του!
Κανείς δεν του είπε ότι εργάζεται παράνομα και ότι επι οχτώ (8) χρόνια από τον τελευταίο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, θα εργάζεται αλλά ΔΕΝπρόκειται ποτέ να διοριστεί με τον μέχρι πριν κάτι μήνες ΝΟΜΙΜΟ τρόπο επιλογής μόνιμου διορισμού στην Εκπαίδευση! Με την επίκληση αποφάσεων του ΣτΕ όπως τις ερμηνεύετε αόριστα, ουσιαστικά όσοι εκ των αναπληρωτών συναδέλφων μας δεν είχαμε πετύχει σε κάποιον ΑΣΕΠ αυτομάτως είμαστε παράνομοι!
Παράνομοι εργαζόμενοι; Από ποιόν εργοδότη, από το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας; Παράνομοι μετανάστες στην ίδια μας τη χώρα με χρήματα που δόθηκαν νόμιμα από προγράμματα ΕΣΠΑ, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και από το Προϋπολογισμό του Ελληνικού Κράτους; Παράνομοι εργαζόμενοι που νόμιμα δίδασκαν τα παιδιά στα σχολεία τα νόμιμα αναλυτικά προγράμματα; Παράνομοι εργαζόμενοι με νόμιμες κρατήσεις από τον μεγαλύτερο νόμιμο ασφαλιστικό φορέα της χώρας, το ΙΚΑ; Παράνομοι εργαζόμενοι που οι πολιτικές ηγεσίες υπέγραφαν νόμιμα δημόσια έγγραφα πρόσληψής τους; Παράνομοι εργαζόμενοι που όργωσαν την Ελλάδα από Βορρά σε Νότο και από Ανατολή σε Δύση για να έχουν οι ίδιοι και οι οικογένειές τους ένα κομμάτι ψωμί, γιατί κύριε Υπουργέ τόσο μένει με τον μισθό πείνας, όταν πάτε στην Ανάφη αναπληρωτής!
Έχοντας, λοιπόν, τα παραπάνω πραγματικά δεδομένα υπόψη σας, μιας και αυτά ήταν γνωστά στο επιτελείο της εκπαιδευτικής πολιτικής του Συριζα πριν ακόμα γίνει κυβέρνηση, και με τις δηλώσεις σας : ««Αυτό δημιουργεί μια, δεν θα έλεγα, ανατροπή αλλά πάντως μια νέα πραγματικότητα στους πίνακες προσλήψεων των αναπληρωτών», να σας ενημερώσουμε ότι μας «πετάτε» έξω από τους πίνακες αναπληρωτών εν μια νυκτί. Οι πρακτικές αυτές δεν προσιδιάζουν σε μια αριστερή κυβέρνηση που το μόνο της μέλημα θα πρέπει να είναι το δίκαιο των εργαζομένων, πόσο μάλλον των ελαστικά εργαζόμενων αναπληρωτών, και το κοινωνικό κράτος δικαίου.
Αναφέρετε επίσης, ότι στα κριτήρια μόνιμων διορισμών, θα περιλαμβάνονται μεταπτυχιακά, ξένες γλώσσες, δεύτερα πτυχία και άλλα και έπειτα θα ακολουθεί η προϋπηρεσία. Ενημερωθήκαμε, μάλιστα, ότι πέρα από την απόφαση του ΣτΕ, θα θέσετε και θέμα ορίου ηλικίας για τους αναπληρωτές, όπως επίσης και συντελεστές στη μοριοδότηση τόσο της προϋπηρεσίας όσο και της βαθμολογίας στον ΑΣΕΠ από το 1998 έως και το 2008. Οι αδικίες που προκύπτουν από αυτά τα δεδομένα είναι δραματικά ολοφάνερες για τους εκπαιδευτικούς αναπληρωτές και εν δυνάμει μόνιμους εκπαιδευτικούς λειτουργούς που έχουν ΜΟΝΟ προϋπηρεσία και όχι επιτυχία σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ!
Τα ερωτήματα και οι απορίες που προκύπτουν από τα λεγόμενά σας είναι εύλογες και προκαλούν τεράστια αγωνία και αβεβαιότητα για όλους τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που εργάζονται τόσα χρόνια, αλλά δεν έχουν επιτυχία σε κάποιον Ασεπ ή δεν υπήρχε Ασεπ για να δώσουν.
Σε αμιγώς νομικό επίπεδο έχουμε δίκαιο και επαγόμεθα με ρητή επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματός μας τα ακόλουθα:
Η απόφαση 4303/2015 του ΣτΕ στην οποία συμμετείχαμε και κερδίσαμε αναφέρει ότι:
«… το εφαρμοζόμενο μεταβατικό σύστημα στηρίζεται σε προκαθορισμένα και αντικειμενικά ουσιαστικά κριτήρια επιλογής των προσλαμβανόμενων τα οποία συνάδουν προς τις προαναφερθείσες συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας όπως τα κριτήρια της προϋπηρεσίας και της λήψεως της βαθμολογικής βάσεως σε διαγωνισμούς ΑΣΕΠ με αθροιστικό μάλιστα υπολογισμό μορίων σε περίπτωση σωρευτικής συνδρομής των κριτηρίων τούτων… η εφαρμογή του εν λόγω μεταβατικού συστήματος δεν αφορά διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών … αντίθετα προς ότι κρίθηκε με την 527/2015 της Ολ ΣτΕ αλλά προσλήψεις ορισμένου χρόνου η σύσταση των οποίων παρίσταται απολύτως αναγκαία για λόγους δημοσίου συμφέροντος …. Επειδή με τα δεδομένα αυτά οι λόγοι ακυρώσεως με τους οποίους προβάλλεται ότι η προσβαλλόμενη πράξη προσκρούει στις αρχές της ισότητας ….. καθ ό μέρος επιτρέπει να ενταχθούν στους πίνακες αναπληρωτών εκπαιδευτικοί μόνο με βάση το κριτήριο της προϋπηρεσίας ή τουλάχιστον δεν προβλέπει την έναντι των ανωτέρω πρόταξη υποψηφίων με προηγούμενη επιτυχία σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ είναι απορριπτέοι ως αβάσιμοι. Επίσης αβάσιμοι είναι οι λόγοι που προεβλήθησαν για παράβαση δεδικασμένου προς την 527/2015 διότι πρόκειται για άλλο διοικητικής φύσης ζήτημα… Δια ταύτα απορρίπτει την αίτηση ακύρωσης.»
Το ΣτΕ απεφάνθη δηλαδή ότι η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ 527/2015 που αναφέρεται στους μονίμους (και κρίνει εν ολίγοις ότι πρέπει οι μόνιμοι διορισμοί και στο Υπουργείο Παιδείας να διέρχονται από διαδικασία ΑΣΕΠ) δεν πρέπει να επεκταθεί και στους αναπληρωτές.
Συνεπώς δεν τίθεται ζήτημα συμμόρφωσης προς αυτήν την απόφαση του ΣτΕ.
Επίσης είναι νομικά τουλάχιστον σίγουρο είναι ότι δεν κρίθηκε από το ΣτΕ γενικά ο θεσμός της προϋπηρεσίας (εκτός ΑΣΕΠ) ως κριτηρίου εισόδου στη δημόσια εκπαίδευση ως δήθεν αντισυνταγματικός - άκυρος βάσει της 527/2015.
Κρίσιμο είναι ότι η προϋπηρεσία αποτελεί ικανό αντικειμενικό - αξιοκρατικό κριτήριο που μπορεί και πρέπει να προσμετρηθεί και να καταλήγει σε διορισμό σε συμμόρφωση προς την - τουλάχιστον εξίσου - δεσμευτική απόφαση του ΔΕΕ την οποία γνωρίζετε χάριν σε κατατεθέντα υπομνήματά μας και σε αρμονία και με τις επιταγές του ελληνικού Συντάγματος.
Ειδικότερα:
Σύμφωνα με το άρθρο 103 Συντάγματος:
«1. Οι δημόσιοι υπάλληλοι είναι εκτελεστές της θέλησης του Κράτους και υπηρετούν το Λαό οφείλουν πίστη στο Σύνταγμα και αφοσίωση στην Πατρίδα. Τα προσόντα και ο τρόπος του διορισμού τους ορίζονται από το νόμο.
2. Κανένας δεν μπορεί να διοριστεί υπάλληλος σε οργανική θέση που δεν είναι νομοθετημένη. Εξαιρέσεις μπορεί να προβλέπονται από ειδικό νόμο, για να καλυφθούν απρόβλεπτες και επείγουσες ανάγκες με προσωπικό που προσλαμβάνεται για ορισμένη χρονική περίοδο με σχέση ιδιωτικού δικαίου.… .
7. Η πρόσληψη υπαλλήλων στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός καθορίζεται κάθε φορά, πλην των περιπτώσεων της παραγράφου 5, γίνεται είτε με διαγωνισμό είτε με επιλογή σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια και υπάγεται στον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής, όπως νόμος ορίζει. Νόμος μπορεί να προβλέπει ειδικές διαδικασίες επιλογής που περιβάλλονται με αυξημένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας ή ειδικές διαδικασίες επιλογής προσωπικού για θέσεις το αντικείμενο των οποίων περιβάλλεται από ειδικές συνταγματικές εγγυήσεις ή προσιδιάζει σε σχέση εντολής.
8. Νόμος ορίζει τους όρους, και τη χρονική διάρκεια των σχέσεων εργασίας ιδιωτικού δικαίου στο Δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός καθορίζεται κάθε φορά, για την κάλυψη είτε οργανικών θέσεων και πέραν των προβλεπομένων στο πρώτο εδάφιο της παραγράφου 3 είτε πρόσκαιρων είτε απρόβλεπτων και επειγουσών αναγκών κατά το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 2. Νόμος ορίζει επίσης τα καθήκοντα που μπορεί να ασκεί το προσωπικό του προηγούμενου εδαφίου. Απαγορεύεται η από το νόμο μονιμοποίηση προσωπικού που υπάγεται στο πρώτο εδάφιο ή η μετατροπή των συμβάσεων του σε αορίστου χρόνου. Οι απαγορεύσεις της παραγράφου αυτής ισχύουν και ως προς τους απασχολουμένους με σύμβαση έργου».
Είναι σαφές ήδη από τη γραμματική διατύπωση ότι με την αναθεώρηση του Συντάγματος του έτους 2001 προστέθηκε στο άρθρο 103 αυτού η παράγραφος 8, με τα εδάφια α` και γ` της οποίας ορίζεται ότι νόμος ορίζει τους όρους και τη χρονική διάρκεια των σχέσεων εργασίας ιδιωτικού δικαίου στο Δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός καθορίζεται κάθε φορά, για την κάλυψη είτε οργανικών θέσεων και πέραν των προβλεπομένων στην παρ. 3 εδ. α` αυτού, είτε πρόσκαιρων, είτε απροβλέπτων και επειγουσών αναγκών κατά την παρ. 2 εδ. β` αυτού. Απαγορεύεται η από το νόμο μονιμοποίηση προσωπικού, που υπάγεται στο πρώτο εδάφιο ή η μετατροπή των συμβάσεών του σε αορίστου χρόνου.
Δεν κρίθηκε από το ΣτΕ γενικά ο θεσμός της προϋπηρεσίας (εκτός ΑΣΕΠ) ως κριτηρίου εισόδου στη δημόσια εκπαίδευση ως δήθεν αντισυνταγματικός (άκυρος), ως ουσιαστικά εμφανίζεται από καλοθελητές, σε κάθε δε περίπτωση τούτο δεν ισχύει για την κατάρτιση πινάκων αναπληρωτών.
Εξάλλου έχει κριθεί από το ΣτΕ (Σ.τ.Ε. 3593 - 3595/2008) ότι η προϋπηρεσία και η εμπειρία συνιστούν αξιοκρατικά κριτήρια για την πρόσληψη αναπληρωτών ή ωρομισθίων και για τους μόνιμους διορισμούς.
Πράγματι όλοι εμείς έχουμε υπηρετήσει επί σειράς ετών στη δημόσια εκπαίδευση καλύπτοντας κενά παντού στην Ελλάδα, η δε υπηρεσία μας ανταποκρινόταν πάντα στην πρόσκληση του Κράτους, ώστε έχουμε προφανώς άξια προστασίας δικαιολογημένη εμπιστοσύνη προς όσα ο νόμος προβλέπει και οι συναφείς κανονιστικές πράξεις (ως η προσβαλλόμενη) και εγκύκλιοι του Υπουργείου εξειδικεύουν και εκτελούν.
Η αρχή της αξιοκρατίας υπαγορεύει όπως η πρόσβαση σε δημόσια αξιώματα και θέσεις γίνεται με κριτήρια που συνάπτονται με την προσωπική αξία και ικανότητα των ενδιαφερομένων για την κατάληψή τους (Σ.Ε. 624, 2840, 4062/1990, 2781/1991, 3675/1996, 5094/1996 κ.ά.). Η αρχή της αξιοκρατίας εξειδικεύεται κατά την κρατούσα γνώμη σε τρεις διακριτές και αλληλοσυμπληρούμενες αρχές: i) την αρχή τηςκαταλληλόλητας (Eignung i.e.S.), ii) την αρχή της ικανότητας (Befaehigung) και iii) την αρχή της επίδοσης στην πράξη (fachliche Leistung). Γίνεται δε παγίως δεκτό ότι η θωράκιση και αποτελεσματική πραγμάτωση της αρχής της αξιοκρατίας διασφαλίζεται μόνο με την κατοχύρωση ενός αντικειμενικού και αμερόληπτου συστήματος επιλογής, ώστε να αποφεύγεται η δυνατότητα κατάχρησης εξουσίας.
Επειδή σε αμιγώς νομικό επίπεδο για τη διαδικασία των αναπληρωτών δεν υπάρχει κάποιο υποχρεωτικό θέσφατο από πλευράς ΣτΕ.
Επειδή για τη διαδικασία των μονίμων διορισμών απαιτείται η προστασία όλων ημών οι οποίοι δείξαμε εμπιστοσύνη στο Κράτος και τις υπάρχουσες νόμιμες διαδικασίες προσαρμόσαμε τη ζωή ημών και των οικογενειών μας στα όσα ίσχυαν ώστε θα παραβιάζει κάθε έννοια κράτους δικαίου η μη προσμέτρηση της προϋπηρεσίας μας είτε έχουμε δώσει είτε όχι ΑΣΕΠ στο παρελθόν. Τούτο ισχύει πολλώ μάλλον για όσους εξ ημών δεν είχαν αντικειμενικά τη δυνατότητα να δώσουν ΑΣΕΠ απλώς γιατί ποτέ δεν προκηρύχθηκε για την ειδικότητά τους.
Επειδή ρητώς επιφυλασσόμεθα παντός νομίμου δικαιώματός μας ενώπιων των ελληνικών και ευρωπαϊκών Δικαστηρίων.
Επειδή το αληθές δημόσιο συμφέρον επιβάλλει την άμεση πρόσληψή μας, καθώς η κάλυψη των υφιστάμενων κενών από έμπειρο προσωπικό θα ενισχύσει άμεσα την Υπηρεσία ως έχει η ίδια δηλώσει εγγράφως πολλάκις και μάλιστα μια δημόσια υπηρεσία που βρίσκεται στον στενό πυρήνα των κρατικών λειτουργιών.
Επειδή το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (ακριβέστερα Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφεξής ΔΕΕ) με την απόφασή του Γ΄ Τμήματος του της 26ης Νοεμβρίου 2014 στις συνεκδικαζόμενες υποθέσεις C‑22/13, C‑61/13 έως C‑63/13 και C‑418/13, με αντικείμενο αιτήσεις προδικαστικής αποφάσεως, δυνάμει του άρθρου 267 ΣΛΕΕ, υποβληθείσες, αφενός, από το Tribunale di Napoli (Ιταλία), αφετέρου, από το Corte costituzionale (Ιταλία), με απόφαση της 3ης Ιουλίου 2013, που περιήλθε στο Δικαστήριο στις 23 Ιουλίου 2013 (C‑418/13), εξέδωσε απόφαση σύμφωνα με την οποία:
«Η ρήτρα 5, σημείο 1, της συμφωνίας-πλαισίου για την εργασία ορισμένου χρόνου, η οποία συνήφθη στις 18 Μαρτίου 1999 και περιλαμβάνεται στο παράρτημα της οδηγίας 1999/70/ΕΚ του Συμβουλίου, της 28ης Ιουνίου 1999, σχετικά με τη συμφωνία πλαίσιο για την εργασία ορισμένου χρόνου που συνήφθη από τη CES, την UNICE και το CEEP, έχει την έννοια ότι απαγορεύει εθνική κανονιστική ρύθμιση, όπως η επίμαχη στις κύριες δίκες, βάσει της οποίας είναι δυνατή η ανανέωση συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου για την κάλυψη κενών και ελεύθερων θέσεων διδασκόντων και διοικητικού, τεχνικού και επικουρικού προσωπικού στα υπό κρατική διαχείριση σχολεία, έως την ολοκλήρωση διαγωνισμών για την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού, χωρίς να ορίζονται συγκεκριμένες προθεσμίες για την ολοκλήρωση των διαγωνισμών αυτών και αποκλειομένης εντελώς, για τους διδάσκοντες αυτούς και το εν λόγω προσωπικό, της δυνατότητας προβολής αξιώσεως για την αποκατάσταση της ζημίας που ενδεχομένως έχουν υποστεί λόγω της προαναφερθείσας ανανεώσεως. Συγκεκριμένα και υπό την επιφύλαξη των διαπιστώσεων των αιτούντων δικαστηρίων, η εν λόγω ρύθμιση, αφενός, δεν καθιστά δυνατή τη συναγωγή αντικειμενικών και διαφανών κριτηρίων προκειμένου να ελεγχθεί αν η ανανέωση των συμβάσεων αυτών ανταποκρίνεται πράγματι σε γνήσια ανάγκη, είναι πρόσφορη προς επίτευξη του επιδιωκομένου σκοπού και αναγκαία προς τούτο, και, αφετέρου, δεν περιλαμβάνει κανένα μέτρο για την αποτροπή καταχρηστικής συνάψεως διαδοχικών συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου και την επιβολή κυρώσεων στις περιπτώσεις αυτές».
Το ΔΕΕ έκρινε συνεπώς ότι πρακτικές εκμετάλλευσης «στρατιών» αναπληρωτών από οιοδήποτε Κράτος Μέλος της ΕΕ καταστρατηγούν τα δικαιώματα των εργαζομένων εκπαιδευτικών σε μόνιμη και σταθερή εργασία και δεν αποτρέπουν αποτελεσματικά την καταχρηστική σύναψη διαδοχικών συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου.
Επειδή αυτή η απόφαση σας δεσμεύει εξίσου προς αποφάσεις του ΣτΕ
Ζητούμε
Σε αρμονία με τις επιταγές του ελληνικού Συντάγματος και του Κοινοτικού δικαίου ως αμφότερα έχουν δεσμευτικά ερμηνευθεί από το ΣτΕ και το ΔΕΕ, επιβάλλεται σε πρώτη φάση η αναγνώριση της ήδη διανυθείσας αλλά και εν γένει της δημόσιας (εκπαιδευτικής) προϋπηρεσίας όλων ημών των αιτούντων στη γενική ή ειδική αγωγή όλων των παρελθόντων ετών ως αναπληρωτών ή ωρομισθίων, ανεξάρτητα της όποιας επιτυχίας ή μη σε παρελθόντα γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, ως πρωτεύοντος, κυρίου, αυτοτελούς, ικανού, αναγκαίου, αντικειμενικού και αξιοκρατικού κριτηρίου διορισμού στη γενική ή ειδική αγωγή και σε δεύτερη φάση επιβάλλεται ο διορισμός ημών βάσει ακριβώς της προϋπηρεσίας αυτής, βάσει συναφών νόμιμων ενεργειών στις οποίες οφείλετε να προχωρήσετε αμελλητί, ιδίως διά της κύρωσης των πινάκων ή με νομοθετική ρύθμιση διασφαλίζουσα τα δικαιώματά μας που έχουν γεννηθεί από ετών.
Η συσταλτική δημοσιονομική πολιτική που ακολουθείται τα τελευταία 6 χρόνια, λόγω της οικονομικής κρίσης, στις προσλήψεις εκπαιδευτικών έχει οδηγήσει σε μια άνευ προηγουμένου καθήλωση του ενεργού εκπαιδευτικού προσωπικού στην ληστρική εκμετάλλευση των ελαστικών συμβάσεων εργασίας, από κάθε άποψη , οικονομική και προσωπική. Ο ελαστικά εργαζόμενος εκπαιδευτικός ζει και εργάζεται κάθε χρόνο στις εσχατιές όλης της επικράτειας με μοναδικό σκοπό να «μαζέψει» την προϋπηρεσία που του είναι απαραίτητη για τον διορισμό του!
Κανείς δεν του είπε ότι εργάζεται παράνομα και ότι επι οχτώ (8) χρόνια από τον τελευταίο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, θα εργάζεται αλλά ΔΕΝπρόκειται ποτέ να διοριστεί με τον μέχρι πριν κάτι μήνες ΝΟΜΙΜΟ τρόπο επιλογής μόνιμου διορισμού στην Εκπαίδευση! Με την επίκληση αποφάσεων του ΣτΕ όπως τις ερμηνεύετε αόριστα, ουσιαστικά όσοι εκ των αναπληρωτών συναδέλφων μας δεν είχαμε πετύχει σε κάποιον ΑΣΕΠ αυτομάτως είμαστε παράνομοι!
Παράνομοι εργαζόμενοι; Από ποιόν εργοδότη, από το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας; Παράνομοι μετανάστες στην ίδια μας τη χώρα με χρήματα που δόθηκαν νόμιμα από προγράμματα ΕΣΠΑ, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και από το Προϋπολογισμό του Ελληνικού Κράτους; Παράνομοι εργαζόμενοι που νόμιμα δίδασκαν τα παιδιά στα σχολεία τα νόμιμα αναλυτικά προγράμματα; Παράνομοι εργαζόμενοι με νόμιμες κρατήσεις από τον μεγαλύτερο νόμιμο ασφαλιστικό φορέα της χώρας, το ΙΚΑ; Παράνομοι εργαζόμενοι που οι πολιτικές ηγεσίες υπέγραφαν νόμιμα δημόσια έγγραφα πρόσληψής τους; Παράνομοι εργαζόμενοι που όργωσαν την Ελλάδα από Βορρά σε Νότο και από Ανατολή σε Δύση για να έχουν οι ίδιοι και οι οικογένειές τους ένα κομμάτι ψωμί, γιατί κύριε Υπουργέ τόσο μένει με τον μισθό πείνας, όταν πάτε στην Ανάφη αναπληρωτής!
Έχοντας, λοιπόν, τα παραπάνω πραγματικά δεδομένα υπόψη σας, μιας και αυτά ήταν γνωστά στο επιτελείο της εκπαιδευτικής πολιτικής του Συριζα πριν ακόμα γίνει κυβέρνηση, και με τις δηλώσεις σας : ««Αυτό δημιουργεί μια, δεν θα έλεγα, ανατροπή αλλά πάντως μια νέα πραγματικότητα στους πίνακες προσλήψεων των αναπληρωτών», να σας ενημερώσουμε ότι μας «πετάτε» έξω από τους πίνακες αναπληρωτών εν μια νυκτί. Οι πρακτικές αυτές δεν προσιδιάζουν σε μια αριστερή κυβέρνηση που το μόνο της μέλημα θα πρέπει να είναι το δίκαιο των εργαζομένων, πόσο μάλλον των ελαστικά εργαζόμενων αναπληρωτών, και το κοινωνικό κράτος δικαίου.
Αναφέρετε επίσης, ότι στα κριτήρια μόνιμων διορισμών, θα περιλαμβάνονται μεταπτυχιακά, ξένες γλώσσες, δεύτερα πτυχία και άλλα και έπειτα θα ακολουθεί η προϋπηρεσία. Ενημερωθήκαμε, μάλιστα, ότι πέρα από την απόφαση του ΣτΕ, θα θέσετε και θέμα ορίου ηλικίας για τους αναπληρωτές, όπως επίσης και συντελεστές στη μοριοδότηση τόσο της προϋπηρεσίας όσο και της βαθμολογίας στον ΑΣΕΠ από το 1998 έως και το 2008. Οι αδικίες που προκύπτουν από αυτά τα δεδομένα είναι δραματικά ολοφάνερες για τους εκπαιδευτικούς αναπληρωτές και εν δυνάμει μόνιμους εκπαιδευτικούς λειτουργούς που έχουν ΜΟΝΟ προϋπηρεσία και όχι επιτυχία σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ!
Τα ερωτήματα και οι απορίες που προκύπτουν από τα λεγόμενά σας είναι εύλογες και προκαλούν τεράστια αγωνία και αβεβαιότητα για όλους τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που εργάζονται τόσα χρόνια, αλλά δεν έχουν επιτυχία σε κάποιον Ασεπ ή δεν υπήρχε Ασεπ για να δώσουν.
- Τίνι τρόπω θα προστατεύσετε την προϋπηρεσία των χιλιάδων εκπαιδευτικών αναπληρωτών που δεν έχουν ΑΣΕΠ ;
- Οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν όριο ηλικίας μιας και η εκπαίδευση είναι δια βίου, εσείς υπο το πρίσμα ποιας πολιτικής θα το χρησιμοποιήσετε;
- Τι προτίθεστε να κάνετε με τις ειδικότητες που δεν έχουν ΑΣΕΠ και για την ειδική αγωγή;
- Τι προτίθεστε να κάνετε με τα άτομα ειδικής κατηγορίας όπως οι συνάδελφοι που πάσχουν από Σκλήρυνση κατά Πλάκας και οι συνάδελφοι που πάσχουν από ομόζυγη μεσογειακή αναιμία ή δρεπανο-μικροδρεπανοκυτταρική αναιμία και προστατεύονται από τον Ν.3194/2003 (ΦΕΚ 267/Α΄/20-11-2003) [άρθρο 1, παρ. 8] και το άρθρο 17 του ν.3402/2005 (ΦΕΚ 258/17.10.2005 τ.Α΄), αντίστοιχα;
- Μόνιμους Διορισμούς με σύστημα που να περιλαμβάνει ατόφια την προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών που δεν έχουν ΑΣΕΠ και η οποία έχει προσφερθεί στα δημόσια σχολεία της χώρας, ειδικής και γενικής αγωγής.
- Να μην γίνει καμία απολύτως αλλαγή στο σύστημα προσμέτρησης της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών: 1 μόριο για κάθε μήνα προϋπηρεσίας.
- Κριτήριο διορισμού ο βασικός τίτλος σπουδών και για την ειδική αγωγή το ισχύον πλαίσιο
- Να μην τεθούν συντελεστές στα όρια ηλικίας.
- Προστασία των συναδέλφων που χρήζουν άμεσης και σοβαρής κοινωνικής πολιτικής (οι συνάδελφοι που πάσχουν από Σκλήρυνση κατά Πλάκας και από ομόζυγη μεσογειακή αναιμία ή δρεπανο-μικροδρεπανοκυτταρική αναιμία)
- Να μη γίνουν άλλες συγχωνεύσεις ειδικοτήτων και σχολικών μονάδων.
Σε αμιγώς νομικό επίπεδο έχουμε δίκαιο και επαγόμεθα με ρητή επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματός μας τα ακόλουθα:
Η απόφαση 4303/2015 του ΣτΕ στην οποία συμμετείχαμε και κερδίσαμε αναφέρει ότι:
«… το εφαρμοζόμενο μεταβατικό σύστημα στηρίζεται σε προκαθορισμένα και αντικειμενικά ουσιαστικά κριτήρια επιλογής των προσλαμβανόμενων τα οποία συνάδουν προς τις προαναφερθείσες συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας όπως τα κριτήρια της προϋπηρεσίας και της λήψεως της βαθμολογικής βάσεως σε διαγωνισμούς ΑΣΕΠ με αθροιστικό μάλιστα υπολογισμό μορίων σε περίπτωση σωρευτικής συνδρομής των κριτηρίων τούτων… η εφαρμογή του εν λόγω μεταβατικού συστήματος δεν αφορά διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών … αντίθετα προς ότι κρίθηκε με την 527/2015 της Ολ ΣτΕ αλλά προσλήψεις ορισμένου χρόνου η σύσταση των οποίων παρίσταται απολύτως αναγκαία για λόγους δημοσίου συμφέροντος …. Επειδή με τα δεδομένα αυτά οι λόγοι ακυρώσεως με τους οποίους προβάλλεται ότι η προσβαλλόμενη πράξη προσκρούει στις αρχές της ισότητας ….. καθ ό μέρος επιτρέπει να ενταχθούν στους πίνακες αναπληρωτών εκπαιδευτικοί μόνο με βάση το κριτήριο της προϋπηρεσίας ή τουλάχιστον δεν προβλέπει την έναντι των ανωτέρω πρόταξη υποψηφίων με προηγούμενη επιτυχία σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ είναι απορριπτέοι ως αβάσιμοι. Επίσης αβάσιμοι είναι οι λόγοι που προεβλήθησαν για παράβαση δεδικασμένου προς την 527/2015 διότι πρόκειται για άλλο διοικητικής φύσης ζήτημα… Δια ταύτα απορρίπτει την αίτηση ακύρωσης.»
Το ΣτΕ απεφάνθη δηλαδή ότι η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ 527/2015 που αναφέρεται στους μονίμους (και κρίνει εν ολίγοις ότι πρέπει οι μόνιμοι διορισμοί και στο Υπουργείο Παιδείας να διέρχονται από διαδικασία ΑΣΕΠ) δεν πρέπει να επεκταθεί και στους αναπληρωτές.
Συνεπώς δεν τίθεται ζήτημα συμμόρφωσης προς αυτήν την απόφαση του ΣτΕ.
Επίσης είναι νομικά τουλάχιστον σίγουρο είναι ότι δεν κρίθηκε από το ΣτΕ γενικά ο θεσμός της προϋπηρεσίας (εκτός ΑΣΕΠ) ως κριτηρίου εισόδου στη δημόσια εκπαίδευση ως δήθεν αντισυνταγματικός - άκυρος βάσει της 527/2015.
Κρίσιμο είναι ότι η προϋπηρεσία αποτελεί ικανό αντικειμενικό - αξιοκρατικό κριτήριο που μπορεί και πρέπει να προσμετρηθεί και να καταλήγει σε διορισμό σε συμμόρφωση προς την - τουλάχιστον εξίσου - δεσμευτική απόφαση του ΔΕΕ την οποία γνωρίζετε χάριν σε κατατεθέντα υπομνήματά μας και σε αρμονία και με τις επιταγές του ελληνικού Συντάγματος.
Ειδικότερα:
Σύμφωνα με το άρθρο 103 Συντάγματος:
«1. Οι δημόσιοι υπάλληλοι είναι εκτελεστές της θέλησης του Κράτους και υπηρετούν το Λαό οφείλουν πίστη στο Σύνταγμα και αφοσίωση στην Πατρίδα. Τα προσόντα και ο τρόπος του διορισμού τους ορίζονται από το νόμο.
2. Κανένας δεν μπορεί να διοριστεί υπάλληλος σε οργανική θέση που δεν είναι νομοθετημένη. Εξαιρέσεις μπορεί να προβλέπονται από ειδικό νόμο, για να καλυφθούν απρόβλεπτες και επείγουσες ανάγκες με προσωπικό που προσλαμβάνεται για ορισμένη χρονική περίοδο με σχέση ιδιωτικού δικαίου.… .
7. Η πρόσληψη υπαλλήλων στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός καθορίζεται κάθε φορά, πλην των περιπτώσεων της παραγράφου 5, γίνεται είτε με διαγωνισμό είτε με επιλογή σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια και υπάγεται στον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής, όπως νόμος ορίζει. Νόμος μπορεί να προβλέπει ειδικές διαδικασίες επιλογής που περιβάλλονται με αυξημένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας ή ειδικές διαδικασίες επιλογής προσωπικού για θέσεις το αντικείμενο των οποίων περιβάλλεται από ειδικές συνταγματικές εγγυήσεις ή προσιδιάζει σε σχέση εντολής.
8. Νόμος ορίζει τους όρους, και τη χρονική διάρκεια των σχέσεων εργασίας ιδιωτικού δικαίου στο Δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός καθορίζεται κάθε φορά, για την κάλυψη είτε οργανικών θέσεων και πέραν των προβλεπομένων στο πρώτο εδάφιο της παραγράφου 3 είτε πρόσκαιρων είτε απρόβλεπτων και επειγουσών αναγκών κατά το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 2. Νόμος ορίζει επίσης τα καθήκοντα που μπορεί να ασκεί το προσωπικό του προηγούμενου εδαφίου. Απαγορεύεται η από το νόμο μονιμοποίηση προσωπικού που υπάγεται στο πρώτο εδάφιο ή η μετατροπή των συμβάσεων του σε αορίστου χρόνου. Οι απαγορεύσεις της παραγράφου αυτής ισχύουν και ως προς τους απασχολουμένους με σύμβαση έργου».
Είναι σαφές ήδη από τη γραμματική διατύπωση ότι με την αναθεώρηση του Συντάγματος του έτους 2001 προστέθηκε στο άρθρο 103 αυτού η παράγραφος 8, με τα εδάφια α` και γ` της οποίας ορίζεται ότι νόμος ορίζει τους όρους και τη χρονική διάρκεια των σχέσεων εργασίας ιδιωτικού δικαίου στο Δημόσιο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, όπως αυτός καθορίζεται κάθε φορά, για την κάλυψη είτε οργανικών θέσεων και πέραν των προβλεπομένων στην παρ. 3 εδ. α` αυτού, είτε πρόσκαιρων, είτε απροβλέπτων και επειγουσών αναγκών κατά την παρ. 2 εδ. β` αυτού. Απαγορεύεται η από το νόμο μονιμοποίηση προσωπικού, που υπάγεται στο πρώτο εδάφιο ή η μετατροπή των συμβάσεών του σε αορίστου χρόνου.
Δεν κρίθηκε από το ΣτΕ γενικά ο θεσμός της προϋπηρεσίας (εκτός ΑΣΕΠ) ως κριτηρίου εισόδου στη δημόσια εκπαίδευση ως δήθεν αντισυνταγματικός (άκυρος), ως ουσιαστικά εμφανίζεται από καλοθελητές, σε κάθε δε περίπτωση τούτο δεν ισχύει για την κατάρτιση πινάκων αναπληρωτών.
Εξάλλου έχει κριθεί από το ΣτΕ (Σ.τ.Ε. 3593 - 3595/2008) ότι η προϋπηρεσία και η εμπειρία συνιστούν αξιοκρατικά κριτήρια για την πρόσληψη αναπληρωτών ή ωρομισθίων και για τους μόνιμους διορισμούς.
Πράγματι όλοι εμείς έχουμε υπηρετήσει επί σειράς ετών στη δημόσια εκπαίδευση καλύπτοντας κενά παντού στην Ελλάδα, η δε υπηρεσία μας ανταποκρινόταν πάντα στην πρόσκληση του Κράτους, ώστε έχουμε προφανώς άξια προστασίας δικαιολογημένη εμπιστοσύνη προς όσα ο νόμος προβλέπει και οι συναφείς κανονιστικές πράξεις (ως η προσβαλλόμενη) και εγκύκλιοι του Υπουργείου εξειδικεύουν και εκτελούν.
Η αρχή της αξιοκρατίας υπαγορεύει όπως η πρόσβαση σε δημόσια αξιώματα και θέσεις γίνεται με κριτήρια που συνάπτονται με την προσωπική αξία και ικανότητα των ενδιαφερομένων για την κατάληψή τους (Σ.Ε. 624, 2840, 4062/1990, 2781/1991, 3675/1996, 5094/1996 κ.ά.). Η αρχή της αξιοκρατίας εξειδικεύεται κατά την κρατούσα γνώμη σε τρεις διακριτές και αλληλοσυμπληρούμενες αρχές: i) την αρχή τηςκαταλληλόλητας (Eignung i.e.S.), ii) την αρχή της ικανότητας (Befaehigung) και iii) την αρχή της επίδοσης στην πράξη (fachliche Leistung). Γίνεται δε παγίως δεκτό ότι η θωράκιση και αποτελεσματική πραγμάτωση της αρχής της αξιοκρατίας διασφαλίζεται μόνο με την κατοχύρωση ενός αντικειμενικού και αμερόληπτου συστήματος επιλογής, ώστε να αποφεύγεται η δυνατότητα κατάχρησης εξουσίας.
Επειδή σε αμιγώς νομικό επίπεδο για τη διαδικασία των αναπληρωτών δεν υπάρχει κάποιο υποχρεωτικό θέσφατο από πλευράς ΣτΕ.
Επειδή για τη διαδικασία των μονίμων διορισμών απαιτείται η προστασία όλων ημών οι οποίοι δείξαμε εμπιστοσύνη στο Κράτος και τις υπάρχουσες νόμιμες διαδικασίες προσαρμόσαμε τη ζωή ημών και των οικογενειών μας στα όσα ίσχυαν ώστε θα παραβιάζει κάθε έννοια κράτους δικαίου η μη προσμέτρηση της προϋπηρεσίας μας είτε έχουμε δώσει είτε όχι ΑΣΕΠ στο παρελθόν. Τούτο ισχύει πολλώ μάλλον για όσους εξ ημών δεν είχαν αντικειμενικά τη δυνατότητα να δώσουν ΑΣΕΠ απλώς γιατί ποτέ δεν προκηρύχθηκε για την ειδικότητά τους.
Επειδή ρητώς επιφυλασσόμεθα παντός νομίμου δικαιώματός μας ενώπιων των ελληνικών και ευρωπαϊκών Δικαστηρίων.
Επειδή το αληθές δημόσιο συμφέρον επιβάλλει την άμεση πρόσληψή μας, καθώς η κάλυψη των υφιστάμενων κενών από έμπειρο προσωπικό θα ενισχύσει άμεσα την Υπηρεσία ως έχει η ίδια δηλώσει εγγράφως πολλάκις και μάλιστα μια δημόσια υπηρεσία που βρίσκεται στον στενό πυρήνα των κρατικών λειτουργιών.
Επειδή το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο (ακριβέστερα Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφεξής ΔΕΕ) με την απόφασή του Γ΄ Τμήματος του της 26ης Νοεμβρίου 2014 στις συνεκδικαζόμενες υποθέσεις C‑22/13, C‑61/13 έως C‑63/13 και C‑418/13, με αντικείμενο αιτήσεις προδικαστικής αποφάσεως, δυνάμει του άρθρου 267 ΣΛΕΕ, υποβληθείσες, αφενός, από το Tribunale di Napoli (Ιταλία), αφετέρου, από το Corte costituzionale (Ιταλία), με απόφαση της 3ης Ιουλίου 2013, που περιήλθε στο Δικαστήριο στις 23 Ιουλίου 2013 (C‑418/13), εξέδωσε απόφαση σύμφωνα με την οποία:
«Η ρήτρα 5, σημείο 1, της συμφωνίας-πλαισίου για την εργασία ορισμένου χρόνου, η οποία συνήφθη στις 18 Μαρτίου 1999 και περιλαμβάνεται στο παράρτημα της οδηγίας 1999/70/ΕΚ του Συμβουλίου, της 28ης Ιουνίου 1999, σχετικά με τη συμφωνία πλαίσιο για την εργασία ορισμένου χρόνου που συνήφθη από τη CES, την UNICE και το CEEP, έχει την έννοια ότι απαγορεύει εθνική κανονιστική ρύθμιση, όπως η επίμαχη στις κύριες δίκες, βάσει της οποίας είναι δυνατή η ανανέωση συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου για την κάλυψη κενών και ελεύθερων θέσεων διδασκόντων και διοικητικού, τεχνικού και επικουρικού προσωπικού στα υπό κρατική διαχείριση σχολεία, έως την ολοκλήρωση διαγωνισμών για την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού, χωρίς να ορίζονται συγκεκριμένες προθεσμίες για την ολοκλήρωση των διαγωνισμών αυτών και αποκλειομένης εντελώς, για τους διδάσκοντες αυτούς και το εν λόγω προσωπικό, της δυνατότητας προβολής αξιώσεως για την αποκατάσταση της ζημίας που ενδεχομένως έχουν υποστεί λόγω της προαναφερθείσας ανανεώσεως. Συγκεκριμένα και υπό την επιφύλαξη των διαπιστώσεων των αιτούντων δικαστηρίων, η εν λόγω ρύθμιση, αφενός, δεν καθιστά δυνατή τη συναγωγή αντικειμενικών και διαφανών κριτηρίων προκειμένου να ελεγχθεί αν η ανανέωση των συμβάσεων αυτών ανταποκρίνεται πράγματι σε γνήσια ανάγκη, είναι πρόσφορη προς επίτευξη του επιδιωκομένου σκοπού και αναγκαία προς τούτο, και, αφετέρου, δεν περιλαμβάνει κανένα μέτρο για την αποτροπή καταχρηστικής συνάψεως διαδοχικών συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου και την επιβολή κυρώσεων στις περιπτώσεις αυτές».
Το ΔΕΕ έκρινε συνεπώς ότι πρακτικές εκμετάλλευσης «στρατιών» αναπληρωτών από οιοδήποτε Κράτος Μέλος της ΕΕ καταστρατηγούν τα δικαιώματα των εργαζομένων εκπαιδευτικών σε μόνιμη και σταθερή εργασία και δεν αποτρέπουν αποτελεσματικά την καταχρηστική σύναψη διαδοχικών συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου.
Επειδή αυτή η απόφαση σας δεσμεύει εξίσου προς αποφάσεις του ΣτΕ
Ζητούμε
Σε αρμονία με τις επιταγές του ελληνικού Συντάγματος και του Κοινοτικού δικαίου ως αμφότερα έχουν δεσμευτικά ερμηνευθεί από το ΣτΕ και το ΔΕΕ, επιβάλλεται σε πρώτη φάση η αναγνώριση της ήδη διανυθείσας αλλά και εν γένει της δημόσιας (εκπαιδευτικής) προϋπηρεσίας όλων ημών των αιτούντων στη γενική ή ειδική αγωγή όλων των παρελθόντων ετών ως αναπληρωτών ή ωρομισθίων, ανεξάρτητα της όποιας επιτυχίας ή μη σε παρελθόντα γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, ως πρωτεύοντος, κυρίου, αυτοτελούς, ικανού, αναγκαίου, αντικειμενικού και αξιοκρατικού κριτηρίου διορισμού στη γενική ή ειδική αγωγή και σε δεύτερη φάση επιβάλλεται ο διορισμός ημών βάσει ακριβώς της προϋπηρεσίας αυτής, βάσει συναφών νόμιμων ενεργειών στις οποίες οφείλετε να προχωρήσετε αμελλητί, ιδίως διά της κύρωσης των πινάκων ή με νομοθετική ρύθμιση διασφαλίζουσα τα δικαιώματά μας που έχουν γεννηθεί από ετών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου