Οι προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών θα γίνουν με το περσινό σύστημα,
δήλωσε σήμερα στην Βουλή ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Νίκος
Φίλης.
Ο υπουργός στην ομιλία του τόνισε ότι επειδή υφίσταται το πρόβλημα των δημοσιονομικών αδιεξόδων θα προχωρήσει στις αναγκαίες προσλήψεις αναπληρωτών, με βάση την περσινή διαδικασία, προκειμένου να λειτουργήσει το καθημαγμένο από τη μνημονιακή επίθεση σχολικό σύστημα.
Ο κ. Νίκος Φίλης υπογράμμισε ότι την επόμενη σχολική χρονιά 2016 - 2017, θα υπάρξει διαδικασία ΑΣΕΠ για μόνιμους διορισμούς και ότι αυτό συνδέεται με την πορεία της οικονομίας, αλλά και με τις πιεστικές ανάγκες που υπάρχουν για διορισμούς εκπαιδευτικών με αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και όχι για αναπληρωτές «ομήρους», όπως έπρατταν οι προηγούμενες κυβερνήσεις.
Ολόκληρη η ομιλία του υπουργού από τα αδιόρθωτα πρακτικά της Βουλής:
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ (Προεδρεύων των Επιτροπών): Ευχαριστώ πολύ τον κ. Φωτάκη.
Το λόγο έχει ο κ. Φίλης, ο Υπουργός Παιδείας.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το Νομοσχέδιο για την έρευνα και τ’ άλλα ζητήματα εκπαιδευτικής πολιτικής, το οποίο συζητάμε σήμερα, αποτελεί μια πρώτη τομή σ’ έναν ευαίσθητο χώρο, το χώρο της έρευνας, αλλά και το χώρο της αναδιοργάνωσης της εκπαίδευσης. Από την έκβαση των εργασιών και των μεταρρυθμίσεων στο χώρο αυτό θα προκύψουν ζητήματα, που συνδέονται άμεσα με τον κεντρικό στόχο, που η χώρα έχει αυτή την περίοδο, να βγούμε από την κρίση στο ξέφωτο της ανάπτυξης. Η αναδιοργάνωση των ερευνητικών κέντρων δεν είναι ένα στενά εσωτερικό διοικητικό θέμα - αναμφίβολα έχει κι αυτές τις διαστάσεις - είναι ένα θέμα, το οποίο αφορά το σύνολο της προσπάθειας της χώρας, για να βγούμε από την κρίση ενισχύοντας τις εγχώριες δυνάμεις επιστημονικές/ερευνητικές, που κατά το παρελθόν έχει αποδειχτεί ότι είναι αρκετά μεγάλες κι αυτό είναι ένα ελπιδοφόρο στοιχείο. Άλλωστε, το γεγονός ότι περίπου 170.000 με 200.000 νέοι επιστήμονες διαπρέπουν σήμερα στο εξωτερικό, δυστυχώς, σχηματίζοντας ένα καραβάνι μετανάστευσης από τη χώρα μας στο εξωτερικό, αλλά διαπρέπουν - το τονίζω - δίνει αποστομωτική απάντηση, σε όσους θέλουν ν’ απαξιώνουν την εκπαίδευση στη χώρα μας για να εμφανίζονται ότι προμοτάρουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, δίνει αποστομωτική απάντηση σε όσους προσπαθούν ν’ αξιώσουν αυτό το νέο όπως και το παλαιότερο επιστημονικό ερευνητικό δυναμικό. Ελπίζουμε, όταν η χώρα μας σιγά σιγά βγει από την κρίση - και βγαίνει από την κρίση - όλοι αυτοί οι χιλιάδες νέοι ερευνητές και επιστήμονες, να επιστρέψουν εδώ και να είναι στην πρωτοπορία της αναπτυξιακής διεξόδου της χώρας.
Έχουμε, λοιπόν, συνείδηση ότι τα μικρά βήματα, τα οποία περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο αυτό, μπορεί ν’ αποδειχθούν πολύ μεγαλύτερα σε μια τέτοια προοπτική θετικής δημοκρατικής αναπτυξιακής διεξόδου της χώρας. Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη στιγμή των διαπραγματεύσεων με τους πιστωτές. Ελπίζουμε, να υπάρξει μια θετική έκβαση. Επαναλαμβάνουμε την πολιτική μας δέσμευση ως Κυβέρνηση ότι είμαστε δεσμευμένοι, να υλοποιήσουμε όσα, τον Αύγουστο συμφωνήσαμε, τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Με αυτή την έννοια, εννοώ το ποια θα είναι η έκβαση της αξιολόγησης, προφανώς, τίθεται σε άλλη βάση και η συζήτηση για το σύνολο των θεμάτων της οικονομικής, αλλά και γενικότερα της αναπτυξιακής πορείας της χώρας. Η Κυβέρνηση με Πρωθυπουργό τον Αλέξη Τσίπρα έχει αποδείξει ότι διαθέτει την πολιτική τόλμη και το σχέδιο, ν’ αντιμετωπίζει δυσκολίες κι όλα αυτά επ’ ωφελεία του ελληνικού λαού.
Σχετικά τώρα με το νομοσχέδιο θα ήθελα, ν’ αναφερθώ σε ορισμένα ειδικά ζητήματα, τα οποία έχουν μεγάλη σημασία. Καταρχήν, να κάνω μια παρατήρηση. Δυστυχώς, βρισκόμαστε σε μια περίοδο, όπου δεν εκδίδονται εφημερίδες, δεν λειτουργούν τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, είμαστε στο έλεος, δυστυχώς, του «τρολαρίσματος» των διαφόρων site. Όχι όλων, αλλά ορισμένων site τα οποία σπερμολογούν. Νομίζω δε ότι σπερμολογούν με μια διάθεση στράτευσης αντιπολιτευτικής, αλλά ξέρετε ότι «κοντά είναι τα πόδια του ψέματος». Τώρα, δεν θα ήθελα, ν’ αναφερθώ στις σπερμολογίες. Είναι ανάξιες οποιασδήποτε συζήτησης και διάψευσης. Η πραγματικότητα δίνει τις απαντήσεις.
Τώρα, σχετικώς με ορισμένα ζητήματα. Το πρώτο είναι έξω από το νομοθετικό κείμενο, αλλά απασχόλησε την προηγούμενη συνεδρίαση με τις παρεμβάσεις των διαφόρων φορέων. Αφορά στο θέμα της πρόσληψης των αναπληρωτών στη δευτεροβάθμια και την πρωτοβάθμια εκπαίδευση φέτος.
(Συνέχεια ομιλίας του κυρίου ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΦΙΛΗ, Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων)
Ήθελα να ενημερώσω την ελληνική αντιπροσωπεία και πιστεύω ότι αυτή είναι η σωστή διαδικασία λειτουργίας και όχι άλλα πράγματα, άλλες διαδικασίες, ότι καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ούτος ώστε να διαμορφώσουμε τους όρους ώστε και φέτος να υπάρξει μια κοινωνικά δίκαιη και συνταγματικά ανεκτή ρύθμιση αυτή της εκκρεμότητας, που προσδιορίζεται όμως αυτή η διαδικασία και από την ομολογία τη φετινή, την πρόσφατη, του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Έχουμε συνείδηση ότι από τον τρόπο που θα γίνουνε οι προσλήψεις κρίνεται σε μεγάλο βαθμό αν τα σχολεία θα λειτουργήσουν από την πρώτη μέρα χωρίς προβλήματα. Και ο στόχος που έχουμε βάλει ως κυβέρνηση, όπως ξέρετε ήδη από εδώ και μήνες, ο πρώτος στόχος είναι τα σχολεία φέτος μετά από πάρα πολλά χρόνια, δεν θυμάμαι πόσα χρόνια, να λειτουργήσουν χωρίς κενά διδακτικά και χωρίς ελλείψεις στα βιβλία. Και αυτός ο στόχος θα επιτευχθεί στο πλαίσιο των γνωστών δημοσιονομικών καταναγκασμών.
Το ξαναλέω, είναι στόχος που υπηρετούμε και με αυτό το νομοσχέδιο και με άλλες δράσεις. Τα σχολεία, για πρώτη φορά, την τριακονταετία ίσως, να λειτουργήσουν από την πρώτη μέρα χωρίς διδακτικά κενά και χωρίς προβλήματα στη διανομή των βιβλίων.
Επισκέφτηκα προχθές το κέντρο τον «Διόφαντο» και είχα μια πολύ καλή συνεργασία με τη διοίκηση του «Διόφαντου». Σας διαβεβαιώ, ότι όλα τα σχολικά βιβλία θα αρχίσουν να διανέμονται πόρτα πόρτα, στα σχολεία δηλαδή, από τον Μάιο και θα ολοκληρωθεί η διανομή τους τον Ιούλιο. Όλα τα παιδιά όλων των τάξεων θα έχουν τα βιβλία τους από την πρώτη μέρα που θα πάνε στα σχολεία τους και θα έχουν και τους δασκάλους τους, το τονίζω, θα έχουν και τους δασκάλους τους. Δεν θα υπάρξουν διδακτικά κενά. Το λέω μια, δύο, τρεις φορές και αναλαμβάνω την ευθύνη αυτών που λέω.
Όσες και αν επιτευχθούν από διάφορες πλευρές προσπάθειες να δημιουργηθούν προβλήματα σ' αυτή την άρτια για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια λειτουργία του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, δεν πρόκειται να αποδώσουν.
Επανέρχομαι όμως στο θέμα των προσλήψεων. Θα ήθελα να σας πω, ότι η πολύχρονη ανωμαλία της αδιοριστίας, σε συνδυασμό με προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί με τον τρόπο πρόσληψης ενός μέρους των αναπληρωτών που δημιουργούσαν την εντύπωση αδιαφανών προσλήψεων. Η επιμονή της διοίκησης επί σειρά ετών με το 2001 που έγινε η συνταγματική αναθεώρηση να μην θέτουν υπό την αιγίδα του ΑΣΕΠ όπως ορίζει το σύνταγμα της προσλήψεις των εκπαιδευτικών, αλλά να τις κρατούν σε πίνακες μέχρι πρότινος επαναλαμβάνω χάρτινους και αδιαφανείς, τα τελευταία χρόνια ηλεκτρονικούς και ελέγξιμους, αλλά η επιμονή των κυβερνήσεων του πελατειακού κομματικού συστήματος να μην δημιουργούν συνθήκες αξιοκρατίας και διορισμού των παιδιών των καθηγητών στα σχολεία είναι μια επιλογή η οποία έχει διασύρει την εκπαίδευση. Είναι μια επιλογή, η οποία οδήγησε το Συμβούλιο της Επικρατείας στις γνωστές αποφάσεις του εν ολομελεία και στα τμήματα. Είναι μια επιλογή που είμαστε αποφασισμένοι να τη σταματήσουμε.
Πώς σταματάει αυτή η επιλογή της κομματικής περατοκρατίας που εγκαθιδρύθηκε και της ομηρίας που δημιουργήθηκε σε βάρος χιλιάδων νέων επιστημόνων, οι οποίοι πήγαν στα πιο δυσπρόσιτα μέρη, προκειμένου να έχουν έστω την μικρή ανταπόδοση ενός διορισμού και κατόπιν τους άδειασε το πελατειακό κομματικό κράτος επί τόσα χρόνια χωρίς να κάνει διορισμούς;
Κατά τη γνώμη μας, αυτό σημαίνει δύο πράγματα. Το πρώτο, ότι δεν πρέπει να προχωρήσουμε σε άδικες επιλογές. Άρα, φέτος αξιοποιώντας τις δυνατότητες που δίνονται από την απόφαση του Συμβουλίου της Επικράτειας 40 30 του 2015, επειδή συνεχίζει να υπάρχει το τραγικό πρόβλημα των δημοσιονομικών αδιεξόδων, εμείς θα προχωρήσουμε σε προσλήψεις των αναπληρωτών, που είναι αναγκαίες οι προσλήψεις αυτές για να λειτουργήσει το καθημαγμένο από την μνημονιακή επίθεση σχολικό σύστημα, με βάση την περσινή διαδικασία. Με βάση τους πίνακες που υπήρξαν και πέρυσι.
(Συνέχεια ομιλίας κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΦΙΛΗ, Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων)
Γνωρίζουμε ότι αυτό είναι δυνατόν, να εγείρει διάφορα προβλήματα. Αναλαμβάνουμε την πολιτική ευθύνη και δεσμευόμαστε, ότι την επόμενη χρονιά 2016 - 2017, θα υπάρξει διαδικασία ΑΣΕΠ για να υπάρξουν διορισμοί μαζικοί εκπαιδευτικών. Και αυτό έχει να κάνει και με την πορεία της οικονομίας, αλλά και ειδικότερα με τις μεγάλες πιεστικές ανάγκες που υπάρχουν για διορισμούς και όχι για αναπληρωτές «ομήρους», για διορισμούς με αξιοπρέπεια των εκπαιδευτικών στα σχολεία.
Είμαστε ανοικτοί στη ζήτηση, από κει και πέρα για τα ζητήματα που προκύπτουν, σχετικά με τα θέματα των διορισμών. Δεν είναι της παρούσης στιγμής, θα το κουβεντιάσουμε. Επί του παρόντος ισχύει η υπάρχουσα νομοθεσία και αυτή μας δεσμεύει, έως ότου υπάρξει οποιαδήποτε αλλαγή.
Θα ήθελα επίσης, να σας πω και αυτό έχει μια σημασία, ότι η συζήτηση που έγινε με ευθύνη του Υπουργείου και ορθώς, αυτό σημαίνει πολιτική ευθύνη, για να λειτουργήσουν τα σχολεία 11 Σεπτεμβρίου και να μην υπάρχει η γνωστή διάλυση. Η συζήτηση που έγινε επί σχεδίων και που προκάλεσε και ανησυχία σε ενδιαφερόμενους καταλαβαίνουμε, προκάλεσε την αμηχανία σε άλλους, την ένοχη σιωπή άλλων και μάλιστα των υπευθύνων του πελατειακού κράτους, την ένοχη σιωπή. Αυτή η συζήτηση ήταν αναγκαία, για να δημιουργηθεί στην κοινή γνώμη και στους ενδιαφερόμενους ολόκληρη η εικόνα του προβλήματος που δημιουργήθηκε. Και παίρνουμε την ευθύνη να κάνουμε τη διαφορά που υπάρχει, να λύσουμε ένα γόρδιο δεσμό, δεν είναι να κόψουμε, είναι να λύσουμε ένα γόρδιο δεσμό τουλάχιστον για φέτος.
Και φέτος να προχωρήσουμε σε διαδικασίες μαζικών διορισμών στην εκπαίδευση. Η Κυβέρνηση έχει δεσμευτεί, τις πρώτες διαδικασίες διορισμού που θα υπάρξουν: Αφορούν την υγεία, την εκπαίδευση και το σύστημα κοινωνικής αλληλεγγύης. Αυτά όσον αφορά το ζήτημα των προσλήψεων και το ζήτημα των διορισμών που είναι αναγκαίο.
Ένα δεύτερο θέμα το οποίο έχει απασχολήσει και ορισμένους φορείς αλλά και ίσως και κάποια τμήματα της κοινής γνώμης είναι το θέμα των νηπιαγωγείων. Κυρίως παρατηρήθηκε το θέμα, υπήρχαν ανησυχίες και φόβοι από ορισμένες ενώσεις νηπιαγωγών. Θέλω να διαβεβαιώσω κατ’ αρχήν, ότι δεν θα κλείσει κανένα νηπιαγωγείο. Όλη αυτή η φιλολογία που αναπτύσσεται, ότι θα κλείσουν 1000 νηπιαγωγεία, είναι μια φθηνή αντιπολιτευτική πολιτική, τακτική, η οποία υποτιμά το επίπεδο του κοινοβουλευτικού διαλόγου.
Και τολμώ να πω σε ορισμένο τουλάχιστον βαθμό, ενισχύει μια αντίληψη ιδιωτικοποίησης, απαξίωσης και τελικά ιδιωτικοποίησης του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος. Πως το είπε ο κ. Μητσοτάκης; Τι είναι οι μαθητές; Πελάτες λέει. Οι μαθητές είναι οι πελάτες των σχολείων. Δεν υπάρχει, πιο χαρακτηριστική φράση δυσφήμισης της εκπαίδευσης, όταν ο μαθητής μετατρέπεται σε καταναλωτή, σε πελάτη, και όταν η μόρφωση υποβαθμίζεται σε εμπόρευμα. Το δικαίωμα στη μόρφωση υποβαθμίζεται σε αγοραία διαδικασία και εμπόρευμα. Και αυτό δεν ειπώθηκε από τον κ. Μητσοτάκη, «εν τη ρύμη του λόγου του» σε συνέντευξη τύπου, ειπώθηκε με το βάρος της Εισηγητικής Ομιλίας του στο 10ου Συνέδριο της Ν.Δ.. Δυστυχώς αυτή είναι η «Ν.Δ.», αυτό είναι το νέο, αυτό είναι το οξυγόνο, από το οποίο μπορεί να πάθει πολλά η εκπαίδευση αλλά όχι με ….. Για το θέμα του νηπιαγωγείου, θα ήθελα επίσης, να διαβεβαιώσω, ότι η ρύθμιση είναι: Να μειώσουμε τον αριθμό των ελάχιστων μαθητών, από επτά σε πέντε, και παρακάτω αν χρειαστεί, με βάση τις αποφάσεις των εκπαιδευτικών διευθυντών εκπαίδευσης στα σχολεία στα δυσπρόσιτα ή όπου δεν μπορεί να υπάρξει μετακίνηση των νηπίων.
(Συνέχεια ομιλίας κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΦΙΛΗ, Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Τεχνολογίας)
Είναι σαφής η διατύπωση στην τροπολογία που καταθέσαμε. Εκεί βέβαια που κρίνεται είναι εκεί που δεν μπορεί να υπάρξει μετακίνηση νηπίων, γιατί δεν μπορείς να μεταφέρεις νήπια χιλιόμετρα μακριά.
Δεύτερον, αυξάνεται από 7 σε 14 το ελάχιστο, το μίνιμουμ των μαθητών νηπίων στα νηπιαγωγεία. Γιατί; Γιατί από το 1985 υπάρχει ανειλημμένη υποχρέωση, με τρόπο όχι δεσμευτικό, της πολιτείας να φοιτούν και τα προνήπια. Δηλαδή, να υπάρχει φοίτηση από 4 ετών έως 6 ετών στα νηπιαγωγεία. Αυτός είναι ένας τρόπος να διευκολύνουμε κα να υπάρχουν θέσεις προκειμένου παιδιά μικρά της νηπιακής ηλικίας να πάνε στα σχολεία. Δεν μπορούμε να προχωρήσουμε σε δέσμευση, δηλαδή να είναι υποχρεωτική σήμερα, και αυτομάτως μετά από τόσα χρόνια, διότι μας λείπουν 500 θέσεις νηπιαγωγείων. Στο πρόγραμμά μας, σύντομα, θα προχωρήσουμε σε αυτήν την κάλυψη των κενών.
Έχει να κάνει με το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και με άλλες διαδικασίες, αλλά το δίνουμε από σήμερα στην κοινωνία. Θέλουμε τα προνήπια να πάνε στα νηπιαγωγεία και να διευκολύνουμε έτσι τη διαμόρφωση των σχολικών τάξεων και κοινοτήτων. Επαναλαμβάνω, ότι δεν θα κλείσει κανένα νηπιαγωγείο. Θα μου πείτε ούτε αυτό το νηπιαγωγείο με ένα παιδί που υπάρχει στη Θεσσαλία; Το αναφέρω, διότι διάβασα ενός συνδικαλιστικού εκπροσώπου της ΝΔ, μια ψευδή ανακοίνωση, η οποία αναπαράχθηκε από ορισμένα ΜΜΕ ότι κλείνουμε 40 νηπιαγωγεία στη Θεσσαλία. Ψευδέστατη ανακοίνωση. Υπάρχει απάντηση των υπηρεσιών από εκεί. Εγώ σας λέω, αν υπάρχει ένα νηπιαγωγείο με ένα μαθητή κοντά σε άλλο νηπιαγωγείο, το κρατάτε ή το κλείνετε; Πέστε μου! Μιλάμε για ένα νηπιαγωγείο με ένα παιδάκι κοντά σε άλλο νηπιαγωγείο. Απαντήστε σας παρακαλώ.
ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ (Εισηγήτρια της ΝΔ): Εσείς, θα μας πείτε κύριε Υπουργέ, γιατί πριν μας δηλώσατε ότι δεν θα κλείσει κανένα νηπιαγωγείο.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Τεχνολογίας): Ότι μας πείτε, λοιπόν, εμείς θα το κάνουμε.
ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ (Εισηγήτρια της ΝΔ): Πείτε μας εσείς. Η δήλωση σας ήταν ότι δεν θα κλείσει κανένα νηπιαγωγείο. Τώρα, μας λέτε, δίπλα σε άλλο, και, άρα δεν μας λέτε την αλήθεια.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Τεχνολογίας): Δεν θα κλείσει κανένα μονοθέσιο νηπιαγωγείο από έλλειψη του αριθμού των 7 ή των 14. Κανένα. Και σας ρωτώ, στην περίπτωση που έχουμε ένα νηπιαγωγείο με ένα παιδάκι κοντά σε άλλο νηπιαγωγείο το κρατάμε ή το κλείνουμε; Θέλω μια απάντηση και εγώ θα υλοποιήσω.
ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ (Εισηγήτρια της ΝΔ): Πόσο κοντά λέτε;
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Τεχνολογίας): Δίπλα με τα πόδια.
ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ (Εισηγήτρια της ΝΔ): Η δήλωσή σας κ. Υπουργέ πριν από δύο λεπτά ήταν ότι δεν θα κλείσει κανένα νηπιαγωγείο. Άρα, θα κλείσει, λέτε;
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Τεχνολογίας): Ουσιαστικά, αστικών κέντρων με ένα μαθητή είναι εκτός ή εντός νόμου σήμερα; Μη βιάζεστε να βγάλετε τίτλους σε εφημερίδες της παράταξής σας.
ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ (Εισηγήτρια της ΝΔ): Παραταξιακή εφημερίδα είναι μόνο η «Αυγή».
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Τεχνολογίας): Εντάξει! Εντάξει!
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ (Προεδρεύων των Επιτροπών): Παρακαλώ, κύριε Υπουργέ. Παρακαλώ πολύ, να ολοκληρώσει την εισήγησή του ο κ. Υπουργός, και θα τεθούν τα ερωτήματα. Παρακαλώ πολύ ησυχία. Ολοκληρώστε, κύριε Υπουργέ.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Τεχνολογίας): Οι ρουσφετολογικές και παράνομες διαδικασίες βάζουν τέλος. Τα ρουσφέτια με τις μεταθέσεις βάζουν τέλος. Θα υπάρχει σχέση στην κοινωνική ωφελιμότητα και στο δημόσιο συμφέρον από τη μία και στη λειτουργία του εκπαιδευτικού. Αυτά που ξέρατε με το πελατειακό κράτος μπαίνει τέλος. Το σχολείο θα λειτουργήσει με βάση το δημόσιο συμφέρον και όχι με βάση τα πελατειακά κυκλώματα.
Κλείνοντας, υπάρχει και ένα άλλο θέμα το οποίο πράγματι δυσαρεστεί τη ΝΔ. Το γεγονός ότι καταργούμε την ποινικοποίηση των μαθητικών κινητοποιήσεων, δηλαδή των καταλήψεων.
(Συνέχεια ομιλίας κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΦΙΛΗ, Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Τεχνολογίας)
Είναι ένας νόμος του ΠΑΣΟΚ, είναι η αλήθεια, αλλά τον οποίο η Ν.Δ. διαφύλαξε ως κόρη οφθαλμού και τον ενεργοποίησε κιόλας και προσφάτως, πριν από ενάμιση χρόνο, παραπομπή παιδιών στα δικαστήρια. Από καμία άποψη, δεν δικαιολογείται η παραπομπή εφήβων στα δικαστήρια για θέματα που αφορούν λειτουργία του σχολείου και για να μην φανεί, ότι είμαι εγώ που δημιουργώ μια εντύπωση δήθεν φιλομαθητική εις βάρος της λειτουργίας του σχολείου, σας θυμίζω ότι, προς τιμήν της τότε, η πρώην Πρόεδρος της Βουλής, κυρία Άννα Ψαρούδα Μπενάκη έχει κάνει μια ομιλία σε ημερίδα της ΟΛΜΕ, που αναφέρεται στην αντιπαιδαγωγική λειτουργία του μέτρου της ποινικοποίησης των μαθητικών κινητοποιήσεων.
Εμείς, λοιπόν, επαναφέραμε ήδη από πέρσι ένα κλίμα ελευθερίας μέσα στο σχολειό. Ο δάσκαλος, ο εκπαιδευτικός, δεν φοβάται ότι θα τον απολύσουν τιμωρητικά, δήθεν αξιολογώντας τον. Δεν φοβάται ότι θα του γίνει η ζωή πατίνι, ότι θα γίνει deliveryεκπαιδευτικός να πηγαίνει σε δεκαπέντε σχολεία για να βγάλει το μεροκάματό του. Ο δάσκαλος έχει εμπιστοσύνη σήμερα, σε ένα κλίμα ελευθερίας που έχει δημιουργήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ στην εκπαίδευση, κλίμα ελευθερίας και λειτουργικότητας. Αυτό το κλίμα ελευθερίας και λειτουργικότητας θα ενισχυθεί από την εμπιστοσύνη που θα δείξουμε στους μαθητές, καταργώντας τα μέτρα ποινικοποίησης των κινητοποιήσεων και καθιερώνοντας έναν διάλογο για την αναζωογόνηση των μαθητικών κοινοτήτων.
Για μας, το σχολείο για να υπάρξει, πρέπει να είναι δημοκρατικό, δηλαδή συνεργατικό ανάμεσα στους γονείς, στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς. Αυτή τη μάχη, τη δίνουμε με όλες τις διατάξεις στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης την οποία έχουμε ξεκινήσει, του διαλόγου τον οποίο κάνουμε και των ρυθμίσεων που σύντομα θα φέρουμε στη Βουλή, αξιοποιώντας τη συζήτηση και το διάλογο μας με τον ΟΟΣΑ.
Ο υπουργός στην ομιλία του τόνισε ότι επειδή υφίσταται το πρόβλημα των δημοσιονομικών αδιεξόδων θα προχωρήσει στις αναγκαίες προσλήψεις αναπληρωτών, με βάση την περσινή διαδικασία, προκειμένου να λειτουργήσει το καθημαγμένο από τη μνημονιακή επίθεση σχολικό σύστημα.
Ο κ. Νίκος Φίλης υπογράμμισε ότι την επόμενη σχολική χρονιά 2016 - 2017, θα υπάρξει διαδικασία ΑΣΕΠ για μόνιμους διορισμούς και ότι αυτό συνδέεται με την πορεία της οικονομίας, αλλά και με τις πιεστικές ανάγκες που υπάρχουν για διορισμούς εκπαιδευτικών με αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και όχι για αναπληρωτές «ομήρους», όπως έπρατταν οι προηγούμενες κυβερνήσεις.
Ολόκληρη η ομιλία του υπουργού από τα αδιόρθωτα πρακτικά της Βουλής:
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ (Προεδρεύων των Επιτροπών): Ευχαριστώ πολύ τον κ. Φωτάκη.
Το λόγο έχει ο κ. Φίλης, ο Υπουργός Παιδείας.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το Νομοσχέδιο για την έρευνα και τ’ άλλα ζητήματα εκπαιδευτικής πολιτικής, το οποίο συζητάμε σήμερα, αποτελεί μια πρώτη τομή σ’ έναν ευαίσθητο χώρο, το χώρο της έρευνας, αλλά και το χώρο της αναδιοργάνωσης της εκπαίδευσης. Από την έκβαση των εργασιών και των μεταρρυθμίσεων στο χώρο αυτό θα προκύψουν ζητήματα, που συνδέονται άμεσα με τον κεντρικό στόχο, που η χώρα έχει αυτή την περίοδο, να βγούμε από την κρίση στο ξέφωτο της ανάπτυξης. Η αναδιοργάνωση των ερευνητικών κέντρων δεν είναι ένα στενά εσωτερικό διοικητικό θέμα - αναμφίβολα έχει κι αυτές τις διαστάσεις - είναι ένα θέμα, το οποίο αφορά το σύνολο της προσπάθειας της χώρας, για να βγούμε από την κρίση ενισχύοντας τις εγχώριες δυνάμεις επιστημονικές/ερευνητικές, που κατά το παρελθόν έχει αποδειχτεί ότι είναι αρκετά μεγάλες κι αυτό είναι ένα ελπιδοφόρο στοιχείο. Άλλωστε, το γεγονός ότι περίπου 170.000 με 200.000 νέοι επιστήμονες διαπρέπουν σήμερα στο εξωτερικό, δυστυχώς, σχηματίζοντας ένα καραβάνι μετανάστευσης από τη χώρα μας στο εξωτερικό, αλλά διαπρέπουν - το τονίζω - δίνει αποστομωτική απάντηση, σε όσους θέλουν ν’ απαξιώνουν την εκπαίδευση στη χώρα μας για να εμφανίζονται ότι προμοτάρουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, δίνει αποστομωτική απάντηση σε όσους προσπαθούν ν’ αξιώσουν αυτό το νέο όπως και το παλαιότερο επιστημονικό ερευνητικό δυναμικό. Ελπίζουμε, όταν η χώρα μας σιγά σιγά βγει από την κρίση - και βγαίνει από την κρίση - όλοι αυτοί οι χιλιάδες νέοι ερευνητές και επιστήμονες, να επιστρέψουν εδώ και να είναι στην πρωτοπορία της αναπτυξιακής διεξόδου της χώρας.
Έχουμε, λοιπόν, συνείδηση ότι τα μικρά βήματα, τα οποία περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο αυτό, μπορεί ν’ αποδειχθούν πολύ μεγαλύτερα σε μια τέτοια προοπτική θετικής δημοκρατικής αναπτυξιακής διεξόδου της χώρας. Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη στιγμή των διαπραγματεύσεων με τους πιστωτές. Ελπίζουμε, να υπάρξει μια θετική έκβαση. Επαναλαμβάνουμε την πολιτική μας δέσμευση ως Κυβέρνηση ότι είμαστε δεσμευμένοι, να υλοποιήσουμε όσα, τον Αύγουστο συμφωνήσαμε, τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Με αυτή την έννοια, εννοώ το ποια θα είναι η έκβαση της αξιολόγησης, προφανώς, τίθεται σε άλλη βάση και η συζήτηση για το σύνολο των θεμάτων της οικονομικής, αλλά και γενικότερα της αναπτυξιακής πορείας της χώρας. Η Κυβέρνηση με Πρωθυπουργό τον Αλέξη Τσίπρα έχει αποδείξει ότι διαθέτει την πολιτική τόλμη και το σχέδιο, ν’ αντιμετωπίζει δυσκολίες κι όλα αυτά επ’ ωφελεία του ελληνικού λαού.
Σχετικά τώρα με το νομοσχέδιο θα ήθελα, ν’ αναφερθώ σε ορισμένα ειδικά ζητήματα, τα οποία έχουν μεγάλη σημασία. Καταρχήν, να κάνω μια παρατήρηση. Δυστυχώς, βρισκόμαστε σε μια περίοδο, όπου δεν εκδίδονται εφημερίδες, δεν λειτουργούν τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα, είμαστε στο έλεος, δυστυχώς, του «τρολαρίσματος» των διαφόρων site. Όχι όλων, αλλά ορισμένων site τα οποία σπερμολογούν. Νομίζω δε ότι σπερμολογούν με μια διάθεση στράτευσης αντιπολιτευτικής, αλλά ξέρετε ότι «κοντά είναι τα πόδια του ψέματος». Τώρα, δεν θα ήθελα, ν’ αναφερθώ στις σπερμολογίες. Είναι ανάξιες οποιασδήποτε συζήτησης και διάψευσης. Η πραγματικότητα δίνει τις απαντήσεις.
Τώρα, σχετικώς με ορισμένα ζητήματα. Το πρώτο είναι έξω από το νομοθετικό κείμενο, αλλά απασχόλησε την προηγούμενη συνεδρίαση με τις παρεμβάσεις των διαφόρων φορέων. Αφορά στο θέμα της πρόσληψης των αναπληρωτών στη δευτεροβάθμια και την πρωτοβάθμια εκπαίδευση φέτος.
(Συνέχεια ομιλίας του κυρίου ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΦΙΛΗ, Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων)
Ήθελα να ενημερώσω την ελληνική αντιπροσωπεία και πιστεύω ότι αυτή είναι η σωστή διαδικασία λειτουργίας και όχι άλλα πράγματα, άλλες διαδικασίες, ότι καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ούτος ώστε να διαμορφώσουμε τους όρους ώστε και φέτος να υπάρξει μια κοινωνικά δίκαιη και συνταγματικά ανεκτή ρύθμιση αυτή της εκκρεμότητας, που προσδιορίζεται όμως αυτή η διαδικασία και από την ομολογία τη φετινή, την πρόσφατη, του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Έχουμε συνείδηση ότι από τον τρόπο που θα γίνουνε οι προσλήψεις κρίνεται σε μεγάλο βαθμό αν τα σχολεία θα λειτουργήσουν από την πρώτη μέρα χωρίς προβλήματα. Και ο στόχος που έχουμε βάλει ως κυβέρνηση, όπως ξέρετε ήδη από εδώ και μήνες, ο πρώτος στόχος είναι τα σχολεία φέτος μετά από πάρα πολλά χρόνια, δεν θυμάμαι πόσα χρόνια, να λειτουργήσουν χωρίς κενά διδακτικά και χωρίς ελλείψεις στα βιβλία. Και αυτός ο στόχος θα επιτευχθεί στο πλαίσιο των γνωστών δημοσιονομικών καταναγκασμών.
Το ξαναλέω, είναι στόχος που υπηρετούμε και με αυτό το νομοσχέδιο και με άλλες δράσεις. Τα σχολεία, για πρώτη φορά, την τριακονταετία ίσως, να λειτουργήσουν από την πρώτη μέρα χωρίς διδακτικά κενά και χωρίς προβλήματα στη διανομή των βιβλίων.
Επισκέφτηκα προχθές το κέντρο τον «Διόφαντο» και είχα μια πολύ καλή συνεργασία με τη διοίκηση του «Διόφαντου». Σας διαβεβαιώ, ότι όλα τα σχολικά βιβλία θα αρχίσουν να διανέμονται πόρτα πόρτα, στα σχολεία δηλαδή, από τον Μάιο και θα ολοκληρωθεί η διανομή τους τον Ιούλιο. Όλα τα παιδιά όλων των τάξεων θα έχουν τα βιβλία τους από την πρώτη μέρα που θα πάνε στα σχολεία τους και θα έχουν και τους δασκάλους τους, το τονίζω, θα έχουν και τους δασκάλους τους. Δεν θα υπάρξουν διδακτικά κενά. Το λέω μια, δύο, τρεις φορές και αναλαμβάνω την ευθύνη αυτών που λέω.
Όσες και αν επιτευχθούν από διάφορες πλευρές προσπάθειες να δημιουργηθούν προβλήματα σ' αυτή την άρτια για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια λειτουργία του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, δεν πρόκειται να αποδώσουν.
Επανέρχομαι όμως στο θέμα των προσλήψεων. Θα ήθελα να σας πω, ότι η πολύχρονη ανωμαλία της αδιοριστίας, σε συνδυασμό με προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί με τον τρόπο πρόσληψης ενός μέρους των αναπληρωτών που δημιουργούσαν την εντύπωση αδιαφανών προσλήψεων. Η επιμονή της διοίκησης επί σειρά ετών με το 2001 που έγινε η συνταγματική αναθεώρηση να μην θέτουν υπό την αιγίδα του ΑΣΕΠ όπως ορίζει το σύνταγμα της προσλήψεις των εκπαιδευτικών, αλλά να τις κρατούν σε πίνακες μέχρι πρότινος επαναλαμβάνω χάρτινους και αδιαφανείς, τα τελευταία χρόνια ηλεκτρονικούς και ελέγξιμους, αλλά η επιμονή των κυβερνήσεων του πελατειακού κομματικού συστήματος να μην δημιουργούν συνθήκες αξιοκρατίας και διορισμού των παιδιών των καθηγητών στα σχολεία είναι μια επιλογή η οποία έχει διασύρει την εκπαίδευση. Είναι μια επιλογή, η οποία οδήγησε το Συμβούλιο της Επικρατείας στις γνωστές αποφάσεις του εν ολομελεία και στα τμήματα. Είναι μια επιλογή που είμαστε αποφασισμένοι να τη σταματήσουμε.
Πώς σταματάει αυτή η επιλογή της κομματικής περατοκρατίας που εγκαθιδρύθηκε και της ομηρίας που δημιουργήθηκε σε βάρος χιλιάδων νέων επιστημόνων, οι οποίοι πήγαν στα πιο δυσπρόσιτα μέρη, προκειμένου να έχουν έστω την μικρή ανταπόδοση ενός διορισμού και κατόπιν τους άδειασε το πελατειακό κομματικό κράτος επί τόσα χρόνια χωρίς να κάνει διορισμούς;
Κατά τη γνώμη μας, αυτό σημαίνει δύο πράγματα. Το πρώτο, ότι δεν πρέπει να προχωρήσουμε σε άδικες επιλογές. Άρα, φέτος αξιοποιώντας τις δυνατότητες που δίνονται από την απόφαση του Συμβουλίου της Επικράτειας 40 30 του 2015, επειδή συνεχίζει να υπάρχει το τραγικό πρόβλημα των δημοσιονομικών αδιεξόδων, εμείς θα προχωρήσουμε σε προσλήψεις των αναπληρωτών, που είναι αναγκαίες οι προσλήψεις αυτές για να λειτουργήσει το καθημαγμένο από την μνημονιακή επίθεση σχολικό σύστημα, με βάση την περσινή διαδικασία. Με βάση τους πίνακες που υπήρξαν και πέρυσι.
(Συνέχεια ομιλίας κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΦΙΛΗ, Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων)
Γνωρίζουμε ότι αυτό είναι δυνατόν, να εγείρει διάφορα προβλήματα. Αναλαμβάνουμε την πολιτική ευθύνη και δεσμευόμαστε, ότι την επόμενη χρονιά 2016 - 2017, θα υπάρξει διαδικασία ΑΣΕΠ για να υπάρξουν διορισμοί μαζικοί εκπαιδευτικών. Και αυτό έχει να κάνει και με την πορεία της οικονομίας, αλλά και ειδικότερα με τις μεγάλες πιεστικές ανάγκες που υπάρχουν για διορισμούς και όχι για αναπληρωτές «ομήρους», για διορισμούς με αξιοπρέπεια των εκπαιδευτικών στα σχολεία.
Είμαστε ανοικτοί στη ζήτηση, από κει και πέρα για τα ζητήματα που προκύπτουν, σχετικά με τα θέματα των διορισμών. Δεν είναι της παρούσης στιγμής, θα το κουβεντιάσουμε. Επί του παρόντος ισχύει η υπάρχουσα νομοθεσία και αυτή μας δεσμεύει, έως ότου υπάρξει οποιαδήποτε αλλαγή.
Θα ήθελα επίσης, να σας πω και αυτό έχει μια σημασία, ότι η συζήτηση που έγινε με ευθύνη του Υπουργείου και ορθώς, αυτό σημαίνει πολιτική ευθύνη, για να λειτουργήσουν τα σχολεία 11 Σεπτεμβρίου και να μην υπάρχει η γνωστή διάλυση. Η συζήτηση που έγινε επί σχεδίων και που προκάλεσε και ανησυχία σε ενδιαφερόμενους καταλαβαίνουμε, προκάλεσε την αμηχανία σε άλλους, την ένοχη σιωπή άλλων και μάλιστα των υπευθύνων του πελατειακού κράτους, την ένοχη σιωπή. Αυτή η συζήτηση ήταν αναγκαία, για να δημιουργηθεί στην κοινή γνώμη και στους ενδιαφερόμενους ολόκληρη η εικόνα του προβλήματος που δημιουργήθηκε. Και παίρνουμε την ευθύνη να κάνουμε τη διαφορά που υπάρχει, να λύσουμε ένα γόρδιο δεσμό, δεν είναι να κόψουμε, είναι να λύσουμε ένα γόρδιο δεσμό τουλάχιστον για φέτος.
Και φέτος να προχωρήσουμε σε διαδικασίες μαζικών διορισμών στην εκπαίδευση. Η Κυβέρνηση έχει δεσμευτεί, τις πρώτες διαδικασίες διορισμού που θα υπάρξουν: Αφορούν την υγεία, την εκπαίδευση και το σύστημα κοινωνικής αλληλεγγύης. Αυτά όσον αφορά το ζήτημα των προσλήψεων και το ζήτημα των διορισμών που είναι αναγκαίο.
Ένα δεύτερο θέμα το οποίο έχει απασχολήσει και ορισμένους φορείς αλλά και ίσως και κάποια τμήματα της κοινής γνώμης είναι το θέμα των νηπιαγωγείων. Κυρίως παρατηρήθηκε το θέμα, υπήρχαν ανησυχίες και φόβοι από ορισμένες ενώσεις νηπιαγωγών. Θέλω να διαβεβαιώσω κατ’ αρχήν, ότι δεν θα κλείσει κανένα νηπιαγωγείο. Όλη αυτή η φιλολογία που αναπτύσσεται, ότι θα κλείσουν 1000 νηπιαγωγεία, είναι μια φθηνή αντιπολιτευτική πολιτική, τακτική, η οποία υποτιμά το επίπεδο του κοινοβουλευτικού διαλόγου.
Και τολμώ να πω σε ορισμένο τουλάχιστον βαθμό, ενισχύει μια αντίληψη ιδιωτικοποίησης, απαξίωσης και τελικά ιδιωτικοποίησης του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος. Πως το είπε ο κ. Μητσοτάκης; Τι είναι οι μαθητές; Πελάτες λέει. Οι μαθητές είναι οι πελάτες των σχολείων. Δεν υπάρχει, πιο χαρακτηριστική φράση δυσφήμισης της εκπαίδευσης, όταν ο μαθητής μετατρέπεται σε καταναλωτή, σε πελάτη, και όταν η μόρφωση υποβαθμίζεται σε εμπόρευμα. Το δικαίωμα στη μόρφωση υποβαθμίζεται σε αγοραία διαδικασία και εμπόρευμα. Και αυτό δεν ειπώθηκε από τον κ. Μητσοτάκη, «εν τη ρύμη του λόγου του» σε συνέντευξη τύπου, ειπώθηκε με το βάρος της Εισηγητικής Ομιλίας του στο 10ου Συνέδριο της Ν.Δ.. Δυστυχώς αυτή είναι η «Ν.Δ.», αυτό είναι το νέο, αυτό είναι το οξυγόνο, από το οποίο μπορεί να πάθει πολλά η εκπαίδευση αλλά όχι με ….. Για το θέμα του νηπιαγωγείου, θα ήθελα επίσης, να διαβεβαιώσω, ότι η ρύθμιση είναι: Να μειώσουμε τον αριθμό των ελάχιστων μαθητών, από επτά σε πέντε, και παρακάτω αν χρειαστεί, με βάση τις αποφάσεις των εκπαιδευτικών διευθυντών εκπαίδευσης στα σχολεία στα δυσπρόσιτα ή όπου δεν μπορεί να υπάρξει μετακίνηση των νηπίων.
(Συνέχεια ομιλίας κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΦΙΛΗ, Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Τεχνολογίας)
Είναι σαφής η διατύπωση στην τροπολογία που καταθέσαμε. Εκεί βέβαια που κρίνεται είναι εκεί που δεν μπορεί να υπάρξει μετακίνηση νηπίων, γιατί δεν μπορείς να μεταφέρεις νήπια χιλιόμετρα μακριά.
Δεύτερον, αυξάνεται από 7 σε 14 το ελάχιστο, το μίνιμουμ των μαθητών νηπίων στα νηπιαγωγεία. Γιατί; Γιατί από το 1985 υπάρχει ανειλημμένη υποχρέωση, με τρόπο όχι δεσμευτικό, της πολιτείας να φοιτούν και τα προνήπια. Δηλαδή, να υπάρχει φοίτηση από 4 ετών έως 6 ετών στα νηπιαγωγεία. Αυτός είναι ένας τρόπος να διευκολύνουμε κα να υπάρχουν θέσεις προκειμένου παιδιά μικρά της νηπιακής ηλικίας να πάνε στα σχολεία. Δεν μπορούμε να προχωρήσουμε σε δέσμευση, δηλαδή να είναι υποχρεωτική σήμερα, και αυτομάτως μετά από τόσα χρόνια, διότι μας λείπουν 500 θέσεις νηπιαγωγείων. Στο πρόγραμμά μας, σύντομα, θα προχωρήσουμε σε αυτήν την κάλυψη των κενών.
Έχει να κάνει με το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και με άλλες διαδικασίες, αλλά το δίνουμε από σήμερα στην κοινωνία. Θέλουμε τα προνήπια να πάνε στα νηπιαγωγεία και να διευκολύνουμε έτσι τη διαμόρφωση των σχολικών τάξεων και κοινοτήτων. Επαναλαμβάνω, ότι δεν θα κλείσει κανένα νηπιαγωγείο. Θα μου πείτε ούτε αυτό το νηπιαγωγείο με ένα παιδί που υπάρχει στη Θεσσαλία; Το αναφέρω, διότι διάβασα ενός συνδικαλιστικού εκπροσώπου της ΝΔ, μια ψευδή ανακοίνωση, η οποία αναπαράχθηκε από ορισμένα ΜΜΕ ότι κλείνουμε 40 νηπιαγωγεία στη Θεσσαλία. Ψευδέστατη ανακοίνωση. Υπάρχει απάντηση των υπηρεσιών από εκεί. Εγώ σας λέω, αν υπάρχει ένα νηπιαγωγείο με ένα μαθητή κοντά σε άλλο νηπιαγωγείο, το κρατάτε ή το κλείνετε; Πέστε μου! Μιλάμε για ένα νηπιαγωγείο με ένα παιδάκι κοντά σε άλλο νηπιαγωγείο. Απαντήστε σας παρακαλώ.
ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ (Εισηγήτρια της ΝΔ): Εσείς, θα μας πείτε κύριε Υπουργέ, γιατί πριν μας δηλώσατε ότι δεν θα κλείσει κανένα νηπιαγωγείο.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Τεχνολογίας): Ότι μας πείτε, λοιπόν, εμείς θα το κάνουμε.
ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ (Εισηγήτρια της ΝΔ): Πείτε μας εσείς. Η δήλωση σας ήταν ότι δεν θα κλείσει κανένα νηπιαγωγείο. Τώρα, μας λέτε, δίπλα σε άλλο, και, άρα δεν μας λέτε την αλήθεια.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Τεχνολογίας): Δεν θα κλείσει κανένα μονοθέσιο νηπιαγωγείο από έλλειψη του αριθμού των 7 ή των 14. Κανένα. Και σας ρωτώ, στην περίπτωση που έχουμε ένα νηπιαγωγείο με ένα παιδάκι κοντά σε άλλο νηπιαγωγείο το κρατάμε ή το κλείνουμε; Θέλω μια απάντηση και εγώ θα υλοποιήσω.
ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ (Εισηγήτρια της ΝΔ): Πόσο κοντά λέτε;
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Τεχνολογίας): Δίπλα με τα πόδια.
ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ (Εισηγήτρια της ΝΔ): Η δήλωσή σας κ. Υπουργέ πριν από δύο λεπτά ήταν ότι δεν θα κλείσει κανένα νηπιαγωγείο. Άρα, θα κλείσει, λέτε;
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Τεχνολογίας): Ουσιαστικά, αστικών κέντρων με ένα μαθητή είναι εκτός ή εντός νόμου σήμερα; Μη βιάζεστε να βγάλετε τίτλους σε εφημερίδες της παράταξής σας.
ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ (Εισηγήτρια της ΝΔ): Παραταξιακή εφημερίδα είναι μόνο η «Αυγή».
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Τεχνολογίας): Εντάξει! Εντάξει!
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ (Προεδρεύων των Επιτροπών): Παρακαλώ, κύριε Υπουργέ. Παρακαλώ πολύ, να ολοκληρώσει την εισήγησή του ο κ. Υπουργός, και θα τεθούν τα ερωτήματα. Παρακαλώ πολύ ησυχία. Ολοκληρώστε, κύριε Υπουργέ.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Τεχνολογίας): Οι ρουσφετολογικές και παράνομες διαδικασίες βάζουν τέλος. Τα ρουσφέτια με τις μεταθέσεις βάζουν τέλος. Θα υπάρχει σχέση στην κοινωνική ωφελιμότητα και στο δημόσιο συμφέρον από τη μία και στη λειτουργία του εκπαιδευτικού. Αυτά που ξέρατε με το πελατειακό κράτος μπαίνει τέλος. Το σχολείο θα λειτουργήσει με βάση το δημόσιο συμφέρον και όχι με βάση τα πελατειακά κυκλώματα.
Κλείνοντας, υπάρχει και ένα άλλο θέμα το οποίο πράγματι δυσαρεστεί τη ΝΔ. Το γεγονός ότι καταργούμε την ποινικοποίηση των μαθητικών κινητοποιήσεων, δηλαδή των καταλήψεων.
(Συνέχεια ομιλίας κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΦΙΛΗ, Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Τεχνολογίας)
Είναι ένας νόμος του ΠΑΣΟΚ, είναι η αλήθεια, αλλά τον οποίο η Ν.Δ. διαφύλαξε ως κόρη οφθαλμού και τον ενεργοποίησε κιόλας και προσφάτως, πριν από ενάμιση χρόνο, παραπομπή παιδιών στα δικαστήρια. Από καμία άποψη, δεν δικαιολογείται η παραπομπή εφήβων στα δικαστήρια για θέματα που αφορούν λειτουργία του σχολείου και για να μην φανεί, ότι είμαι εγώ που δημιουργώ μια εντύπωση δήθεν φιλομαθητική εις βάρος της λειτουργίας του σχολείου, σας θυμίζω ότι, προς τιμήν της τότε, η πρώην Πρόεδρος της Βουλής, κυρία Άννα Ψαρούδα Μπενάκη έχει κάνει μια ομιλία σε ημερίδα της ΟΛΜΕ, που αναφέρεται στην αντιπαιδαγωγική λειτουργία του μέτρου της ποινικοποίησης των μαθητικών κινητοποιήσεων.
Εμείς, λοιπόν, επαναφέραμε ήδη από πέρσι ένα κλίμα ελευθερίας μέσα στο σχολειό. Ο δάσκαλος, ο εκπαιδευτικός, δεν φοβάται ότι θα τον απολύσουν τιμωρητικά, δήθεν αξιολογώντας τον. Δεν φοβάται ότι θα του γίνει η ζωή πατίνι, ότι θα γίνει deliveryεκπαιδευτικός να πηγαίνει σε δεκαπέντε σχολεία για να βγάλει το μεροκάματό του. Ο δάσκαλος έχει εμπιστοσύνη σήμερα, σε ένα κλίμα ελευθερίας που έχει δημιουργήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ στην εκπαίδευση, κλίμα ελευθερίας και λειτουργικότητας. Αυτό το κλίμα ελευθερίας και λειτουργικότητας θα ενισχυθεί από την εμπιστοσύνη που θα δείξουμε στους μαθητές, καταργώντας τα μέτρα ποινικοποίησης των κινητοποιήσεων και καθιερώνοντας έναν διάλογο για την αναζωογόνηση των μαθητικών κοινοτήτων.
Για μας, το σχολείο για να υπάρξει, πρέπει να είναι δημοκρατικό, δηλαδή συνεργατικό ανάμεσα στους γονείς, στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς. Αυτή τη μάχη, τη δίνουμε με όλες τις διατάξεις στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης την οποία έχουμε ξεκινήσει, του διαλόγου τον οποίο κάνουμε και των ρυθμίσεων που σύντομα θα φέρουμε στη Βουλή, αξιοποιώντας τη συζήτηση και το διάλογο μας με τον ΟΟΣΑ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου